سلامت نیوز : مدیر گروه آموزش امداد و کمک های اولیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران از برگزاری طرح ملی آموزش امداد و کمک های اولیه خبر داد و گفت: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در راستای پیشبرد اهداف هیات دولت و به عنوان یکی از بازوهای اجرایی وزارت بهداشت دوره های آموزش امداد و کمک های اولیه را به صورت رایگان در کشور برگزار می کند.

منیژه ملازینل در گفت‌وگو با ایسنا ؛ پیرامون دوره های آموزشی امداد و کمک های اولیه بیان داشت: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران امسال نیز با بهره گیری از پتانسیل های موجود در مجموعه و بهره مندی از اساتید مجرب، دوره های رایگان آموزش امداد و کمک های اولیه را برگزار می کند به طوری که در سال جاری 3000 نفر در سطح استان تهران تحت پوشش این آموزش ها قرار گرفته اند.

وی با اشاره به ضرورت برگزاری این دوره ها در کشور اظهار داشت: با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران که جزو 10 کشور حادثه خیز جهان محسوب می شود و سالانه به علت حوادث طبیعی از جمله سیل، زلزله و ... جان صدها نفر از هموطنانمان را به مخاطره می اندازد، هیات دولت با تصویب طرح ملی پنج ساله آموزش امداد و کمک های اولیه در نظر دارد تا عموم مردم را در برابر حوادث غیر مترقبه توانمند سازد، در همین راستا جهاد دانشگاهی نیز به عنوان یکی از پیشگامان این عرصه، امسال مصمم تر از سال گذشته در راستای ارتقای آگاهی و آمادگی افراد برای مقابله با حوادث احتمالی در این مسیر پیش می رود.

مدیر گروه آموزش امداد و کمک های اولیه جهاد دانشگاهی با بیان اینکه کشور ما در رتبه اول و دوم تلفات جاده ای و سوانح رانندگی قرار دارد، خاطر نشان کرد: امروزه روند فزاینده مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی - عروقی، سوانح رانندگی و فراوانی حوادث و بلایای غیر مترقبه توجه جدی به خدمات امداد رسانی را طلب می کند، لذا یکی از اساسی ترین نیاز های نظام سلامت جامعه، تربیت افراد با آمادگی کامل برای رویارویی با حوادث است تا در حساس ترین لحظات به یاری دردمندان بشتابند و جان هموطنان را نجات دهند.

وی افزود: در واقع یکی از راهکارهای اساسی برای کاهش تلفات جاده ای و مرگ و میر ناشی از سکته های قلبی، آموزش عمومی به افراد جامعه است تا در هنگام وقوع حادثه در منزل، محل کار و یا جاده بتوانند تا رسیدن نیروهای امداد و نجات، مراحل اولیه امداد را انجام دهند.

مدیر گروه آموزش امداد و کمک های اولیه جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران تاکنون به سازمان ها و ارگان های متعددی، خدمات آموزشی خود را ارائه داده، تصریح کرد: این واحد در راستای ارتقای آمادگی پرسنل سازمان ها و نهاد های مختلف در حوزه امداد رسانی، تاکنون موفق به برگزاری این دوره های آموزشی در ارگان هایی از جمله بهزیستی، دادگستری، جهاد کشاورزی، بیمارستان های فیروزگر، امیر اعلم، فیاض بخش، گروه های بسیج کل استان تهران، شرکت های وابسته به ایران خودرو، راه آهن، مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی، سازمان بانک توسعه صادرات، سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان گردشگری، پزشکی قانونی و سازمان میراث فرهنگی شده است.

ملازینل با تشریح این دوره ها بیان داشت: در این دوره های شش ساعته مطالبی پیرامون ارزیابی مصدوم در صحنه حادثه، احیای قلبی - ریوی، روش های کنترل خونریزی خارجی و اقدامات اولیه در سکته قلبی و صرع ارائه می شود.

وی در خصوص برگزاری این دوره های تصریح کرد: این دوره های آموزشی طبق برنامه ریزی هر ارگان متقاضی می تواند به صورت یک یا دو روزه برگزار شود. همچنین از دیگر مزایای این دوره، می توان از آموزش پرسنل در فضای اداری همان سازمان نام برد.

مدیر گروه آموزش امداد و کمک های اولیه جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران پیرامون برگزاری این دوره ها در شهرستان ها یادآور شد: جهاد دانشگاهی سال گذشته این دوره ها را به صورت مکاتبه ای و ارسال جزوات به همراه CD های آموزشی در شهر زنجان نیز اجرا نموده و حدود یکهزار نفر از این دوره ها بهره مند شدند، امسال نیز این مجموعه آمادگی دارد تا این دوره های آموزشی را به تمامی هموطنان به صورت سازمانی و غیر سازمانی ارائه نماید.

وی در پایان گفت: در این طرح که به صورت رایگان توسط جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار می شود؛ به همه شرکت کنندگانی که با موفقیت این دوره و آزمون های پایانی را پشت سر گذارند، گواهینامه معتبر اعطا خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha