سلامت نیوز-اغلب دانش اموزان به دلیل صحیح نخواندن كتاب های درسی نه تنها در امتحانات نمرات خوبی كسب نمی كنند، بلكه با كاهش یادگیری مطالب درسی و بازدهی كم نیز مواجه می شوند.

دانش آموزان شیوه های درست مطالعه را نمی دانند
دكتر ربیعی روانشناس در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: خوب خواندن، بر خلاف زیاد خواندن در مطالعه اهمیت دارد و زیرا زیاد خواندن بر حافظه افراد اثر منفی داشته و باعث خستگی زیاد می شود.
وی گفت: افرادی كه مطالب درسی را با صدای بلند می خوانند پس از یك ساعت بلند خواند عصبی، خسته و كم تحمل می شوند.
وی كاهش سرعت مطالعه و آسیب تارهای صوتی را از عوارض بلند خواندن دانست و تصریح كرد: با توجه به اینكه در مكان های مختلف امكان مطالعه و خواندن با صدای بلند وجود ندارد، برای ترك این عادت افراد هر روز بخشی از مطالب را صامت (بی صدا) بخواند و آنچه را كه یاد گرفته اند، با صدای بلند بیان كنند.
ربیعی راه رفتن هنگام مطالعه را یكی دیگر از عوامل صحیح نخواندن افراد دانست و افزود: راه رفتن نه تنها باعث خستگی زودهنگام می شود بلكه كاهش زمان مطالعه ی مفید و نداشتن تمركز حواس را نیز به همراه دارد.
وی گفت: هنگام بالا و پایین رفتن، كتاب تطابق مداوم  عدسی چشم با متن را می طلبد كه باعث خستگی زودهنگام می شود.
ربیعی یادآور شد: نرمش كردن قبل از مطالعه آموزش مطالب یادگرفته شده به دیگران، حركت ندادن لب ها و با چشم خواندن، روی صندلی نشستن، مطالعه نكردن درهنگام خستگی، گروهی مطالعه كردن، دادن پاداش به خود بعد از خواندن مطالب، زیاد نخواندن مطالب در شب امتحان مواردی است كه باید در هنگام مطالعه كردن در نظر گرفته شود.
این روانشناس افزود: یادداشت برداری و خط كشیدن زیر مطالب مهم، خواندن نمودارها، زیر نویس ها، عكس ها و جدول ها، به یادگیری عمق بیشتر داده و یادآوری مطالب را آسان می كند.
موسی زاده كارشناس ارشد مشاوره تحصیلی درباره  روشهای صحیح مطالعه كردن گفت: از ساده به مشكل خواندن، بی وقفه و طوطی وارخواندن از روش های صحیح مطالعه كردن است كه با توجه به اینكه در شروع مطالعه انرژی بیشتر است، ابتدا خواندن  مطالب مشكل توصیه می شود.
موسی زاده تصریح كرد: استراحت 15 دقیقه ای بعد از یك ساعت باعث افزایش عملكرد یادگیری می شود و با تقسیم ساعات روز به ترتیب صبح ها یك ساعت و نیم و 20 دقیقه استراحت، یك ساعت و 15 دقیقه مطالعه، سی دقیقه استراحت، یك ساعت مطالعه و 40 دقیقه استراحت و در آخر 45 دقیقه مطالعه ویك استراحت طولانی می توان مطالب را به حافظه بلند مدت انتقال داد.
این كارشناس ارشد مشاوره تحصیلی در ادامه افزود: یكی از شیوه های مؤثر در مطالعه تبدیل مطالب به درخت حافظه است .
وی گفت: به كار بردن شیوه دیگری مثل  P2R بدین صورت كه ابتدا یك پیش مطالعه (به طور گذری) داشته باشیم  و پس از خواندن مطالب درسی چند سوال در ذهن طرح كرده و به آنها پاسخ دهیم  و سپس خلاصه مطالب را از حفظ كنیم، این روش در یادگیری بهتر مؤثر است.
موسی زاده یادآور شد: گوش كردن به موسیقی نیز پس از مطالعه باعث شادابی و تمركز حواس می شود.
وی در پایان افزود: مطالعه طوطی وار یعنی بدون توجه به فهم مطالب خوانده شده كه باعث ماندگاری موقت اطلاعات در حافظه كوتاه مدت و فراموشی مطالب می شود كه برای ماندگاری بیشتر مطالب باید معنی آنرا فهمید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha