به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، سردار حمید رضا حسین آبادی در نشست خبری که امروز برگزار شد ، گفت: برای اجرای مرحله دوم طرح جمع ‌‏آوری معتادان پرخطر ، منتظر اعلام دستگاه های ذیربط هستیم و بعد از اعلام شرایط نسبت به جمع ‌‏آوری معتادان اقدام خواهیم کرد.

مرگ روزانه 11 نفر به دلیل سوء مصرف مواد مخدر در کشور

مدیرکل مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی افزود: بر اساس آخرین مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر دستگاه‌‏های بهداشتی موظف به ایجاد 100 مرکز DIC ، در سطح کشور شده بودند که از این طریق نسبت به جمع‌‏آوری معتادان پرخطر درمان آنان اقدام لازم صورت گیرد.

حسین ‌‏آبادی خاطرنشان کرد: نیروی انتظامی در مرحله دوم نسبت به دستگیری و انتقال معتادان پرخطر به مراکز بازپرسی و اردوگاههای ناجا اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی 10 اردوگاه بازپروری دارد ، یادآور شد: ما از اقدامات مراکز بهداشتی درمانی در ایجاد مراکز درمان اعتیاد به طور دقیق اطلاع نداریم، اما برای اجرای مرحله دوم آماده هستیم.

مدیرکل مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی با اشاره به اقدامات مربوط به انسداد مرزهای شرقی کشور افزود: در حال حاضر در 300 کیلومتر از مرز سیستان و بلوچستان کانال حفر شده است و انسداد فیزیکی نیز به صورت همزمان در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: در نقاط مرزی استفاده از سیستم ‌‏های الکترونیکی مانند رادار ، دوربین‌‏های دید در شب و... در دستور کار قرار گرفته و به دلیل انسداد فیزیکی مرز و محدود شدن ورود مواد مخدر به وسیله خودرو، موتورسیکلت و شتر درگیری با اشرار افزایش یافته است.

مدیرکل مبارزه با مواد مخدر ناجا اظهار امیدواری کرد: براساس برنامه تنظیم شده اکیپ ‌‏های فنی و مهندسی در منطقه تا پایان سال نسبت به حفر 500 کیلومتر کانال اقدام کنند.

وی با تاکید بر انسداد مرزهای شرقی گفت: این اقدامات موجب تغییر مسیر قاچاق و ترانزیت مواد مخدر از ایران شده است؛ به نحوی که بخش قابل ملاحظه‌‏ای از ترانزیت مواد مخدر از طریق کشورهای آسیای میانه انجام می‌‏شود.

حسین آبادی با اشاره به آمار کشفیات مواد مخدر در سال جاری ، افزود: در 9 ماهه گذشته ، 269 تن انواع مواد مخدر توسط نیروی انتظامی کشف شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 22 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل مبارزه با مواد مخدر ناجا خاطرنشان کرد: در مواد مخدر مهم مانند هروئین اقدامات بسیار خوبی انجام شده و بر اساس هدف ‌‏گذاری ‌‏های صورت گرفته در سال جاری 8 تن و 213 کیلو هروئین که کشور کشف شده که نسبت به سال گذشته 90 درصد افزایش یافته است.

حسین آبادی با تاکید بر اهمیت کنترل مصرف کریستال و کراک در کشور ، تصریح کرد: کریستال و کراک خطرناک ‌‏ترین نوع هروئین است که در سال جاری 3 تن و 150 کیلو کریستال و کراک در کشور کشف شد.

وی تصریح کرد: در سال جاری 213 تن تریاک کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 29 درصد افزایش داشته است.

به گفته حسین ‌‏آبادی در سال جاری 7 تن و 526 کیلو مرفین در کشور کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 57 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی افزود: با عملیات صورت گرفته در سال جاری، هزار و 414 عملیات و درگیری با اشرار و قاچاقچیان صورت گرفته، همچنین 158 نفر از اشرار و قاچاقچیان در مرزهای شرقی کشور کشته شدند.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری 27 نفر از پرسنل ناجا در بحث مبارزه با مواد مخدر به شهادت رسیدند که با توجه به هدفمند شدن عملیات و استفاده از تجهیزات شهادت پرسنل ناجا 7 درصد کاهش یافته است.

حسین ‌‏آبادی با اشاره به اینکه 60 درصد مواد مخدر امسال در استان‌‏ های شرقی ، خراسان رضوی ، جنوبی ، سیستان و بلوچستان و کرمان کشف شده است ، گفت: 157 تن مواد مخدر در بدو ورود و در مرزهای شرقی در درگیری با کاروان‌‏ها و قاچاقچیان مواد مخدر کشف شده همچنین 51 تن انواع مواد مخدر نیز در سه استان هرمزگان، یزد و فارس که کمربند ایمنی مرزهای شرقی محسوب می‌‏شود ، کشف شده است.

به گفته مدیرکل مبارزه با مواد مخدر ناجا ، 21 درصد مواد مخدر امسال در سطح کشور به وسیله یگان‌‏های انتظامی کشف شده است.

وی با اشاره به انجام کارهای اطلاعاتی روی شبکه‌‏ها و باندهای ورود و توزیع قاچاق، خاطرنشان کرد: در سال جاری، یک هزار و 408 باند توزیع مواد مخدر در کشور متلاشی شده که نسبت به سال گذشته انهدام باندها 28 درصد افزایش یافته است.

حسین ‌‏آبادی افزود: در سال جاری 57 درصد مواد مخدر با کار اطلاعاتی ، 26 درصد با کار عملیاتی و 17 درصد با عملیات رزمی کشف شده است.

مدیرکل مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به دستگیری معتادان در سال جاری ، گفت: امسال 224 هزار و 638 معتاد در کشور جمع ‌‏آوری شده که این رقم نسبت به سال گذشته 14 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: امسال 123 هزار و 39 قاچاقچی و توزیع ‌‏کننده مواد مخدر دستگیر شده ‌‏اند که این رقم نسبت به سال قبل 16 درصد افزایش یافته است.

حسین ‌‏آبادی افزود: امسال ، 240 هزار و 232 پرونده در بحث مواد مخدر تشکیل و به مراجع قضائی تحویل داده شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد افزایش یافته است.

مدیرکل مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: براساس آمار پزشکی قانونی ، در 8 ماهه امسال ، 2 هزار و 767 معتاد به دلیل سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست دادند که این رقم نسبت به سال گذشته 9 درصد کاهش یافته است.

وی یادآور شد: 2 هزار و 694 نفر از معتادان فوت شده در سال جاری مرد و 73 نفر زن بودند و به طور میانگین روزانه 5/11 نفر به دلیل سوءمصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست می ‌‏دهند.

حسین ‌‏آبادی با اشاره به لزوم کنترل ورود و توزیع مواد روان‌‏ گردان در کشور گفت: افسر رابط پلیس در ترکیه فعال شده است زیرا این کشور مسیر اصلی ورود مواد روانگردان به ایران محسوب می ‌‏شود.

مدیرکل مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: در سال جاری ، 819 هزار آمپول مرفین در کشور کشف شده که این نوع مواد عمدتا از مرزهای شرقی پاکستان وارد کشور شده و تهدیدی جدی برای جوانان و ورزشکاران محسوب می ‌‏شود.

به گفته وی ، در سال جاری 334 هزار انواع قرص ‌‏های روان ‌‏گردان توسط یگان‌‏های انتظامی در کشور کشف و عوامل آن نیز به مراجع مربوط تحویل داده شده ‌‏اند.

حسین‌‏ آبادی با اشاره به لزوم توسعه فعالیت سگ‌‏ های موادیاب و استقرار آنان در مبادی ورودی گفت: در سال جاری 15 تن مواد مخدر به وسیله سگ ‌‏های موادیاب در کشور کشف شده است.

به گزارش مهر ، وی در ادامه تصریح کرد: برخورد با کریستال ، کراک و هروئین به طور جدی در دستور کار ما قرار دارد، زیرا به دلیل مصرف سهل و آسان و فشردگی آن توزیع و مصرف آن به صورت راحت ‌‏تر انجام می ‌‏شود.

مدیرکل مبارزه با مواد مخدر ناجا در خصوص چگونگی انسداد مرزهای شرقی کشور افزود: کشور ما هزار کیلومتر با افغانستان و یک هزار کیلومتر با پاکستان دارای مرز مشترک است و در حال حاضر ، 10 اکیپ در زمینه حفر کانال در مرزهای شرقی به ویژه در ناحیه سیستان و بلوچستان مشغول فعالیت هستند.

وی گفت: تا پایان امسال ، حفر کانال در 500 کیلومتر از مرزهای شرقی به پایان می ‌‏رسد و امیدواریم انسداد مرز با اختصاص اعتبارات لازم و تامین آن در سال آینده به طور کامل انجام شود.

به گفته حسین ‌‏آبادی ، در حال حاضر از تجهیزات مناسبی در مرزهای شرقی استفاده می ‌‏شود که از طریق آن کاروان‌‏های قاچاق و باندهای فعال در این زمینه شناسایی و منهدم شده ‌‏اند.

مدیرکل مبارزه با مواد مخدر ناجا با تاکید بر اینکه نیروی انتظامی هزینه مربوط به انسداد مرز را از اعتبارات خود تامین کرده است ، یادآور شد: هیچ کمکی تا کنون از سوی کشورهای همسایه و سازمان ملل متحد در بحث انسداد مرزها به نیروی انتظامی نشده است و ما حتی یک ریال از کشورهای اطراف از جمله روسیه دریافت نکرده ‌‏ایم.

وی با تاکید بر اینکه آمار دستگیری دانشجویان و دانش‌‏ آموزان معتاد چندان زیاد نیست ، گفت: از مجموع دستگیری ‌‏های امسال 272 نفر دانشجو و 378 نفر دانش ‌‏آموز بوده ‌‏اند.

مدیرکل مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی تصریح کرد: به طور میانگین روزانه 890 پرونده در بحث مواد مخدر به مراجع مربوطه ارائه می ‌‏شود ، همچنین یک هزار و 211 نفر در بحث مواد مخدر در سراسر کشور دستگیر می ‌‏شوند.

وی از برگزاری اجلاس مشترک بین ‌‏المللی ترانزیت مواد مخدر در کشور خبر داد و گفت: این همایش بزودی در تهران برگزار خواهد شد تا فعالیت ‌‏های مربوط به ترانزیت مواد مخدر در کشور ، مورد ارزیابی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha