سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۷
کد خبر: 59941
سلامت نیوز :همه افراد به خصوص خانم ها گاهی بدون این که دلیل اضافه وزن خود را بدانند متوجه می شوند که بعضی از لباس هایشان تنگ شده است.نقل از سایت «Readers Digest» و به گفته متخصصان، ۵علت برای این چاقی بیان شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ سندروم روده تحریک پذیر یا IBS:«IBS» ناراحتی مربوط به روده است که نوعی اختلال عملکردی محسوب می شود. پیتر ورویل، استاد گوارش دانشگاه منچستر در این باره می گوید: در مبتلایان به «IBS»، روده ها بیش از حد حساس است. این اختلال دارای علایمی است از جمله نفخ که یکی از شایع ترین عوارض جانبی آن محسوب می شود.برخی افراد هنگامی که دچار نفخ می شوند سایز لباس آن ها بالا می رود.اگر چه درمانی برای «IBS» وجود ندارد اما می توان آن را کنترل کرد. حذف کردن غلات فیبردار مانند نان های سبوس دار، جودوسر، بیسکویت، نان سفید، کیک و... ۳۰تا۴۰درصد از علایم را تسکین می دهد. مصرف ماست های پروبیوتیک در کاهش علایم موثر است.مصرف قرص های مسهل با تجویز پزشک برای این افراد مفید است.

مصرف کربوهیدرات:دفع گاز حدود ۱۵بار در روز امری طبیعی است. شاید گاهی متوجه این موضوع هم نشوید اما اگر دفع گاز باعث ناراحتی شما می شود، چند نکته را برای رفع این مشکل رعایت کنید.مصرف مواد غذایی سرشار از کربوهیدرات های غیرقابل جذب مانند لوبیا، حبوبات، کلم بروکلی، کلم برگ، آلو، سیب و ماده غذایی حاوی سوربیتول را که جایگزین شکر است، از برنامه غذایی خود حذف کنید.این نوع غذاها، آهسته هضم می شود و مقدار کمی گاز سولفور ایجاد می کند. اما توجه داشته باشید گاهی ناراحتی های نهفته ممکن است علت ایجاد نفخ باشد. متخصصان بر اهمیت آهسته خوردن و درست جویدن غذا تاکید می کنند.

بیماری کولیک: اغلب احساس خستگی می کنید، بدون دلیل وزن کم کرده اید و از معده درد رنج می برید. این بیماری یک واکنش به گلوتن موجود در جو، گندم، چاودار یا هر نوع غذایی حاوی آن از جمله نان، شیرینی، سس و... است. این بیماری یک ناراحتی خودایمنی است و باعث آسیب رسیدن به سطح روده های کوچک می شود و در نتیجه روی توان جذب مواد مغذی تاثیر می گذارد.این بیماری قبلاً در کودکان تشخیص داده می شد. اما در برخی افراد این بیماری بدون آن که شناسایی شود تا میانسالی نیز ادامه دارد.

نوسان هورمونی:در زنان باردار، میزان هورمون پروژسترون افزایش پیدا می کند. این حالت باعث کند شدن حرکت روده می شود، غذا کندتر هضم می شود و در نتیجه نفخ و احتمالاً یبوست به وجود می آید. اما با ورزش کردن به ویژه پیاده روی روزی ۳۰دقیقه می توان کار کرد، روده را بهبود بخشید.مصرف مایعات، میوه، سبزی و غلات سبوس دار برای درمان یبوست مفید است.

سرطان تخمدان:نفخ مزمن و احساس سیری و درد معده از علایم این نوع سرطان است. از آن جا که علایم آن مبهم است، دیرتر تشخیص داده می شود و در نتیجه به سختی می توان آن را درمان کرد.

بنابراین بهتر است که به علایم آن توجه کرد.«انون جونز»، متخصص سرطان می گوید: علایم اصلی سرطان تخمدان، نفخ مزمن و بزرگ شدن شکم است. شکم دردهای مزمن و مکرر، مشکل در هضم غذا و ادرار را جدی بگیرید. اگر چه احتمال جدی بودن آن ضعیف است، اما بهتر است بررسی لازم انجام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha