سلامت نیوز : رهبر معظم انقلاب اسلامی روز یکشنبه در جمع پرشور هزاران نفر از دانشجویان، دانش آموزان و جوانان خراسان شمالی سبک زندگی را بخش اساسی و حقیقی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی خواندند و با دعوت از نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه برای پرداختن به این مفهوم مهم، آسیب شناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره جویی در این زمینه تاکید کردند: پیشرفت در علم و صنعت و اقتصاد و سیاست که بُعد ابزاری تمدن اسلامی را شکل می دهد وسیله ای است برای دستیابی به سبک و فرهنگ صحیح زندگی و رسیدن به آرامش، امنیت، تعالی و پیشرفت حقیقی.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ توجه به سبک زندگی ایرانی - اسلامی می تواند خود شعار یا الگویی برای جوانان باشد تا با تکیه بر سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری از ورود به چالش هایی که می تواند پیش روی آن ها باشد، جلوگیری کند. پیشرفت در زمینه های علمی و اقتصادی کشور در گرو توجه به شیوه های زندگی است و با توجه به تمدن غنی ایران اسلامی، جمهوری اسلامی ایران توان رسیدن به قله های پیشرفت را در کنار توجه به نقش زندگی خانواده ها داراست. رهبر انقلاب اسلامی همچنین در تشریح مفهوم سبک و فرهنگ زندگی، به مسائلی نظیر خانواده، ازدواج، نوع مسکن، نوع لباس، الگوی مصرف، تفریحات، کسب و کار و رفتارهای فردی و اجتماعی در محیط های مختلف، اشاره کردند و فرمودند: «در واقع سبک زندگی به همه مسائلی بر می گردد که متن زندگی انسان را شکل می دهند.»

حضرت آیت ا...خامنه ای با اشاره به توجه عمیق اسلام به مفهوم سبک و فرهنگ زندگی، افزودند: «در معارف اسلامی، اصطلاح عقل معاش در مفهوم جامع خود، مترادف مفهوم سبک و فرهنگ زندگی است و در قرآن کریم نیز آیات فراوانی در این زمینه وجود دارد. »با توجه به نگاه ریزبینانه رهبر معظم انقلاب اسلامی به «سبک زندگی»، سبک و فرهنگ زندگی قسمت عمده ای از زندگی افراد جامعه را تشکیل می دهد و توجه به خانواده و موضوعات اجتماعی مربوط به آن از مواردی است که می تواند به عنوان یکی از الگوهای سال، آن را در نظر گرفت. ایشان همچنین در بخشی از بیانات خود با توجه به نوبودن بحث سبک زندگی در ادبیات و فضای گفتمان، سخنان خود را با نوعی آسیب شناسی عینی ادامه دادند و به طرح سوالات متعدد پرداختند؛ چرا فرهنگ کار در ایران ضعیف است؟ چرا در روابط اجتماعی حقوق متقابل رعایت نمی شود؟ چرا در برخی مناطق طلاق زیاد شده است؟ چرا در فرهنگ رانندگی انضباط لازم رعایت نمی شود؟ الزامات آپارتمان نشینی چیست؟ آیا رعایت می شود و ...سوالات متعددی که پی گیری و آسیب شناسی هر یک از آن ها می تواند گره های کور در رفتار اجتماعی را بشکافد و به بهبود سبک زندگی منجر شود. این موضوع در ابعاد مختلف در گزارش های بعدی پی گیری می شود و در این بخش بنا داریم راهکارهای آسیب شناسی و اصلاح سبک زندگی برای حل مشکلات اجتماعی را مورد بررسی قرار دهیم با تاکید بر این که ورود مقتدرانه تمامی دستگاه ها در این زمینه می تواند به تحقق کامل مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی منجر شود.

آموزش سبک زندگی با بخشنامه شکل نمی گیرد

مشاور عالی سازمان بهزیستی با بیان این که واقعیت ها و برخی رفتارهای نادرست در همه جوامع وجود دارد که ضمن پذیرش آن ها باید برای تعدیل و اصلاح آن ها تلاش کرد، گفت: آموزش مهارت های سبک زندگی با سرعت و ادله و بخشنامه شکل نمی گیرد بلکه باید اعتقاد قلبی به این مسائل در وجود انسان ها نهادینه شود. حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدی در گفت وگو با خراسان، افزود: باید بتوانیم این آموزش ها را از دوران طفولیت ارائه کنیم تا در طول زمان نهادینه شود. وی با بیان این که شرط اثرپذیری این آموزش ها در ابتدا این است که خود مربی ها در مراکز مهدکودک و آموزش و پرورش نسبت به به کارگیری مهارت اعتقاد قلبی داشته باشند، اظهار داشت: خوشبختانه کلیات این مسائل مانند ارتباط با خانواده، صداقت در کردار و رفتار، نظم و انضباط اجتماعی و احترام به قوانین در متون دینی ما وجود دارد و حتی جزئیات آن نیز در احادیث و روایات پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) ذکر شده است.

دستگاه های مسئول برای نهادینه سازی سبک زندگی

وی مسئولان آموزش و پرورش، وزارت علوم و دستگاه های فرهنگی و همچنین افراد الگو در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و هنری را از جمله متولیان اصلاح و نهادینه شدن مهارت های سبک زندگی در جامعه دانست و اظهار داشت: بعد از بیانات مقام معظم رهبری نباید دچار شعارزدگی شویم بلکه در ابتدا باید نسبت به بکارگیری این مهارت ها تعصب و اعتقاد قلبی پیدا کنیم و آن ها را در کردار و رفتارهای اجتماعی خود نشان دهیم.

راهکارهایی برای نهادینه شدن سبک زندگی

به عقیده این کارشناس مسائل اجتماعی زمانی یک رفتار به «ارزش» و «فرهنگ» تبدیل می شود که همه دستگاه ها دوش به دوش یکدیگر آن رفتار را سرلوحه کار خود قرار دهند. حجت الاسلام والمسلمین سید محمدی ادامه داد: برای اصلاح و نهادینه شدن سبک زندگی باید هر ایرانی در هر پست و مقامی که هست تصمیم بگیرد در کار خود صداقت داشته باشد، دروغ نگوید و به قانون احترام بگذارد.

حل مشکلات با نهادینه شدن حیاورزی

همچنین به گزارش فارس عضو هیئت علمی پژوهشکده مهدویت و آینده پژوهی گفت: اگر مشی «حیاورزی» در همه آحاد ملت به خصوص جوانان نهادینه شود، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد. حجت الاسلام فرامرز سهرابی با اشاره به آیات ۲۳ تا ۲۵ سوره قصص تاکید کرد: «مشی حیاورزی» از مهم ترین اصولی است که اگر در زندگی های امروز نهادینه شود بسیاری از مشکلات حل و آسیب های امروزی رفع می شود.

فرهنگ سازی برای کم رنگ کردن الگوهای غربی

باید از سبک زندگی مصرف گرا و ابزاری به حالت اندیشمندانه اسلامی حرکت کنیم .مدیر گروه فلسفه و ادیان دانشگاه سمنان نیز با بیان این مطلب درباره اهمیت «سبک زندگی» گفت: باید درباره نتایجی که نوع سبک زندگی امروز ما دارد و کاستن از ارزش های کاذبی که سبک زندگی را مبتنی بر الگوی غربی قرار داده است فرهنگ سازی کنیم.به گزارش مهر دکتر عظیم حمزئیان اظهار داشت: به دلیل گستردگی جامعه امروز و نیازهایی که مطرح شده سبک زندگی افراد متاثر از این نیازهاست. وی ادامه داد: متاسفانه در سال های اخیر سبک زندگی مردم ایران از حالت اندیشمندانه به یک حالت ابزاری و چشم و هم چشمی و تقلیدی تبدیل شده و سرعت چشمگیری در مصرف گرایی و استفاده از کالاهای لوکس و زرق و برق دار به وجود آمده است که باید این مسئله اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha