دوشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 57389

سلامت نیوز : یک استادیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تنها یک درصد از مبتلایان به خار پاشنه پا به عمل جراحی نیاز دارند.

محمد دهقانی در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به اینکه خار پاشنه پا یکی از علل درد پاشنه پا است اما تمام دردهای پاشنه پا از خار پاشنه نیست، اظهار کرد: التهاب در پاشنه پا، درگیری عضلات کف پا، آب شدن چربی‌های کف پا و بیماری‌های روماتیسمی از عوامل درد در ناحیه کف پاشنه پا است.

وی با بیان اینکه خار پاشنه در سنین 40 تا 70 سالگی اتفاق می‌افتد، عنوان کرد: استخوان پاشنه پا در افرادی که مبتلا به خار پاشنه می‌شوند پنج تا هفت سانتی‌متر از پاشنه به سمت جلو و داخل پاشنه پا حرکت کرده و باعث ایجاد یک نقطه دردناک و برجسته در کف پا می‌شود.

وی، بیماری‌های رماتیسمی، بیماری‌های التهابی را عوامل تسریع کننده خار پاشنه پا نامید و افزود: بیماری دیابت، بیماری‌های روماتیسمی مانند لوپوس و روماتوئید آرتریت، کف پای صاف، عدم استفاده از کفش مناسب و راه رفتن‌های طولانی و چاقی از عوامل مستعد کننده خار پاشنه پا است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینكه علت ایجاد خار پاشنه پا در برخی مواقع ناشناخته است، ادامه داد: خار پاشنه پا در برخی موارد قابل رؤیت نیست و تنها با عکس برداری قابل تشخیص است.

دهقانی، ایستادن‌های طولانی را از دیگر عوامل ایجاد خار پاشنه پا نامید و تصریح کرد: دردهای صبحگاهی در بیماران مبتلا به خار پاشنه پا در ابتدای صبح آغاز می‌شود که با گذشت زمان، درد کمتر می‌شود و در انتهای روز و آغاز شب درد مجدد ظاهر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خار پاشنه بیماری نگران کننده‌ای نیست و در زنان و مردان دیده می‌شود، خاطرنشان کرد: باید در انتخاب کفش دقت کرد چرا که کفش‌‌های صاف و یا كفش‌هایی كه پاشنه باریك دارند باعث فشار روی پاشنه پا و غلاف کف پایی شده و باعث ایجاد خار پاشنه پا شود.

این فوق تخصص ترمیم مفاصل با بیان اینکه درمان خار پاشنه پا به دو صورت عمل جراحی و غیرعمل جراحی است، عنوان کرد: درمان رایج خار پاشنه پا به صورت غیر جراحی است و کمتر از یک درصد بیماران نیاز به عمل جراحی دارند.

دهقانی افزود: اکثر بیماران با تجویز داروهای ضد التهاب، قرص بروفن و سیکلوفناک بر اساس شرایط معده و سیستم گوارش و کبدشان و در برخی مواقع با تجویز کورتون در ناحیه خار پاشنه پا بهبود می‌یابند.

وی، حرکات کششی و نرمشی، فیزیوتراپی، داروهای ضد التهاب و درمان دارویی را از جمله عواملی دانست که در بهبود بیماری در زمان اندک موثر است و بیان کرد: قرار دادن پدهای سیلیکونی و ژله‌ای در داخل کفش نقش بالشتکی دارد و موجب كاهش فشار وارد شده بر كف پا می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ادامه داد: پدهای سیلیکونی و طبی با کاهش درد به درمان خار پاشنه پا کمک می‌کند.

دهقانی با بیان اینکه بیمار در زمان بیماری باید از ورزش و ایستادن‌های طولانی اجتناب کند، اظهار کرد: ورزش می‌تواند باعث تشدید درد شود و بیمار در دوره درمان از ایستادن‌های طولانی و ورزش‌های سنگین باید دوری و با کم کردن اضافه وزن به بهبود بیماری کمک کند.

این فوق تخصص ترمیم مفاصل افزود: درمان‌های سنتی مانند بطری‌های پلاستیکی یخ زده، راه رفتن بر روی شیشه‌های خورد شده که داخل پارچه پیچیده شده‌اند و سطح ناصاف به لحاظ علمی ثابت شده نیستند و كمكی به درمان خارپاشنه پا نمی‌كند.

دهقانی با بیان این‌که درمان صحیح خار پاشنه پا می‌تواند از بروز مجدد آن پیشگیری کند، افزود: احتمال بازگشت خار پاشنه برای افراد چاق و افرادی که عوامل مستعد کننده را رعایت نمی‌کنند، وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha