چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۱
سلامت نیوز :حسین راغفر با اشاره به اینکه خط فقر در تهران به یک میلیون و 500 هزار تومان برای یک خانواده 5 نفره رسیده است، گفت: شکاف طبقاتی در کشور در حال افزایش است.

به گزارش سلامت نیوز  به نقل از پانا: حسین راغفر با اشاره به اینکه خط فقر در تهران به یک میلیون و 500 هزار تومان برای یک خانواده 5 نفره رسیده است، گفت: شکاف طبقاتی در کشور در حال افزایش است.

حسین راغفر در پاسخ به این سوال که آیا توقف اجرای هدفمندی یارانه ها به نفع کشور است، اظهار داشت: مجلس به دلیل کمبود منابع مجبور شد با اجرای گام دوم هدفمندی مخالفت کند.

وی ادامه داد: اصلی ترین دلیل مشکلات اقتصادی اخیر وجود تورم در اقتصاد است که حاصل سیاست های اقتصادی غلط در کشور است و مجلس با جلوگیری از اجرای گام دوم مانع از افسارگسیختگی تورم در کشور می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بیشترین آسیب از شرایط تورمی را اقشار ضعیف جامعه می بینند، تصریح کرد: کسانی که دارایی خاصی ندارند و در طبقه ضعیف جامعه به سر می برند بیشترین آسیب را از شرایط تورمی می بینند زیرا ارزش درآمد و پول آنها روز به روز در حال کاهش است، در مقابل کسانی که سرمایه به شکل مسکن، دلار یا طلا دارند به دلیل وجود همین تورم، با افزایش حجم سرمایه رو به رو می شوند.

راغفر تاکید کرد: این شرایط بر گسترش شکاف طبقاتی اثر گذاشته و روز به روز شاهد فقیرتر شدن طبقه متوسط و ضعیف و در مقابل غنی تر شدن طبقه ثروتمند هستیم.

وی در خصوص هدفمندی یارانه ها گفت: این طرح به پیشنهاد صندوق بین المللی پول در کشور اجرایی شد و درخواست این سازمان آزاد سازی قیمت ها بود، اما دولت نام هدفمندی بر روی آن گذاشت و یارانه نقدی در بین مردم توزیع کرد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه تاکنون چندین تحقیق در سطح کارشناسی ارشد در زمینه درآمد طبقات مختلف جامعه انجام شده است، خاطرنشان کرد: نتیجه حاصل از این تحقیقات با آنچه دبیر ستاد هدفمندی یارانه ها اعلام می کند مغایرت دارد زیرا بر اساس این تحقیقات، پس از هدفمندی یارانه ها اختلاف درآمدی در طبقات مختلف کشور بیشتر شده است.

راغفر با بیان اینکه خط فقر برای یک خانواده 5 نفره در تهران حداقل یک میلیون 500 هزار تومان است، اظهار داشت: این مساله بر اساس مخارج خانوارها محاسبه شده که اطلاعات آن از سازمان آمار دریافت شده است.

وی این خط فقر را بسیار محافظه کارانه دانست و افزود: ما بر اساس درآمد خانوار نسنجیدیم زیرا ممکن بود در اعلام درآمد کم اظهاری شود اما در زمینه مخارج دیگر نمی توان کم اظهاری داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha