در كشورهایی كه خدمات بهداشتی ‌درمانی در تمام نقاط ارائه می‌شود آمار افراد با مشكل كم‌بینایی یا نابینایی قابل‌ پیشگیری كمتر است.

80 درصد اختلالات بینایی با آموزش و ارائه خدمات بهداشتی قابل پیشگیری است

دكتر مسعود ناصری‌پور رییس مركز تحقیقات چشم دانشگاه علوم پزشكی ایران، ضمن بیان این مطلب در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)واحد علوم پزشكی ایران گفت: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی 180 میلیون نفر در دنیا به اختلالات بینایی دچارند كه 90 درصد از این اختلالات در كشورهای آفریقایی، شبه قاره چین و هند متمركز است، زیرا ساكنان این كشورها از خدمات بهداشتی - درمانی مطلوب بهره‌مند نیستند.

وی با اشاره به این كه 80 درصد از این اختلالات بینایی با آموزش و ارائه خدمات بهداشتی قابل پیشگیری است، افزود: عفونت قرنیه، كاهش بینایی ناشی از كمبود ویتامین A، سرخك، تراخم و زخم قرنیه از جمله بیماری‌های چشمی قابل پیشگیری است كه در صورت درمان شدن به‌موقع می‌توان از بروز بسیاری از كم‌بینایی و نابینا‌یی‌ها در افراد پیشگیری كرد.

دكتر ناصری‌پور در ادامه كشور انگلیس را از نظرسیستم ‌بهداشتی، مطلوب ‌دانست و تصریح كرد: در این كشور ضمن ‌ارائه خدمات بهداشتی درمانی مطلوب نسبت تعداد چشم‌پزشك با كل جمعیت متناسب است درحالی كه دركشور هند به‌دلیل نبود این امكانات ‌4 میلیون نفر به اختلالات شدید بینایی(دید كمتر از 5 صدم یا كمتر) مبتلا هستند.

وی در پایان سیستم بهداشتی و تعداد چشم پزشك را در كشور مطلوب ارزیابی كرد و گفت: البته باید در زمینه اطلاع‌رسانی، آموزش افراد جامعه و غربالگری بیماری‌های چشمی فعالیت گسترده‌تری در كشور انجام شود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha