رییس بخش آب و خاك مركز تحقیقات كشاورزی ورامین گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد علت روشنی و توقف رشد برگ‌های خیار و طالبی ، كمبود نیتروژن (ازت) در خاك است.

مهندس محسن سلسپور روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود چنانچه كشاورزان با چنین وضعیتی در محصولات خود مواجه شوند، باید بدانند كه با اضافه كردن نیتروژن به محصول مشكل برطرف خواهد شد.

وی اضافه كرد: در صورت كمبود نیتروژن رنگ سبز طبیعی برگ ها، روشن یا زرد می‌شود و در صورت كمبود شدید، تمام كلروفیل از بین رفته و شاخه‌ها باریك ، سخت و فیبری می‌شوند.

وی در خصوص برطرف كردن این مشكل گیاه خیار و طالبی اظهار داشت: برای برطرف كردن كمبود نیتروژن در خاك می‌توان از پودرهای بیولوژیك ( ازت و باكتر) ، كودهای آلی (انواع كودهای حیوانی ) و منابع شیمیایی نیتروژن (اوره، سولفات آمونیوم و ..) استفاده كرد.

سلسپور ادامه داد: البته زیاد بودن میزان نیتروژن در خاك هم باعث آسیب رساندن به محصول خیار و طالبی می‌شود.

وی اضافه كرد: میوه‌های خیار مبتلا به كمبود نیتروژن رنگ روشن داشته و در محل گل ، نوك آنها باریك می‌شود و میوه‌های طالبی هم در شرایط همسان كوچك می‌شود.

به گفته وی معمولا كمبود نیتروژن در سبزیجات در اول بهار كه بارندگی سنگین است ظاهر می‌شود، چنین كمبودی ممكن است در مرحله رسیدن محصولات نیز دیده شود.

وی افزود: بارندگی‌های شدید، نیترات خاك را از عمق ریشه شسته و در اعماق پایین پروفیل خاك جمع می‌كند پس از پایان فصل بارندگی، نیترات خاك به صورت گاز درآمده و از خاك خارج می‌شود كه پس از پایان فصل بارندگی، خاك هایی كه دچار شستشو شده‌اند میزان نیترات كمی در اختیار خواهند داشت.

رییس بخش آب و خاك مركز تحقیقات كشاورزی ورامین با اشاره به انجام آزمون خاك گفت: با انجام آزمون خاك میزان كم یا زیاد بودن نیتروژن خاك مشخص می‌شود كه با تعیین آن می‌توان كمبود آن در گیاه را جبران كرد.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha