شنبه ۲۳ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 549

سلامت نیوز به نقل از بی بی سی ، تولید یک قرص انسولین که از ماده شیمیایی موجود در پوسته سخت میگو ساخته شده است، توسط دانشمندان تایوانی درحال تکمیل است.

امیدی تازه برای بیماران دیابتی

محققان همواره در جستجوی جایگزینی برای تزریق های روزانه مبتلایان به دیابت بوده اند.

گروه تحقیق دانشگاه ملی شینگ هوآ یک صدف "نانو پارتیکلی" یافته است که می تواند از دارو دربرابر اسید معده محافظت کند.

با این وجود، میزان(doses) موثر در موش های مورد آزمایش بسیار بیش تر از آنچه معمولا به دیابتی ها داده می شود بوده است.

انسولین سطح قند خون بدن را در حد طبیعی نگاه می دارد و از افزایش آن جلوگیری می کند.
در مبتلایان به دیابت انسولین کافی در بدن تولید نمی شود و لازم است مقداری بیشتر از این ماده به جریان خون آنها برسد.

سد معده

داروهایی که حاوی پروتئین هستند، از جمله انسولین، اگر خورده شوند، نمی توانند در معرض اسید معده پایداری کنند و تنها راه دوام آنها اسپری کردن از راه بینی است.

محققان تایوانی راهی یافته اند تا بتوان دارو را در حفاظ مقاوم دربرابر اسید معده و دیگر مواد هضم کننده قرار داد و از طرفی این حفاظ آنقدر کوچک باشد که بتواند مستقیم دارو را از سلول های لایه روده کوچک عبور داده و آن را درون جریان خون آزاد سازد.

آنها انسولین را درون محفظه کروی بسیار ظریف "چیتوزان"، کربوهیدرات طبیعی ایی که از پوسته سخت میگو به دست آمده است، قرارداده اند.

این روش به این منظور طراحی شده است که کره های حاوی دارو به سمت سلول های پرزهای روده کوچک کشیده شده و آنها را برای جذب ترغیب کنند تا بتوانند محتویات خود را در محل مناسبی تخلیه کنند.

کره های کوچک به موش های آزمایشگاهی داده شد تا تاثیرات دارو در مبتلایان دیابت مشاهده شود که آیا با این روش می توان قند خون را در حیوانات پیائین آورد.

در حالیکه انسولین بدون حفاظ بلعیده شده توسط موش ها تاثیر اندک و یا هیچ تغییری ایجاد نکرده بود، انسولینی که در نانوشل یا غشای بسیار ظریف ریخته شده بود افت بسیار قابل ملاحظه ای ایجاد کرده بود. این امر نشانگر ورود انسولین در جریان خون است.

این یافته ها در مجله بایوماکرومولکول منتشر شده است.

میزان بالا

اما یک سخنگوی جامعه مبتلایان به دیابت در بریتانیا گفت که بیماران دیابتی نباید به زودی در انتظارعرضه قرص دیابت باشند.

او گفت: "در حال حاضر ۷۰۰هزار بیمار دیابتی در بریتانیا هستند که انسولین تزریق می کنند؛ بنابراین مصرف قرص تاثیر بسیار بهتری بر نوع زندگی آنها خواهد داشت."

وی افزود: "در این مرحله این دارو تنها بر موش ها مورد آزمایش قرار گرفته است و آن هم در زمانی که آنها به مدت ۱۲ ساعت هیچ نخورده بوده اند."

این سخنگو گفت: "بسیار مایلیم بدانیم این دارو در افراد مبتلا به دیابت با رژیم غذایی معمولی چه تاثیری خواهد داشت. همچنین این تحقیق خاطر نشان می کند که میزان بالایی برای دست یافتن به گلوکوز پائین تر لازم است."

وی در پایان افزود: "ما از چنین تحقیقاتی که بر تاثیر بهتر داروهای مورد نیاز مصرف کنندگان انسولین متمرکز هستند بسیار استقبال می کنیم."

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha