چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 60017

مننژیت با علایمی چون سردرد، تب، حالت تهوع و استفراغ و سفتی عضلات گردن همراه است، به طوری که گردن به سمت جلو یا عقب خم نمی‌شود.

مننژیت را با سرماخوردگی اشتباه نگیرید

سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های عفونی، مننژیت را یکی از بیماری‌های التهابی پرده‌های مغزی عنوان کرد و افزود: این بیماری دارای یک طیف گسترده است که در یک سر آن بهبودی کامل در صورت درمان سریع بیمار و در طرف دیگر این طیف مرگ فرد بیمار قرار دارد.

دکتر حمید عمادی در گفت وگو با ایسنا ، تصریح کرد: مننژیت در نتیجه التهاب و عفونت پرده‌های مغزی که سرتاسر مغز و نخاع را احاطه کرده‌اند، رخ می‌دهد. این بیماری با علایمی چون سردرد، تب، حالت تهوع و استفراغ و سفتی عضلات گردن همراه است، به طوری که گردن به سمت جلو یا عقب خم نمی‌شود.این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: باکتری‌ها، ویروس‌ها و یا میکروب‌های موجود در حلق که ممکن است به جدار مخاطی دهان هجوم برده و سبب التهاب پرده‌های مغزی شوند از منابع تولید مننژیت هستند.

وی هم چنین شایع‌ترین عوامل ایجاد کننده این بیماری را پنوموکوک، مننگوکوک و آنفلوانزا عنوان کرد و در ادامه افزود: احتمال ابتلا به مننژیت در هر سنی وجود دارد اما بروز این بیماری در کودکان و افراد با سن بالای 50 سال شایع‌تر است.

دکتر عمادی با تاکید بر شباهت برخی علایم میان مننژیت و سرماخوردگی هم چون تب و بی‌حالی اظهار کرد: برای پیشگیری از اشتباه در تشخیص این بیماری از سرماخوردگی، توجه به مدت زمان بروز علایم و شدت سردرد بیمار ضروری است. چنانچه کاهش هوشیاری و تشنج حاصل از ابتلا به مننژیت فرصت کمی را برای تشخیص این بیماری ایجاد کند فرد حداکثر تا 2 روز پس از شروع علایم باید به پزشک مراجعه کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به انواع مننژیت گفت: برای درمان مننژیت حاصل از باکتری‌ها، از آنتی بیوتیک‌های تزریقی با دوره درمان 2 تا 3 هفته استفاده می‌شود. همچنین مننژیت ویروسی با استراحت و خوردن مایعات بهبود می‌یابد.

دکتر عمادی افزود: مننژیت یک بیماری با طیف گسترده‌ای از وضعیت‌ها است که در یک سر آن بهبودی کامل و در طرف دیگر این طیف مرگ بیمار قرار دارد. چنانچه رسیدگی به وضعیت بیمار مبتلا به مننژیت زود آغاز شود فرد به طور کامل درمان می‌شود در غیراین صورت بروز عفونت شدید و کشنده منجر به مرگ وی خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به انتقال مننژیت از طریق راه‌های تنفسی و ترشحات تنفسی فرد بیمار به دیگران، تنها راه پیشگیری در برابر میکروارگانیسم‌های شایع مسبب مننژیت را تزریق واکسن مننگوکوک به افراد دانست.وی در پایان خاطرنشان کرد: تزریق این واکسن در مکان‌هایی که جمعیت افراد زیاد است به خصوص برای حجاج و سربازان ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha