سلامت نیوز :رییس ستاد اجرایی برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع گفت: افرادی كه به قاعده و قانون كار قائل نیستند تمایلی به اجرای برنامه پزشك خانواده ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دكتر محمد شریعتی در همایش روسا و دبیران انجمن‌های علمی گروه پزشكی با وزیر بهداشت، گفت: برای اجرای برنامه پزشك خانواده و جویا شدن از مضرات پزشكان در این زمینه با همكاری دانشگاه‌های علوم پزشكی، شبكه تفكر با حدود 1500 نفر تشكیل شد كه اغلب این افراد از پزشكان عمومی هستند. بر این اساس در حوزه پزشكان عمومی از مشاوران خوبی برخورداریم. از انجمن‌های علمی گروه پزشكی نیز می‌خواهیم با معرفی یك نماینده به ستاد اجرایی پزشك خانواده در ایجاد شبكه تفكر همكاری كنند.

وی با اشاره به انتقاداتی كه برخی از گروه‌های پزشكی نسبت به برنامه پزشك خانواده عنوان می‌كنند، گفت: اصلاحات بعدی نسخه 02 كه به تصویب ستاد می‌رسد نیز مورد قبول شورای عالی سلامت و امنیت غذایی و این موضوع در این شورا به تصویب رسیده است. به این ترتیب از دولت اجازه باز گرفته شده كه بتوانیم اصلاحات بعدی برنامه پزشك خانواده را نیز اجرایی كنیم. بر این اساس راه برای اصلاحات در این برنامه بن‌بست نیست.

رییس ستاد اجرایی برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع افزود: اكنون نیز برخی موارد دستورالعمل اصلاح شده است. به عنوان مثال در دستورالعمل قبلی پزشك باید شماره تلفن خود را به بیماران می‌داد و از هفت صبح تا یازده شب باید پاسخگوی بیماران بود اما اكنون این دستورالعمل اصلاح و به این منظور شماره تلفن 1590 به عنوان مركز پیام جایگزین شده است به این ترتیب این شماره تلفن پل ارتباطی بین بیمار و پزشك خواهد بود. همچنین در دستورالعمل گذشته ساعات كار پزشكان اجباری در نظر گرفته شده بود اما این موضوع نیز اصلاح شد و شیفت‌های شش ساعته در نظر گرفته شد. سرانه 1750 تومانی دستورالعمل قبلی نیز به دو هزار و 100 تومان افزایش یافت.

شریعتی در پاسخ به انتقادات مطرح در زمینه عدم استقلال عملكرد مامایی در نسخه 02 گفت: در پكیچ خدمات برنامه پزشك خانواده گروهی از خدمات بدون مجری مانده بود. از طرف دیگر تعداد زیادی نیرو در بخش سلامت در انتظار شغل بودند. كریكلوم مامایی و پرستاری بررسی شد، در پكیچ خدمات نیازمند مراقبت‌های گروه سنی و تزریقات بودیم. بر این اساس مقرر شد كه از گروه مامایی یا پرستاری در این زمینه استفاده شود. از آنجا كه تعداد پرستاران بیكار به دنبال اجرای ارتقای بهره‌وری، كم خواهد شد، برای اجرای برنامه پزشك خانواده از ماماها استفاده خواهد شد. از طرف دیگر خدمات مامایی در مراكز بهداشتی درمانی و مطب‌های ماماهای پروانه‌دار ارائه خواهد شد. بكارگیری ماما به معنای آن نیست كه به پزشك اجازه داده شود تخت ژنیكو و اتوكلاو بگذارد. بر این اساس با اجرای برنامه پزشك خانواده به هویت و شخصیت مامایی لطمه‌ای ایجاد نمی‌شود.

وی گفت: برخی‌ها دوست ندارند برنامه پزشك خانواده اجرایی شود و به دلایل خاص با اجرای این برنامه مخالفت می‌كنند. از طرف دیگر برخی‌ها می‌خواهند این برنامه اصلاح شود. افرادی كه دوست ندارند این برنامه اجرا شود به قاعده و قانون كار قائل نیستند. از آنجا كه برخی درمانگاه‌داران پزشكان را استثمار می‌كنند و مبالغ كمی به پزشكان می‌پردازند و در مقابل خدمات خاصی از جمله تزریقات را از آنها طلب می‌كنند، ممكن است اجرای برنامه پزشك خانواده را به ضرر خود بدانند. افرادی كه مایل نیستند برنامه پزشك خانواده اجرا شود می‌گویند این برنامه برای كشورهای غربی است.

رییس ستاد اجرایی برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع افزود: اینكه هر فردی باید یك پزشك خانواده داشته باشد تفكر زكریای رازی است. در نظام سلامت كشور در حال حاضر مشكلات متعددی وجود دارد، افرادی كه اكنون به برنامه پزشك خانواده خرده می‌گیرند و می‌‌گویند چرا اجرا می‌‌كنید در برنامه چهارم نگفتند كه چرا این برنامه اجرایی نشد؛ این موضوع جای تامل دارد.

شریعتی افزود: همچنان بی‌عدالتی در سلامت را شاهد هستیم چرا كه شاخص‌های سلامتی در استان‌های برخوردار و غیربرخوردار با یكدیگر تفاوت دارد. اكنون بیشتر پول‌ها نیز خرج تجهیزات می‌شود. حاضر نیستیم بی‌عدالتی در خدمات سلامتی را ببینیم. در حال حاضر نسخه‌ی 02 برنامه پزشك خانواده در حال اجراست،‌ معنای آن این است كه نسخه‌های بعدی نیز وجود خواهد داشت. به این ترتیب این برنامه طوری اجرا خواهد شد كه نظام سلامت به اهداف چشم‌انداز دست یابد.

رییس ستاد اجرایی برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع تاكید كرد: هدف برنامه پزشك خانواده، كاهش درآمد هیچ گروهی از پزشكی نبوده است. از آنجا كه در سطح تخصصی و فوق‌تخصصی به دنبال اجرای این برنامه، كاهش مراجعه را شاهد خواهیم بود، ‌این كاهش مراجعه با افزایش پرداخت‌ها به این گروه جبران خواهد شد به طوری كه در بخش دولتی به ازای یك ویزیت، سه ویزیت به بخش تخصصی پرداخت می‌شود.

وی افزود: هدف برنامه پزشك خانواده تنها بیماران نیستند، بلكه افرادی كه مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف هستند نیز در این برنامه مورد شناسایی و پیگیری قرار می‌گیرند. انتظار آن است كه در دانشگاه‌ها نیز پزشكان را سلامت‌نگر تربیت كنند. از طرف دیگر 40 درصد درآمد پزشك به پایش و ارزشیابی آن منوط می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha