یکشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 5798

یك متخصص بیماری‌های دهان و دندان گفت مسواك زدن نباید با عجله صورت گیرد و در بهترین حالت باید حدود پنج تا شش دقیقه به طول انجامد.

دكتر "رسول مفید" رئیس دانشكده دندانپزشكی دانشگاه شهید بهشتی در حاشیه برگزاری دهمین همایش اندودانتیست‌های ایران در گفت‌وگو با ایرنا افزود بسیاری از مردم مدت زمان بسیار كمتری را صرف مسواك زدن می‌كنند.

وی گفت با حوصله مسواك زدن باعث می‌شود پلاك‌های میكروبی كه در طول ‪ ۲۴‬ساعت در داخل دهان ایجاد می‌شوند به طور كامل از بین برود.

دكتر مفید كه متخصص پریودنتولوژی (بیماریهای مرتبط با دندان و لثه) است گفت با توجه به اینكه مدت زمان كافی صرف مسواك زدن نمی‌شود پلاك‌های دندانی بطور كامل از سطوح دندانها برداشته نمی‌شوند و منجر به ایجاد بیماری‌های دندان و لثه می‌شوند.

وی گفت باقی ماندن ذرات غذا در فضای بین دندانها زمینه‌ساز فعالیت میكروبها در دهان و ایجاد اسید در دهان می‌شود كه این امر در نهایت پوسیدگی دندانها را سرعت می‌بخشد.

به گفته وی بهترین و ساده‌ترین كار برای ارتقای سلامت دهان و دندان مسواك زدن بصورت سه بار در روز است كه بخصوص مسواك زدن در شب و قبل از خواب از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دكتر مفید اضافه كرد همچنین استفاده از نخ دندان و مراجعه شش ماه یكبار به دندانپزشك نقش بسیار موثری در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان دارد كه در عین حال هزینه چندانی هم ندارد.

وی افزود جرم‌گیری دندانها با مراجعه به دندانپزشك از دیگر اقدامات موثر در جلوگیری از تخریب بیشتر دندان و صرف هزینه‌های بیشتر است.

این متخصص بیماریهای دهان و دندان به والدین توصیه كرد مسواك زدن روزانه را به كودكان خود آموزش دهند تا آنها به انجام این كار عادت كنند و بلافاصله بعد از مصرف موادغذایی عمل مسواك زدن را انجام دهند.

دكتر مفید با بیان اینكه والدین باید از همان ابتدا و در سنین كودكی ذائقه كودك را در جهتی سوق دهند كه تمایل كمتری به مصرف مواد قندی و شیرینی و همچنین مصرف غذاهای شور داشته باشند، افزود این كار باعث می‌شود تا به دلیل تمایل كمتر نسبت به مصرف اینگونه مواد، سلامت دهان و دندان كودكان افزایش یابد.

دهمین همایش اندودانتیست‌های ایران چهارم تا ششم مرداد ماه با همكاری انجمن اندودانتیست‌های ایران و دانشكده دندانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی برگزار شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha