سلامت نیوز-به گفته پژوهشگران هندی مصرف مكمل‌های غذایی ویتامینی و مواد معدنی در دوران بارداری احتمال به دنیا آمدن نوزادان كم وزن را به میزان 3 برابر كاهش می‌دهد.

مصرف ویتامین در دوران بارداری به افزایش وزن نوزاد كمك می‌كند
 به نقل از پایگاه خبری رویترز، مصرف مكمل غذایی ویتامین و مواد معدنی توسط مادران باردار از تولد نوزاد كم وزن جلوگیری می‌كند.
بنابراین گزارش به گفته پژوهشگران زنان باردار كه در طول دوران حاملگی خود ویتامین و مواد معدنی زیاد مصرف كنند نسبت به افرادی كه فقط قرصهای آهن و اسید فولیك مصرف می‌كنند احتمال اینكه نوزادی به وزن كمتر از 5/2 كیلوگرم به دنیا آورند، كمتر است.
گفتنی است وزن كم نوزادان و یا كاهش وزن نوزادان به كمتر از 2500 گرم یكی از مهمترین عامل مرگ و میر نوزادان به شمار می‌آید.
به گفته پزشكان مصرف مكمل‌های ویتامین‌ و مواد معدنی همچنین از بروز اختلالاتی چون دیابت نوع دوم، رشد نكردن كامل، تب و عروق نوزاد و فشار خون جلوگیری می‌كند كه این امر اهمیت توجه به تغذیه مادر در دوران بارداری را هرچه بیشتر مهم جلوه می‌دهد.
مطالعات محققان هندی كه به طور تصادفی بر روی 200 زن باردار در هفته 24 تا 32 حاملگی انجام شده است بیانگر آن است كه كاهش سطح هموگلوبین خون آنها به میزان كمتر از 7 تا 9 گرم بر دسی لیتر مرتبط با مصرف ویتامینهای C ،E و انواع خانواده ویتامین B است.
به گفته پزشكان این گروه مورد مطالعه تقریبا همه گروههای سنی زنان با میزان چاقی و لاغری متفاوت در یك دوره 1 ساله را شامل می‌شود.
به گفته پزشكان در این گروه 101 نفر از زنان باردار علاوه بر مصرف آهن به طور روزانه مكمل‌هایی شامل 29 گروه ویتامین و مواد معدنی را مصرف كرده‌اند و 99 نفر دیگر نیز فقط آهن مصرف كرده‌اند.
گفتنی است انجام معاینات پزشكی مداوم هم اعمال می‌شده است، نتایج آزمایشها از بروز مریضی و بیماری در هفت روز اول زندگی نوزادانی كه مادران آنها فقط آهن مصرف می‌كردند حكایت دارد.
بر اساس این گزارش آمارها نقش مصرف مكمل‌ها، ویتامین و مواد معدنی را به میزان 3 برابر نسبت به مصرف نكردن آنها را در به دنیا آمدن كودكان كم وزن بیان می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha