سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۴
کد خبر: 55725

خیلی از افرادی كه زندگی مشترك را آغاز كرده‌اند خود را بدبین نمی‌دانند و تصور می‌كنند برخوردی واقع‌بینانه با مسائل زندگی دارند و دلیل این رفتار خود را این‌گونه بیان می‌كنند كه می‌خواهند مشكلی، زندگی مشترك‌شان را تهدید نكند.

بدبینی یا واقع‌گرایی ؟
سلامت نیوز : خیلی از افرادی كه زندگی مشترك را آغاز كرده‌اند خود را بدبین نمی‌دانند و تصور می‌كنند برخوردی واقع‌بینانه با مسائل زندگی دارند و دلیل این رفتار خود را این‌گونه بیان می‌كنند كه می‌خواهند مشكلی، زندگی مشترك‌شان را تهدید نكند.غافل از این‌كه رفتارهای بدبینانه آنها می‌تواند زندگی را به آتش بكشد و بذر بی‌اعتمادی را در دشت عاطفه بپاشد. اما چگونه باید بفهمیم ما بدبین هستیم یا واقع‌بین؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ بدبینی به معنای تفسیر غلط رفتارهای دیگران و قضاوت‌های نادرست اخلاقی در مورد آنهاست؛ برای تشخیص و تعیین درصد اطمینان و عدم اطمینان، مرحله اول مرحله یقین است كه در این وضعیت، فرد به برداشت خود صد درصد اطمینان دارد و عدم اطمینان او در حد صفر است.

مرحله دوم، ظن نام دارد كه 51 تا 99 درصد اطمینان وجود داشته و یك تا 50 درصد هم عدم‌اطمینان. مرحله بعد، شك است كه دقیقا اطمینان و عدم‌اطمینان، هر یك 50 درصد را به خود اختصاص می‌دهد؛ به عنوان مثال كسی كه بیان می‌كند هر وقت تلفن همراه شوهرش زنگ می‌زند، مرد آرام و از نظر او مشكوك صحبت می‌كند، فقط به همسرش شك دارد؛ پس نمی‌تواند برخورد بدبینانه‌ای داشته و براساس آن رفتار كند.مرحله بعدی هم كه اغلب افراد با آن درگیر هستند، مرحله وهم است كه در واقع افكار زاییده ذهن خود فرد بوده و به صورت وسواس فكری بروز می‌كند.

بدبینی هم انواعی دارد

شاید شما هم شنیده باشید بعضی‌ها می‌گویند فلانی ذاتا بدبین است یا این‌كه باور دارند فردی همیشه با سوءظن به اتفاقات اطرافش نگاه می‌كند. اما آیا واقعا بدبینی هم ذاتی است؟ آیا گروهی از ابتدا خوش‌بین متولد می‌شوند و عده‌ای هم بدبین؟بدبینی هم انواع مختلفی دارد؛ گاهی بدبینی و سوءظن به جزئی از شخصیت فرد تبدیل می‌شود كه در واقع براساس طرح‌واره‌های اولیه زندگی او شكل گرفته است.

در مواردی هم بدبینی ناشی از رفتارهای وسواسی فرد است؛ البته این‌گونه رفتارها را هم می‌توان در طول زندگی یاد گرفت و هم این‌كه ممكن است در اثر تجربیات و اتفاقات خاص برای فرد ایجاد شود؛ به عنوان مثال كسی كه همواره پدر و مادرش نسبت به هم بدبین بوده‌اند، در طول زندگی چنین رفتاری را می‌آموزد و دچار وسواس‌های فكری می‌شود یا فردی كه همسرش به او خیانت كرده است، یكباره دچار بدبینی و سوءظن نسبت به دیگران خواهد شد.

در اغلب موارد ترس و اضطراب هم عاملی برای ایجاد رفتارهای وسواس‌گونه است؛ به این معنی كه ترس فرد از این‌كه مبادا همسرش به او خیانت كند منجر به اضطراب و رفتارهای وسواسی شده و به شكل بدبینی نمایان می‌شود.علاوه بر این موارد، سومین نوع بدبینی كه شدیدترین حالت آن نیز به حساب می‌آید، بیماری پارانویا​ست؛ این بیماری در حالت‌های وسیع بسیار خطرناك بوده و به همین دلیل توصیه می‌شود در مشاوره‌های قبل از ازدواج اگر این مشكل تشخیص داده شد، فرد حتما دارودرمانی شده و حتی در شرایط حاد و خاص از ازدواج او جلوگیری شود.

در این مواقع، شك و سوءظن بیمار به حدی زیاد است كه نه‌تنها به همسرش بلكه نسبت به تمام دنیا مشكوك و بی‌اعتماد است كه چنین وضعیتی بسیار خطرناك خواهد بود.حالا اگر با دقت بیشتری انواع بدبینی را بررسی كنیم متوجه خواهیم شد در نوع اول كه بدبینی به جزئی از شخصیت فرد تبدیل شده و همچنین در نوع سوم، به طور حتم والدین نقش بسزایی داشته‌اند؛ پس نباید از اهمیت دوران كودكی و چگونگی ارتباط والدین با فرزندان نیز غافل شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha