یکشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5607

براساس تحقیقاتی كه توسط عده‌ای از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی كردستان انجام شده‌است، مصرف ماست یكی از بهترین و سالم‌ترین روش‌ها برای كاهش وزن در افراد چاق می‌باشد.

این تحقیقات توسط " محمد صالح هژیر " كارشناس ارشد تغذیه، دكتر " نجم الدین صنوبر طاهایی " داروساز "، " ناصر رشادمنش " كارشناس ارشد بهداشت محیط و دكتر " كیومرث رشیدی " ‪ PHD‬میكروب شناسی انجام شده است.

تحقیقات مذكور یك مطالعه‌ی مداخله‌ای بوده كه با روش بلوك راندمایز به صورت تصادفی بر روی ‪ ۳۲‬نفر از افراد چاق شهر سنندج انجام شده است.

محققین این طرح تحقیقاتی ابتدا افراد مورد مطالعه را به دو گروه آزمایش ( شامل ‪ ۱۷‬نفر ) و گروه شاهد ( ‪ ۱۵‬نفر) تقسیم كرده‌اند.

افراد گروه آزمایش روزانه دو سروینگ ( ‪ ۴۸۰‬سی سی ) ماست پاستوریزه با ‪ ۲/۵‬درصد چربی را در یك دوره زمانی ‪ ۱۲‬هفته‌ای مصرف نموده و افراد گروه شاهد در این مدت از خوردن ماست، خودداری كردند.

هیچ یك از افراد مورد مطالعه ورزشكار یا دارای سابقه بیماری‌های مزمن نبوده و از هیچ دارویی استفاده نمی‌كردند.

میانگین وزن دو گروه آزمایش و شاهد قبل از مداخله به ترتیب ‪ ۸۸/۹‬و ‪۸۵/۷‬ كیلوگرم و بعد از دوره مداخله ‪ ۷۶/۸۵‬و ‪ ۸۳/۷۷‬كیلوگرم بود كه متوسط میزان كاهش وزن در گروه آزمایش حدود ‪ ۱۲‬كیلوگرم و در گروه شاهد دو كیلوگرم بود.

هر فرد در گروه آزمایش یك هزار و ‪ ۹۲۰‬گرم بیشتر از گروه شاهد كاهش وزن داشت و همین امر تاثیر مصرف ماست بر كاهش وزن را به اثبات رساند.

به گفته دكتر " كیومرث رشیدی " چاقی یكی از مهم‌ترین عوامل مرگ و میر و ابتلاء به بیماری‌های مزمن و كشنده محسوب می‌شود و مصرف ماست یكی از سالم‌ترین روش‌های كاهش وزن در این افراد می‌باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha