پژوهشگران در بزرگترین دستاورد خود طی چند دهه گذشته در زمینه كشف عوامل ژنتیكی بیماری ام اس، موفق به شناسایی دو ژن شده‌اند كه هر كدام خطر ابتلا به این بیماری را تا ‪ ۳۰‬درصد افزایش می‌دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه، در بیماری ام‌اس، دستگاه ایمنی بدن به غلاف چربی میلین كه سلولهای دستگاه عصبی مركزی را محافظت می‌نماید حمله می‌كند.

به دنبال مسدود شدن یا كند شدن پیامهای عصبی، مدارهای كوتاهی در سامانه پیام رسانی بدن بوجود می‌آید كه منجر به بروز مشكلاتی در حركت و هماهنگی، ضعف عضلانی، نقص ادراكی ، اختلال در گفتار و مشكلات بینایی می‌شود.

تاكنون بررسی ژنوم انسان به كشف چند گونه ژن بر روی كروموزم شماره ‪۶‬ در ‪ (MHC) Major Histocompatibility Complex‬كه دستگاه ایمنی را تنظیم می‌كند انجامیده است.

‪ MHC‬متراكم‌ترین ناحیه ژنوم در پستانداران است.

این ژنها در اواسط دهه ‪ ۱۹۷۰‬كشف شدند و پزشكان تا پیش از این برای یافتن سایر عوامل در مجموعه فرایندهای دخیل در بروز ام اس ناكام بوده‌اند.

ژنهای جدید كشف شده در هدایت سلولهای مهم ایمنی موسوم به سلولهای تی كه بدن را در برابر مهاجمان محافظت می‌كند نقش دارند.

این ژنها اینترلوكین-‪ ۷‬گیرنده آلفا یا ‪ IL7R-alpha(‬كه بر روی كرموزوم شماره ‪ ۵‬قرار دارد) و اینترلوكین-‪ ۲‬گیرنده آلفا (كه بر روی كرموزوم شماره ‪ ۱۰‬قرار دارد و پیشتر با دیابت نوع اول مرتبط شناخته شده بود) نام دارند.

یك تغییر در رمز ژنتیكی در ‪ IL7-R‬و دو تغییر در ‪ IL2-R‬باعث ایجاد این گونه‌های ژن خطرناك می‌شود.

هر نوع ژن خطر بروز ام اس را بین ‪ ۲۰‬تا ‪ ۳۰‬درصد افزایش می‌دهد.

سیمون گریگوری متخصص ژنتیك دانشگاه دوك در دورهام كارولینای شمالی می‌گوید از آنجا كه عوامل ژنتیكی كه پیشتر با ام اس مرتبط شناخته شده‌اند فقط كمتر از نیمی از علل ژنتیكی این بیماری را بیان می‌كنند این كشف حائز اهمیت است.

دو گروه از محققان آمریكایی و انگلیسی در دو مطالعه مجزا دست به انجام این تحقیقات زدند و یافته‌های خود را در مجله ‪ Nature Genetics‬و ‪ New England Journal of Medicine‬منتشر كردند.

این دو گونه ژن در پی مقایسه بیش از ‪ ۲۰‬هزار نمونه دی ان آ بیماران مبتلا به ام اس و افراد سالم ساكن آمریكا و اروپا كشف شدند.

در سراسر جهان دو میلیون نفر به این بیماری آسیب رسان عصبی مبتلا هستند. در آمریكا نیز ‪ ۳۵۰‬هزار بیمار ام اس وجود دارد كه از این میان دو سوم آنها را زنان تشكیل می‌دهند.

این بیماری بیشترین شیوع را در بین بالغین جوان دارند بطوری كه بیش از ‪ ۹۰‬درصد موارد در سنین زیر ‪ ۵۵‬سال و كمتر از ‪ ۵‬درصد زیر پنج سالگی تشخیص داده شده‌اند.

در حال حاضر این بیماری هیچ راه درمانی ندارد. اما كشف عوامل ژنتیكی امكان یافتن درمانی برای جلوگیری از بروز این بیماری یا دستكم كند كردن پیشرفت بیماری را هموار می‌كند.

سایر عوامل مطرح در بروز ام اس شامل ویروس یا قرار گرفتن در معرض برخی عوامل محیطی است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha