از آنجا که شماره برخی از عینک‌های آفتابی ارزان قیمت، 5/0 تا 75/0 آستیگمات است، استفاده طولانی مدت از این عینک‌ها باعث صدمه به چشم افراد می‌شود.

دکتر زارعی فوق تخصص قرنیه وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که عینک آفتابی مناسب و مفید، عینکی با خاصیت جذب بخش مضر اشعه است تا تاثیری در دید و تشخیص فرد ایجاد نکند.

دکتر زارعی با بیان این که یک عینک پلاستیکی بچه گانه با قیمت پایین می‌تواند به اندازه گران قیمت ترین عینک‌ها، بخشی از اشعه را جذب کند، قیمت را فاکتور تعیین کننده مناسبی برای انتخاب عینک آفتابی ندانست و گفت: تفاوت یک عینک آفتابی ارزان قیمت و یک عینک با مارک مشهور، صرفا در میزان انکسار و شکست نور است.

این فوق تخصص قرنیه، با بیان این که ممکن است شماره عینک‌های ارزان قیمت مذکور حتی به نیم تا هفتاد و پنج صدم هم برسد، در ادامه توضیح داد: به این معناست که تا این شماره حالت آستیگمات وجود دارد. از این رو استفاده طولانی مدت از این عینک‌ها برای فرد با چشمان سالم می تواند مضر باشد.

وی تنها راه تشخیص استاندارد بودن عینک را، استفاده از دستگاه‌های مربوط موجود در مطب چشم پزشکان، همچنین خرید مارک‌های مشهور در صورت تقلبی نبودن مارک‌ها، عنوان کرد و ادامه داد: رنگ‌های خاکستری و زرد به ترتیب مناسب‌ترین رنگ‌ها برای عینک آفتابی هستند.

دکتر زارعی، در ادامه با اشاره به استفاده از عینک آفتابی با جنبه تجملی و آرایشی، گفت: استفاده مداوم از عینک آفتابی برای چشم مضر است. از این رو استفاده از این عینک‌ها فقط در اوقاتی از روز با میزان تابش اشعه بسیار شدید و یا در اماکنی با انکسار نور فراوان، توصیه می شود.

وی با بیان این که مردمک چشم از عوامل محافظتی شبکیه در برابر نور است، گفت: استفاده مداوم از عینک آفتابی سبب كاهش میزان اشعه ورودی به چشم می‌شود از این رو مردمک چشم گشاد و در نتیجه میزان اشعه عبوری از عینک تماما وارد چشم، قرنیه، لنز و شبکیه چشم می شود که مضر است.

زارعی در پایان اظهاركرد: مردمک، ابرو، مژه و پلک از دیگر عوامل تنظیم كننده میزان نور ورودی به چشم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha