سلامت نیوز-بسیاری از مردم گمان می کنند که سرماخوردگی همان آنفلوآنزا است ، در صورتی که این بیماری ها با وجود تشابه در روزهای اول ابتلا ، به لحاظ درمان و عوارض ناشی از عدم توجه به آن بسیار متفاوت هستند.

تاخیر در درمان آنفلوآنزا باعث ورم مغز و عفونت ریه می شود

دکتر ایرج خسرونیا ، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: با توجه به علائم بالینی بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا که در روزهای نخست بیماری شبیه یکدیگر هستند و با آبریزش بینی ، تب کم ، درد عضلانی شروع می شود و عامل این دو بیماری ویروس است که البته ویروس آنفلوآنزایی خاصیت بیماری زدایی بیشتر و عوارض بیشتری دارد.

وی اظهار داشت: معمولا سرماخوردگی بعد از یک تا 2 روز به دنبال استراحت و خوردن نوشیدنی های گرم نظیر چای بیماری بهبود می یابد اما در مورد بیماری آنفلوآنزا ممکن است ریه ، سیستم عصبی و... را درگیر کرده و باعث ایجاد عارضه های ریوی نظیر عفونت و ورم مغز شود.

رئیس هجدهمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با بیان اینکه فردی که به علت بیماری آنفلوآنزا دچار عارضه شدید شود ناچار به بستری شدن در بیمارستان خواهد شد ، گفت: ویروس آنفلوآنزا این قدرت را دارد که تغییر فرم ، شکل و ژنتیک دهد و تغییراتی که در آن ایجاد شود که ممکن است نسبت به درمان مقاوم و خطرناک شود.

وی ادامه داد: معمولا روزهای اول تفاوتی بین بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا وجود ندارد اما چند روز پس از بیماری به علت بدحالی بیمار و درگیر شدن ریه بیماری آنفلوآنزا را نسبت به بیماری سرماخوردگی قابل تشخیص خواهد بود.

خسرونیا با اشاره به اینکه بیماری آنفلوآنزا درمان خاصی ندارد و فقط با استراحت بهبود می یابد اما در نوع شدید آن ممکن است بیمار در بیمارستان بستری شود ، گفت: هنگام ابتلا به بیماری آنفلوآنزا ممکن است میکروب های فرصت طلب نیز وارد بدن شده و موجب عفونت ریه و پرده های قلب و سیستم کلیوی شوند.

وی گفت: در هجدهمین کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران که در اردیبهشت 86 برگزار می شود ، تفاوت های بین بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزا که در برخی موارد به اشتباه تشخیص داده می شود و نیز عوارض جبران ناپذیر عدم توجه و یا تاخیر در درمان بیماری آنفلوآنزا توسط پزشکان مورد بررسی قرار می گیرد و پزشکان شرکت کننده از شهرستانهای کشور در این کنگره با این بیماری بیشتر آشنا می شوند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha