آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود 4600 دستگاه دیالیز فعال در کشور وجود دارد. این در حالی است که با توجه به رشد چشمگیر و فزاینده تعداد بیماران دیالیزی در هر سال، به‌طور قطع هم‌اکنون با کمبود حدود 2 هزار دستگاه دیالیز روبه‌رو هستیم.

کمبود 2 هزار دستگاه دیالیز و 500 متخصص کلیه در کشور

سلامت نیوز : داریوش آرمان در گفت‌و‌گو با فارس با اعلام این خبر افزود: آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود 4600 دستگاه دیالیز فعال در کشور وجود دارد. این در حالی است که با توجه به رشد چشمگیر و فزاینده تعداد بیماران دیالیزی در هر سال، به‌طور قطع هم‌اکنون با کمبود حدود 2 هزار دستگاه دیالیز روبه‌رو هستیم.

وی افزود: بر ‌اساس استانداردهای بین‌الملل، عمر مفید هر دستگاه دیالیز بین 5 تا 7 سال با کارکرد 15 تا 25 هزار ساعت است. اما متأسفانه در کشور ما دستگاه‌های دیالیز با عمر حدود 20 سال یا 80 تا 100 هزار ساعت کار نیز همچنان به بیماران دیالیزی سرویس می‌دهند.آرمان تصریح کرد: به دلیل کمبود بسیار جدی پرستاران حرفه‌ای و مشکلات سخت‌افزاری و تجهیزاتی در مراکز دیالیز، متأسفانه شاهد دیالیز استاندارد در اغلب مراکز نیستیم.

مشاور مدیرعامل انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی ایران با اشاره به کمبود پزشکان متخصص کلیه، نفرولوژویست گفت: در حال حاضر برای حدود 60 هزار بیمار دیالیزی و پیوند کلیه حدود 250 متخصص کلیه در سراسر کشور وجود دارد. حال آن‌که دست‌کم 500 متخصص کلیه کم داریم که باید در این رابطه نیز چاره‌اندیشی شود.

وی همچنین خواستار توجه جدی به مشکلات دارویی و درمانی هزاران بیمار دیالیزی و پیوند کلیه شد و گفت: متأسفانه امروز با توجه به مشکلات اقتصادی و تورم جامعه، مشکلات بیماران صعب‌العلاج و خانواده‌هایشان نیز چند برابر شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون به دلیل هزینه‌های سنگین اقتصادی و درمانی و ضعف برخی بیمه‌ها در خدمت‌رسانی کامل به بیماران دیالیزی و پیوند کلیه با این واقعیت تلخ روبه‌رو هستیم که بخش قابل توجهی از این بیماران، سربار خانواده تلقی می‌شوند. حال آن‌که مردان زیادی نیز به دلیل بیماری با مشکلات فراوان خانوادگی و تأمین مایحتاج زندگی خود و خانواده‌شان روبه‌رو هستند. از سوی دیگر برخی بیماران نیز داروهایشان را در بازار آزاد می‌فروشند تا مخارج زندگی‌شان را تأمین کنند.

به گفته معاون ارتباطات و امور بین‌الملل انجمن بیماران کلیوی کشور، در حال حاضر به دلیل کمبود تخت دیالیز، بخشی از بیماران به جای هفته‌ای 3 بار، ناگزیر هفته‌ای دو بار دیالیز می‌شوند. از سوی دیگر برخی بیماران پیوند کلیه که با هزاران سختی و مشقت و هزینه‌های سنگین تحمیل شده بر خود، خانواده و کشور تحت پیوند کلیه قرار گرفته‌اند نیز به خاطر ناتوانی در خرید و مصرف منطقی داروهایشان با خطرات جدی روبه‌رو هستند که مسئولان مربوطه می‌بایست هرچه سریعتر تمهیدات لازم در این‌باره اتخاذ کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha