محققان اعلام كرده اند امید تازه ای برای درمان افرادكم رشد كه قدشان بلند نمی شود و مبتلا به نقص ژنتیكی هستند، پیدا شده است.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از خبرگزاری آلمان محققان انستیتو ژنتیك انسانی كلینیك دانشگاهی هاید برگ آلمان علت بروز رشد نكردن كودكان كوتاه قد برای اولین بار قابل تشخیص زودهنگام شد.
بنابر این گزارش، محققان با بررسی اطلاعات ژنتیكی بیش از 1600 كودك كوتاه قد زیر 10 سال از 14 كشور دریافتند كه در بیش از چهار درصد این كودكان جهش هایی در ژن موسوم به شوكس-ژن عامل كوچك ماندن این كودكان است.
این گزارش حاكیست، این ژن نقش مهمی را در ساخت استخوان ایفا می كند این ژن رشد استخوان های دراز و مغزدار دست ها و پاها كه به صورت طولی رشد می كنند را تنظیم می كند، كه این نوع رشد بعد از سن بلوغ متوقف می شود تا بحال این تصور وجود داشت كه بلندی قد تحت تاثیر فاكتورهای مختلفی قرار دارد.
اما تحقیقات اخیر محققان نشان می دهد تنها جهش در ژن شوكس منجر به كاهش رشد و بروز تغییرات جسمی دیگری از جمله تغییر در مفاصل دست، كوتاه شدن دست ها، افزایش ضریب توده بدنی، ساخت بیش از حد عضلات و بلندی كام دهان می شود.
براساس این گزارش، در این تحقیقات مشخص شد، كودكان دارای این نقص ژنتیكی از درمان با هورمون رشد بسیار سود می برند و ظرف مدت دو سال از طریق درمان با هورمون رشد، میزان قد آنها 16 سانتی متر افزایش می یابد.
این محققان كاتالوگ علائمی برای تشخیص زودهنگام این عارضه ایجاد كردند تا متخصصان بتوانند رشد نكردن كودك را زودهنگام تشخیص دهند، زیرا روش هورمون درمانی فقط زمانی تاثیر گذار خواهد بود كه پسرها قبل از 10 تا 12 سالگی و دخترها قبل از هشت تا ده سالگی و قبل از سن بلوغ شان تحت درمان قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha