باید برنامه‌ای طراحی شود که جامعه جوان و فرهیخته کشور را به ازدواج ترغیب کرد و این امر با فراهم ساختن امکانات مناسب میسر می‌شود. تولید نسلی هدفمند با آینده‌ای تضمین شده نتیجه مطلوب‌تری دارد.

افزایش جمعیت با حمایت منطقی از ازدواج جوانان
سلامت نیوز : مقام معظم رهبری ماه گذشته در سفر به استان خراسان‌شمالی با اشاره به برنامه‌های کنترل جمعیت، اتخاذ سیاست‌های جدید افزایش جمعیت را ضروری دانستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ مدیرکل آمار، اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال با بیان اینکه در حال حاضر 70 درصد جمعیت ما 15 تا 64 ساله هستند و این موضوع فرصت جمعیتی ای است که باید با اتخاذ سیاست‌های درست از آن استفاده شود، تاکید کرد: باید از ظرفیت باروری این افراد برای تامین و ساختار جمعیتی و سهیم بودن در رشد و توسعه کشور استفاده شود و لازمه این امر کاهش سن ازدواج و فرزندآوری است، زیرا اگر از این فرصت استفاده نشود در آینده چنین فرصت‌هایی پیش نخواهد آمد. در میان همه ی باید و نبایدهای زاد و ولد موضوعی که اهمیت زیادی دارد توجه متولیان امر به زمینه نیازهای این جمعیت تازه متولد شده است.لاله افتخاری نماینده مردم تهران به «حمایت» می گوید: چون برنامه کنترل جمعیت بدون پایش صورت گرفت در زمانی که باید ممانعت‌های موجود و برنامه‌های افزایش جمعیت برداشته می‌شد این اتفاق نیفتاد و باعث شد در سال‌های اخیر با کاهش جمعیت و در سال های آتی با جمعیت سالمند و کاهش قشر جوان مواجه شویم.

بسته‌های تشویقی بدون منابع مالی!
چندی پیش از سوی شورای انقلاب فرهنگی بسته‌ای در نظر گرفته شده که براساس آن در خصوص افزایش جمعیت سیاست‌های کلان تشویقی مانند در اولویت قرار دادن مسکن و اشتغال به افرادی که به فرزندآوری رو آورند اعطا می شود. افتخاری در این باره می گوید: پس از تصویب پیشنهادات طرح مورد نظر به مقام معظم رهبری تقدیم شد و ایشان نیز موافقت خود را با بسته پیشنهادی اعلام کردند. وی افزود: از سوی دیگر کمیسیون های مختلف مجلس مانند کمیسیون فرهنگی، بهداشت و درمان و امنیت با برگزاری جلسه های متعدد پیگیری این موضوع را برعهده دارد و در گام بعدی باید ممانعت‌های موجود در خصوص فرزندآوری مانند محرومیت‌های درنظر گرفته شده برای فرزند چهارم برداشته شود تا به افزایش رشد جمعیت دست یابیم.در این بین دولت در سال 88 بسته تشویقی برای ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری را بدون در نظر گرفتن منابع مالی قانونی مطرح کرد. این نماینده مجلس در این باره گفت: برای پیاده‌ کردن چنین برنامه‌ای باید از طریق قانون بودجه منبع مالی اعطای این بسته در نظر گرفته می‌شد که این طرح در قانون مذکور نیامده بود و به همین دلیل هم اجرایی نشد.

لطفا ازدواج کنید!
پروفسور حسین باهر، جامعه شناس نیز در گفت و گو با «حمایت» معتقد است: باید برنامه‌ای طراحی شود که جامعه جوان و فرهیخته کشور را به ازدواج ترغیب کرد و این امر با فراهم ساختن امکانات مناسب میسر می‌شود. تولید نسلی هدفمند با آینده‌ای تضمین شده نتیجه مطلوب‌تری دارد.

درست برنامه ریزی کنیم
وی برای باروری فرمول جالبی دارد. به گفته وی «حاصل ضرب کمیت در کیفیت مقداری ثابت است» یعنی اگر می‌خواهیم به افزایش جمعیت دست یابیم باید برنامه‌ریزی اصولی کنیم. مثلا برنامه‌ای با عنوان «مسکن مهر» از جمله طرح‌های خوبی است که می‌تواند در اعطای بسته تشویقی و ترغیب قشر جوان به ازدواج کمک کند.

به نظر وی اجرای طرح‌هایی مانند در اولویت قرار دادن استخدام افرادی که ازدواج کرده‌اند و یا معافیت از سربازی برای این گونه افراد، مفید است. وی افزود: تکثر جمعیت به هر طریقی مناسب است. بنابراین باید جوانان را به ازدواج مناسب تشویق کرد و از این طریق درصدد افزایش رشد جمعیت بود. وی می افزاید: باید تدبیری در خصوص مشکل بالارفتن سن ازدواج و فرهنگ‌سازی در زمینه ترغیب نیروی جوان کشور اندیشید. وقتی طرح ازدواج سالم فراهم شود بقیه ی فرآیند حاصل از ازدواج نیز به صورت خودکار رخ می‌دهد.

تعدد زوجات مشکل افزایش جمعیت را حل نمی‌کند
چندی پیش دکتر معصومه آباد، عضو شورای شهر تهران موضوع افزایش جمعیت را از زاویه ای دیگر بررسی کرد. وی معتقد است باید در نگرش مسئولان به ازدواج تجدیدنظر صورت بگیرد و برنامه‌ریزی منطقی و درستی در کشور صورت پذیرد. او از مسئولانی که طرح تعدد زوجات را برای افزایش جمعیت پیشنهاد داده‌اند به‌شدت انتقاد می‌کند و تشویق جوانان به ازدواج را تنها راه‌حل مسئله می‌داند. وی گفت: یکی از فرمایش های مقام معظم رهبری توسعه جمعیت است که در برنامه‌ها و سخنرانی‌های مختلف رویکردهای جمعیتی حاکم بر کشور باید از سیاست‌های بازدارنده به سیاست‌های تشویقی تغییر پیدا کند اما دیده می‌شود که برخی مسئولان و قانونگذاران‌ برای ترویج ‌‌ ازدواج مسئله تعدد زوجات را مطرح می‌کنند‌ که به‌نظر من این راه‌حل اصلا منطقی نیست و بهتر است راهکارهای منطقی و مثبت اندیشیده شود. آباد افزود: باید اندیشید که چگونه می‌توان جوانان را به روش‌های غیرتبلیغی به ازدواج تشویق کرد.

 باید دید برای اینکه یک جوان ازدواج کند و تشکیل خانواده بدهد در طول زندگی خانوادگی‌اش دچار ناملایمات و بحران‌های تنش‌زا نشود و سرانجام در دام طلاق که آسیب جدی خانواده‌هاست دچار نشود، چه امکاناتی باید در اختیارش گذاشت. در 10 سال گذشته سن اردواج بیش از 5سال افزایش یافته است، لازم است بدانیم که به ازای هر چهار سال تأخیر در ازدواج میزان باروری 20 تا 30 درصد کم می‌شود یعنی با ایجاد راهکارهای کاهش سن ازدواج به طور خودکار باروری را 30 درصد افزایش داده‌ایم. به عبارتی لازم نیست یک خانواده را دچار آشفتگی کنیم و مسئله تعدد زوجات را به‌عنوان یک راهکار رشد جمعیت درنظر بگیریم، بهتر است در کنارکاهش میانگین سن ازدواج به همگانی‌کردن آن توجه کنیم. در کل ارائه طرح های رنگارنگ و تکراری نمی‌تواند راهگشای خوبی برای تحقق افزایش جمعیت باشد. ضمن آنکه راهکار حذف وسایل رایگان پیشگیری از بارداری، با افزایش مرگ و میر زنان هنگام زایمان و افزایش موارد سقط جنین همراه خواهد بود .

 به گفته محمد میرزایی رییس انجمن جمعیت شناسی کشور، اگر لوازم کنترل بارداری را بطور رایگان در اختیار مردم قرار ندهیم و حاملگی ناخواسته اتفاق بیفتد، در مناطق محروم به سقط جنین‌های غیربهداشتی روی آورده می‌شود و سلامت مادران و فرزندان طوری به خطر می‌افتد که حتی احتمال کاهش رشد موالید وجود دارد. باید کمی موشکافانه به موضوع افزایش رشد جمعیت نگاه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha