تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی بخش دولتی با 11درصد افزایش نسبت به تعرفه‌های سال گذشته بر مبنای سرانه درمان 4400 تومانی از سوی هیئت دولت تصویب و ابلاغ شد.

محمدحسن ابوالحسنی،‌ رئیس دفتر سیاستگذاری و نظارت بر تعرفه درمان و هماهنگی بیمه‌ای وزارت بهداشت در گفت و گو با فارس، با اعلام این خبر، ‌افزود: بر اساس مصوبه دولت در تاریخ 23 تیر، ویزیت پزشك عمومی در بخش دولتی دو هزار تومان، ویزیت پزشك متخصص 2450 تومان، ویزیت پزشك فوق تخصص و روانپزشك سه هزار تومان، K داخلی 310 تومان، K بیهوشی 1950 تومان، K جراحی 3400 تومان، K دندانپزشكی 125تومان، K فیزیوتراپی 145تومان كه برای متخصص طب فیزیكی و توانبخشی یا دكترای فیزیوتراپی 175تومان تعیین شده است.
وی اضافه كرد: تعرفه هتلینگ بیمارستانهای دولتی نیز با افزایش میانگین 10درصدی نسبت به سال گذشته برای تختهای درجه یك 12 هزار و 730 تومان، تختهای درجه دو 10 هزار و 200 تومان و برای تختهای درجه سه این بیمارستانها 7640 تومان تعیین شد.
ابوالحسنی گفت:‌ بر اساس مصوبه دولت این تعرفه‌ها بر مبنای سرانه درمان 4400 تومانی مصوب هیئت دولت تعیین شده است.
وی افزود:‌ تعرفه‌های ابلاغ شده با تعرفه‌های توافقی بین وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمانهای بیمه‌گر كه به صورت تعرفه‌های پیشنهادی به سازمان مدیریت ارسال شده بود، تفاوت دارد، تعرفه‌های پیشنهادی با امضای وزیر رفاه و وزیر بهداشت برای امضای رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ارسال به دولت برای تصویب نهایی ارسال شده بود اما متاسفانه این سازمان با دخل و تصرف در تعرفه سرفصلهای مهمی از جمله هتلینگ و دارو، سناریوی دیگری را برای تعرفه‌های پزشكی در سال 86 رقم زد.
وی اضافه كرد: در تعرفه‌های پیشنهادی، رشد تعرفه هتلینگ بخشهای عادی و ویژه معادل 14 درصد پیش‌بینی شده بود كه پس از بحثهای مفصل كارشناسی بین وزارت بهداشت، وزارت رفاه و سازمانهای بیمه‌گر به دست آمده بود اما با كمال تعجب، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بدون اطلاع هیچ یك از صاحبان فرآیند، سناریوی جدیدی برای تعرفه‌های این خدمات رقم زد و تعرفه هتلینگ را با 10درصد رشد نسبت به تعرفه سال 85 به دولت فرستاد كه درنهایت تصویب شد.
ابوالحسنی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در مورد آثار این تعرفه‌گذاری گفت: یكی از چالشهای بزرگ ناشی از تعرفه‌های ابلاغی این است كه امسال در بودجه وزارت بهداشت مبلغی به عنوان درآمد اختصاصی بیمارستانهای دولتی برای دانشگاههای علوم پزشكی پیش بینی شده است كه افزایش 26درصدی تعرفه‌ها می‌توانست جوابگوی آن درآمد اختصاصی پیش بینی شده باشد در حالی كه رشد میانگین 11 درصدی یقیناً بیمارستانهای دولتی و دانشگاههای علوم پزشكی را به علت تحقق نیافتن درآمد اختصاصی مندرج در بودجه 86 دچار كسری اعتبار می‌كند.
ابوالحسنی اضافه كرد: نگرانی عمده دیگر ما به عنوان وزارت بهداشت، مانند سالهای گذشته بر سر موضوعاتی همچون نحوه محاسبه تعرفه های گلوبال است.
وی اضافه كرد: مسئله دیگر این است كه با توجه به تصریح بند 7 مصوبه دولت در مورد تعرفه‌ها مبنی بر لزوم محاسبه و اعمال تعرفه‌های ابلاغی از ابتدای فروردین 86 ، نگران ایجاد مشكل در پرداخت مابه‌التفاوت این تعرفه‌ها همچون سالهای گذشته از سوی سازمانهای بیمه گر هستیم.
وی گفت: گر چه بسیاری از سازمانهای بیمه‌گر در شهرها و شهرستانها مطابق توافقنامه، مابه‌التفاوت تعرفه‌ها را محاسبه و پرداخت می‌كنند اما كماكان موارد زیادی وجود دارد كه دانشگاههای علوم پزشكی و بیمارستانهای دولتی در دریافت مابه‌التفاوت تعرفه‌های مصوب در سال 85 دچار مشكل شده‌اند و گله‌مند هستند كه امیدواریم با همكاری بهتر و بیشتر سازمانهای بیمه‌گر با این مشكل در سال جاری مواجه نشویم.
ابوالحسنی افزود:‌ چالش مهم دیگر این است كه با وجود مصوبه دولت، مبنی بر پرداخت ‌تعرفه هتلینگ سه هزار تخت منتخب بیمارستانهای دولتی، به میزان 69/1 برابر تعرفه تختهای عادی، سازمانهای بیمه‌گر در سالهای گذشته به بهانه‌های مختلف از پرداخت این مبلغ سرباز زده‌اند كه امیدواریم امسال با این مشكل مواجه نشویم.
وی گفت: همه این مسائل در كنار چالش همیشگی بیمارستانهای دولتی است كه همانا تاخیر مرسوم، جا افتاده و رو به افزایش، چهار تا شش ماهه ابلاغ تعرفه‌هاست كه خود حدیث مفصلی دارد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha