یك داروساز گفت: كاهش كلسترول و فشار خون از خواص چای است كه بیشتر در چای سبز دیده می‌شود.

دكتر محمد حسین صالحی دانشیار دانشكده داروسازی دانشگاه تهران در گفت و گو با ایسنا، با بیان این كه گیاه اصلی چای سبز همان چای سیاه است، گفت: بوته چای با نام علمی Theasinesis است و چنانچه هرس نشود، می‌تواند به ارتفاع 17 متر هم برسد.

وی در ادامه افزود: با توجه به این كه بوته چای 3 فصل از سال هرس می‌شود همیشه در یك ارتفاع به شكل بوته می‌ماند به همین منظور به بوته چای شهرت دارد.

دكتر صالحی با بیان این كه قسمت مورد استفاده چای، برگ سبز آن است، اظهار كرد: وقتی برگ چای را چیده و خشك می‌كنند كه برگ خشك شده آن تقریبا سبز رنگ بوده و به چای سبز یا green Tea مشهور است.

وی تصریح كرد: چنانچه بر روی برگ‌های چیده شده چای در كارخانجات چای سازی عملیات تخمیری انجام شود، پس از مدتی حالت تعریق و تخمیر روی چای ایجاد می‌شود و برخی تركیبات در جریان تخمیر تغییر كرده و نهایتا پس از خشك شدن به رنگ سیاه یا قهوه‌ای تیره تبدیل می‌شود.

صالحی مزه تلخ چای را مربوط به تركیبات تانن‌ها دانست و اذعان داشت: تركیبات تانن‌ها كه به میزان 8 تا 12 درصد در برگ چای موجود است، از مواد با اهمیت چای محسوب می‌شوند از جمله آنها خواص ضد سرطانی یا خواصی كه باعث خنثی كردن سموم كبدی شده یا سبب محافظت كبد یا خنثی كننده رادیكال‌های آزاد است.

وی ادامه داد: از تركیبات مهم دیگر چای، عنصر فلوئور است كه در گیاهان بسیاری پراكنده بوده ولی در چای بیشتر دیده می‌شود و دارای خاصیت ضد پوسیدگی دندان است.

این داروساز با بیان این كه میزان كافئین چای برخلاف افكار عمومی دو برابر قهوه است، اذعان داشت: ‌در چای میزان كافئین بین دو تا چهار درصد و در قهوه 10 صدم تا دو درصد است. كافئین یك تركیب تحریك كننده بوده كه تحریك آن بر روی ماهیچه‌ها به خصوص پا و قلب است بنابراین پمپاژ قلب كامل صورت گرفته و در نتیجه خون رسانی بهتری به اعضای مختلف بدن می‌شود.

وی خاصیت آرام كننده، ضد درد و كاهش خستگی را از دیگر خواص كافئین عنوان و اضافه كرد: تاكنون نزدیك به 51 اثر چای از نظر فیزیولوژی و فارماكولوژی اثبات شده كه برخی از آنها خواص اصلی و فرعی چای هستند.

صالحی یادآور شد: خاصیت ضد میكروب، ضد ویروس مانند ویروس ایدز البته نه به عنوان یك دارو بلكه كنترل كننده و كاهش دهنده خفیف، خاصیت ضد آلزایمر در سالهای اخیر به اثبات رسیده است.

وی با بیان این كه چای بیش از حد برای افرادی كه ناراحتی قلبی دارند می‌تواند مضر باشد، خاطرنشان كرد: خاصیت كاهش كلسترول و فشار خون چای از جمله خواصی است كه در سالهای اخیر به اثبات رسیده، همچنین چای یك مایع ادرارآور است به همین دلیل می‌تواند كاهش فشار خون را به دنبال داشته باشد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha