واکسن ها محصولاتی هستند که معمولا در دوران کودکی برای محافظت در برابر بیماری های جدی و اغلب کشنده تجویز می شوند. واکسن‌ها به سیستم ایمنی بدن شما کمک می‌کنند تا با ایجاد پاسخ ایمنی به بیماری‌های خاص، به طور موثرتری با عفونت‌ها مبارزه کند. سپس، اگر ویروس یا باکتری در آینده به بدن شما حمله کند، سیستم ایمنی شما از قبل می داند که چگونه با آن مبارزه کند.

 اطلاعاتی درباره انواع واکسن نوزادان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فمیلی دکتر، واکسن یک درمان پیشگیرانه برای برخی بیماری های پزشکی است. اینها بیماری هایی هستند که در اثر عفونت ایجاد می شوند و از فردی به فرد دیگر سرایت می کنند. واکسن ها حاوی نسخه ضعیف شده عفونت یا نسخه هایی هستند که شبیه آن هستند. بیشتر واکسن ها در دوران کودکی تزریق می شوند. واکسن‌های دوران کودکی به بدن کودک شما کمک می‌کنند تا در صورت قرار گرفتن در معرض بیماری، محافظت در برابر این بیماری ایجاد کند.

واکسن ها مهم هستند. آنها نه تنها به سلامت فرزند شما کمک می کنند، بلکه با محدود کردن گسترش بیماری و احتمالاً از بین بردن بیماری های جدی دوران کودکی به همه کودکان کمک می کنند

واکسیناسیون دوران کودکی برای شرایط خاصی از جمله سفر و حضور در مدرسه لازم است. و بسیاری از مردم به طور کلی در مورد واکسن ها سؤالاتی دارند، از جمله:

چه زمانی کودک من باید واکسینه شود؟

توصیه های مربوط به زمان واکسینه شدن فرزندتان هر از گاهی تغییر می کند. می‌توانید یک نسخه از جدیدترین برنامه های واکسیناسیون کودکان و نوجوانان را از آکادمی پزشکان خانواده آمریکا و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) دریافت کنید. یا می توانید از پزشک خانواده خود بپرسید. کودک شما معمولاً اولین واکسن خود را بلافاصله پس از تولد دریافت می کند.

آیا دلایلی وجود دارد که کودک من نباید واکسینه شود؟

در شرایط خاص، کودکان نباید واکسینه شوند. به عنوان مثال، برخی از واکسن ها نباید به کودکانی که انواع خاصی از سرطان یا بیماری های خاص دارند داده شود. به کودکانی که داروهایی مصرف می‌کنند که توانایی بدن برای مقاومت در برابر عفونت را کاهش می‌دهند، نباید واکسن داده شود.

اگر فرزند شما به اولین دوز واکنش جدی نشان داده است، با پزشک خانواده خود در مورد مزایا و معایب استفاده از بقیه عکس‌های سریال به کودکتان صحبت کنید.

آیا واکسن عوارض جانبی دارد؟

برخی از واکسن ها ممکن است عوارض جانبی خفیف و موقتی ایجاد کنند. این شامل تب، درد یا توده ای در محل تزریق واکسن است. پزشک خانواده شما در مورد عوارض جانبی احتمالی واکسن های خاص با شما صحبت خواهد کرد.

اگر در مورد اینکه آیا فرزندتان باید واکسن دریافت کند یا خیر، با پزشک خود صحبت کنید.

واکسن آنفولانزا چیست؟

این واکسن به صورت تزریقی یا اسپری بینی در دسترس است. این شامل نسخه ای بسیار شبیه به ویروس است. واکسن اسپری بینی حاوی ویروس های زنده اما ضعیف شده است. شما نمی توانید آنفولانزا را از واکسن آنفولانزا یا واکسن اسپری بینی دریافت کنید. واکسن آنفولانزا در ابتدای فصل آنفولانزا، معمولا در ماه اکتبر یا نوامبر تزریق می شود.

واکسن آنفولانزا برای کودکان 6 ماهه و بزرگتر بی خطر است. واکسن اسپری بینی برای کودکان 2 سال و بالاتر بی خطر است. ویروس آنفولانزا سال به سال تغییر می کند. برای کودک شما مهم است که هر سال واکسن را دریافت کند تا از او محافظت شود. کودکان بیشتر در معرض عوارض ناشی از آنفولانزا مانند بستری شدن در بیمارستان یا حتی مرگ هستند.

واکسن DTaP چیست؟

این 3 واکسن در 1 واکسن است. در برابر دیفتری، کزاز و سیاه سرفه محافظت می کند. به صورت یک سری 5 دوز ارائه می شود. اولین مورد زمانی که فرزند شما 2 ماهه است داده می شود. آخرین زمانی که او 4 تا 6 ساله است داده می شود. دیفتری به گلو و قلب حمله می کند. می تواند منجر به نارسایی قلبی و مرگ شود.

کزاز می تواند منجر به اسپاسم شدید عضلانی و مرگ شود.

سیاه سرفه باعث سرفه های شدید می شود. تنفس، خوردن و آشامیدن را سخت می کند. می تواند منجر به ذات الریه، تشنج، آسیب مغزی و مرگ شود.

واکسن DTaP حدود 10 سال از کودک شما در برابر این بیماری ها محافظت می کند. واکسن Tdap به عنوان تقویت کننده واکسن DTaP استفاده می شود. از کزاز، دیفتری و سیاه سرفه جلوگیری می کند. زمانی که فرزند شما 11 سال یا بزرگتر باشد برای او تزریق می شود.

واکسن روتاویروس چیست؟

این واکسن در برابر ویروسی به نام روتاویروس محافظت می کند. کودکان یک دوز را در 2 و 4 ماهگی یا سه دوز سری در 2، 4 و 6 ماهگی دریافت می کنند. بستگی به توصیه پزشک شما دارد.

تمام دوزها باید قبل از 8 ماهگی داده شوند. روتاویروس بیشتر در نوزادان و کودکان خردسال باعث اسهال می شود. اسهال می تواند شدید باشد و باعث کم آبی بدن شود. روتاویروس همچنین می تواند باعث استفراغ و تب در نوزادان شود.

پس از واکسیناسیون روتاویروس، اگر کودک شما درد معده همراه با گریه شدید (که ممکن است مختصر باشد)، استفراغ، خون در مدفوع، یا ضعیف یا بسیار تحریک پذیر است، با پزشک خانواده خود تماس بگیرید. این امر به ویژه در هفت روز اول پس از واکسیناسیون روتاویروس بسیار مهم است. اگر کودک شما هر یک از این علائم را داشت، حتی اگر چند هفته از آخرین دوز واکسن گذشته باشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

واکسن IPV چیست؟

واکسن IPV (ویروس فلج اطفال غیرفعال) به پیشگیری از فلج اطفال کمک می کند. این واکسن چهار بار از سن 2 ماهگی تا 6 سالگی تزریق می شود. فلج اطفال می تواند باعث درد عضلانی و فلج یک یا هر دو پا یا بازو شود. همچنین ممکن است عضلات مورد استفاده برای تنفس و بلع را فلج کند. حتی می تواند منجر به مرگ شود.

واکسن MMR چیست؟

واکسن MMR در برابر سرخک، اوریون و سرخجه (MMR) محافظت می کند. هنگامی که کودک شما 1 ساله است و دوباره در 4 تا 6 سالگی به صورت 2 واکسن تزریق می شود.

سرخک باعث تب، بثورات، سرفه، آبریزش بینی و آبریزش چشم می شود. همچنین می تواند باعث عفونت گوش و ذات الریه شود. سرخک همچنین می تواند منجر به مشکلات جدی تری مانند تورم مغز و حتی مرگ شود.

اوریون باعث تب، سردرد و تورم دردناک یک یا هر دو غدد اصلی بزاق می شود. اوریون می تواند منجر به مننژیت (عفونت پوشش های مغز و نخاع) و به ندرت ورم مغز شود. به ندرت می‌تواند باعث تورم بیضه‌های پسران یا مردان شود که باعث می‌شود آنها نتوانند بچه دار شوند.

سرخجه را سرخک آلمانی نیز می نامند. باعث تب خفیف، راش و تورم غدد گردن می شود. سرخجه همچنین می تواند باعث تورم مغز یا مشکل خونریزی شود.

اگر یک زن باردار به سرخجه مبتلا شود، می تواند باعث از دست دادن نوزادش شود یا بچه ای نابینا یا ناشنوا داشته باشد یا در یادگیری مشکل داشته باشد.

برخی افراد پیشنهاد کرده اند که واکسن MMR باعث اوتیسم می شود. با این حال، تحقیقات نشان داده است که هیچ ارتباطی بین اوتیسم و واکسیناسیون دوران کودکی وجود ندارد.

واکسن Hib چیست؟

واکسن Hib به پیشگیری از هموفیلوس آنفولانزای نوع b که یکی از علل اصلی بیماری های جدی در کودکان است، کمک می کند. می تواند منجر به مننژیت، ذات الریه و عفونت شدید گلو شود. واکسن Hib به صورت سری 3 یا 4 واکسن از سن 2 ماهگی تا 15 ماهگی تزریق می شود.

واکسن واریسلا چیست؟

واکسن آبله مرغان به پیشگیری از آبله مرغان کمک می کند. این دارو یک بار پس از 12 ماهگی و دوباره در 4 تا 6 سالگی یا به کودکان بزرگتر در صورتی که هرگز آبله مرغان نگرفته اند یا واکسینه نشده اند تجویز می شود.

واکسن HBV چیست؟

واکسن HBV به جلوگیری از عفونت ویروس هپاتیت B (HBV) کمک می کند، عفونت کبد که می تواند منجر به سرطان کبد و مرگ شود. این واکسن به صورت یک سری 3 واکسن تزریق می شود که اولین واکسن بلافاصله پس از تولد تزریق می شود.

واکسن مزدوج پنوموکوک چیست؟

این واکسن از نوزاد شما در برابر نوعی باکتری که عامل شایع عفونت گوش است محافظت می کند. این نوع باکتری همچنین می تواند باعث بیماری های جدی تری مانند مننژیت و باکتریمی (عفونت در جریان خون) شود. به نوزادان و کودکان نوپا 4 دوز واکسن در 2، 4، 6 و 12 ماهگی داده می شود. این واکسن ممکن است در کودکان بزرگتر که در معرض خطر عفونت پنوموکوکی هستند نیز استفاده شود.

واکسن مزدوج مننگوکوک چیست؟

واکسن مزدوج مننگوکوک (MCV4) در برابر چهار سویه مننژیت باکتریایی ناشی از باکتری N. meningitidis محافظت می کند. مننژیت باکتریایی عفونت مایع اطراف مغز و نخاع است. این یک بیماری جدی است که می تواند باعث تب بالا، سردرد، سفتی گردن و گیجی شود. همچنین می تواند عوارض جدی تری مانند آسیب مغزی، کم شنوایی یا کوری ایجاد کند.

کودکان باید واکسن MCV4 را در 11 تا 12 سالگی دریافت کنند. کودکان بزرگتر از 12 سال که واکسن را دریافت نکرده اند باید قبل از شروع دبیرستان آن را دریافت کنند.

واکسن HPV چیست؟

واکسن HPV از عفونت ویروس پاپیلومای انسانی که می تواند باعث سرطان دهانه رحم و همچنین زگیل تناسلی شود، کمک می کند. اگر در حدود سن 11 یا 12 سالگی داده شود، به صورت سریال 2 شات داده می شود. دوز دوم 6 ماه بعد داده می شود. کودکانی که واکسن را در روز تولد 15 سالگی یا بعد از آن شروع می کنند، نیاز به سه واکسن در طول 6 ماه دارند.

مواردی که باید در نظر بگیرید

واکسن ها به طور کلی بی خطر هستند. محافظت از واکسن بسیار بیشتر از خطر کوچک عوارض جانبی جدی است. به لطف واکسن ها، بسیاری از بیماری های جدی دوران کودکی امروزه نادر هستند. بدون واکسن، بیماری ها می توانند برگردند و بر تعداد زیادی از جمعیت تأثیر بگذارند. به عنوان مثال، شیوع سرخک در سال 2019 وجود داشت. سرخک یک بیماری جدی است که می تواند منجر به عوارض و مرگ شود. قبل از شیوع اخیر، موارد سرخک نسبتاً کم بود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، اکثر موارد در شیوع سال 2019 در میان افرادی بود که واکسن سرخک دریافت نکردند.

سوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید

  • چقدر احتمال دارد فرزندم بدون تزریق واکسن بیمار شود؟
  • چگونه می توانم از نوزادم در برابر قرار گرفتن در معرض کودک دیگری که واکسینه نشده محافظت کنم؟
  • چرا مردم معتقدند واکسیناسیون باعث اوتیسم می شود؟
  • آیا کودک من بعد از تزریق واکسن می تواند واکنش آلرژیک داشته باشد؟

چرا باید کودکم را واکسینه کنم؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از یونیسف، واکسن ها جان انسان ها را نجات می دهند. تخمین زده می شود که واکسن سرخک به تنهایی از مرگ بیش از 21 میلیون نفر بین سال های 2000 تا 2017 جلوگیری کرده است.

واکسن ها به محافظت از کودک شما در برابر بیماری هایی که می توانند باعث آسیب جدی یا مرگ شوند، کمک می کند، به خصوص در افرادی که سیستم ایمنی در حال رشدی مانند نوزادان دارند.

مهم است که کودک خود را واکسینه کنید. در غیر این صورت، بیماری های بسیار مسری مانند سرخک، دیفتری و فلج اطفال که زمانی در بسیاری از کشورها از بین رفته بودند، باز خواهند گشت.

آیا کودک من می تواند تمام این واکسن ها را تحمل کند؟

آره. بسیاری از والدین نگران این هستند که واکسن های متعدد سیستم ایمنی فرزندشان را بیش از حد تحت فشار قرار دهد. اما کودکان هر روز در معرض صدها میکروب قرار می گیرند. در واقع، سرماخوردگی معمولی یا گلودرد نسبت به واکسن ها، بار بیشتری بر سیستم ایمنی کودک شما وارد می کند.

این بیماری ها در جامعه من وجود ندارد. آیا هنوز نیاز به واکسینه کردن فرزندم دارم؟

آره. اگرچه ممکن است این بیماری ها در کشور یا منطقه شما از بین بروند، اما دنیای به هم پیوسته فزاینده ما به این معنی است که این بیماری ها می توانند از مناطقی که هنوز وجود دارند سرایت کنند.

مصونیت گله ای چیست؟

اگر افراد زیادی در جامعه شما در برابر بیماری خاصی واکسینه شده باشند، می توانید به چیزی به نام ایمنی گله ای برسید. وقتی این اتفاق می‌افتد، بیماری‌ها نمی‌توانند به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت کنند، زیرا بیشتر مردم مصون هستند. این یک لایه محافظتی در برابر بیماری حتی برای کسانی که نمی توانند واکسینه شوند، مانند نوزادان، فراهم می کند.

مصونیت گله نیز با ایجاد مشکل در گسترش بیماری از شیوع بیماری جلوگیری می کند. این بیماری روز به روز نادرتر می شود، حتی گاهی اوقات به طور کامل از جامعه ناپدید می شود.

آیا می توانم برنامه واکسن را به تاخیر بیاندازم؟

یکی از بهترین راه هایی که می توانید از کودک خود محافظت کنید، پیروی از برنامه واکسن توصیه شده در کشورتان است. هر زمان که واکسن را به تعویق بیندازید، آسیب پذیری فرزندتان را در برابر بیماری افزایش می دهید.

آیا می توانم به فرزندم اجازه دهم به جای تزریق واکسن به آبله مرغان مبتلا شود؟

اگرچه آبله مرغان یک بیماری خفیف است که بسیاری از والدین آن را از دوران کودکی به یاد می آورند (این واکسن در سال 1995 معرفی شد)، برخی از کودکان دچار موارد جدی با عوارضی می شوند که می تواند کشنده باشد یا باعث ناتوانی دائمی شود. این واکسن خطر عوارض بیماری را از بین می برد و از ابتلای بیماری به کودکان به خواهر و برادر، دوستان و همکلاسی های خود جلوگیری می کند.

نکاتی درباره واکسیناسیون نوزادان


1- اولین واکسن های نوزاد ، شامل واکسن هپاتیت ب و واکسن BCG (سل) بعد از تولد تزریق می شود ، قطره فلج اطفال هنگام ترخیص نوزاد بصورت خوراکی داده می شود .

2- واکسن های بدو تولد ، سبب تب ، بی حالی یا بیقراری نمی شود و ارتباط دادن علائم فوق به واکسیناسیون اشتباه است،و در این گونه موارد بایستی هرچه سریعتر به پزشک مراجعه شود .


3- بعدها ، در محل تلقیح واکسن BCG (قسمت خارجی بازو ) ، ممکن است ، ابتدا قرمزی ، برآمدگی و تاول ایجاد شود . و سپس این برجستگی کنده شود و زیر آن زخم حفره مانندی ایجاد شود . تمامی این مسائل طبیعی است .

4- ممکن است چندماه بعد از تولد، تورم غددلنفاوی زیر بغل یا بالای ترقوه و حتی گردن به علت تلقیح واکسن BCG ایجاد شود . بعضاً این تورم ، سبب ایجاد توده های کیست مانند حاوی مایع چرکی می شود که خودبخود یا با اقدامات پزشک تخلیه می شود . اغلب موارد توده های فوق بدون خطر بوده ولی مراجعه به پزشک متخصص اطفال توصیه می شود .

5- به تمامی کودکان نارس زیر 2 کیلو گرم ، بایستی در یک ماهگی دوز اضافی واکسن هپاتیت ب تزریق نمود. سایر موارد واکسیناسیون مشابه نوزادان دیگر است .

6- محل تزریق واکسن هپاتیت ب ، در قسمت جلویی ران نوزاد می باشد که بصورت عضلانی تزریق می شود .

7- نوزادان مادرانی که از نظر آنتی ژن هپاتیت B ( HBSAg ) مثبت می باشند ، علاوه بر واکسن هپاتیت ب ، بایستی همزمان ایمونوگلوبولین مخصوص هپاتیت ب ( HBIg ) دریافت کنند .


8- واکسیناسیون در نوزادانی که زرد هستند و یا تعویض خون شده اند و یا فرآورده های خونی دریافت کرده اند مشابه سایر نوزادان می باشد .

9- سرماخوردگی ها و تب مختصر و نیز شل بودن مدفوع منعی برای واکسیناسیون محسوب نمی شود .

10- واکسیناسیون کودکان HIV مثبت فاقد علامت مشابه سایر کودکان است ولی بهتر است بجای قطره فلج اطفال ، نوع تزریقی آن استفاده شود.

11- در صورتی که شیرخوار مبتلا به اسهال شدید ، قطره فلج اطفال دریافت کند بایستی دوز اضافی واکسن با فاصله حداقل یک ماه تکرار شود .

12- تغذیه با شیر مادر قبل و یا بعد از دادن قطره فلج اطفال اشکالی ندارد . در صورت استفراغ با فاصله کمتر از 10 دقیقه پس از دریافت قطره فلج اطفال تجویز قطره تکرار شود .

13- واکسن های دو ماهگی شامل واکسن ثلاث ( سه گانه ) ، هپاتیت ب و قطره فلج اطفال می باشد . واکسن ثلاث (DDP) سبب افزایش ایمنی علیه کزاز ، سیاه سرفه و دیفتری می شود .


14- همزمان با تزریق واکسن ثلاث (سه گانه) یک دز قطره استامینوفن ( 2 قطره به ازاء هر کیلوگرم وزن ) توصیه می شود مثلاً در شیرخوار پنج کیلویی ، ده قطره استامینوفن داده می شود . تکرار دوز استامینوفن هر 4 ساعت تا 3-2 روز بخصوص در صورت تب و بیقراری پیشنهاد می شود .

15- اگر هر کدام از علائم ذیل بدنبال تزریق واکسن ثلاث ایجاد شد دز بعدی بجای واکسن سه گانه ، واکسن دوگانه تزریق گردد .

  • الف – درجه حرارت زیر بغل بالاتر از 40 درجه سانتی گراد
  • ب – گریه مداوم بیشتر از سه ساعت
  • ج – تشنج ظرف 72 ساعت بعد از تزریق


16- تزریق واکسن سه گانه بصورت عضلانی و عمیق می باشد ، تزریق زیر جلدی و یا داخل پوستی می تواند سبب تحریک موضعی ، نکروز بافتی ، تشکیل گرانولوم و حتی آبسه استریل (بدون میکروب ) شود .

17- استفاده معمول از کمپرس سرد و یا گرم مورد اختلاف است هر چند اکثر متخصصین استفاده از کمپرس سرد ( با تکه ای یخ داخل نایلون و حوله ) در روز اول و استفاده از حوله گرم را برای روزهای بعد توصیه می کنند * ماساژ عمقی بعد از تزریق ، احتمال سفت شدن محل تزریق را کم می کند .

18- واکسن های چهارماهگی شامل واکسن های ثلاث و قطره فلج اطفال می باشد . واکسن شش ماهگی شامل واکسن های ثلاث و قطره فلج اطفال و نیز دز سوم واکسن هپاتیت ب می باشد .

19- در افراد مبتلا به هموفیلی ، واکسن هپاتیت ب بایستی زیر جلدی تزریق شود .

20- واکسن یک سالگی ، MMR می باشد که سبب ایمنی در برابر اوریون ، سرخک و سرخجه می شود این واکسن بصورت زیر جلدی در قسمت خارجی بازو تزریق می شود .

21- قبل و بعد از تزریق MMR، نیاز به تجویز استامینوفن نمی باشد .

22- گاهی اوقات علائمی مشابه سرماخوردگی چند روز بعد از تزریق MMR مشاهده می شود با شیوع کمتر ، علائم سرخجه ، سرخک و یا حتی اوریون تا 4-3 هفته بعد از تزریق MMR گزارش شده است .

23- در هجده ماهگی ، دز دوم واکسن MMR و نیز دز یادآور اول واکسن ثلاث و قطره فلج اطفال تجویز می شود .

24- یادآور دوم واکسن ثلاث و قطره فلج اطفال 6-4 سالگی می باشد .

25- در کودکان بالای دو سال ، واکسن ثلاث در قسمت عضلانی بازو ( عضله دلتوئید ) تزریق می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهناز صاحبی ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۱
    8 1
    ممنون ازاطلاعات مفیدتون
  • امير ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    5 1
    بسيارعالي بود