دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 622

سلامت نیوز به نقل از کارگزاران ـ محمد امیری؛ رانندگان تاکسی برخلاف رانندگان اتوبوس رانی کمتر از امکانات رفاهی شهرداری ها بهره می گیرند، به عبارت دیگر رانندگان تاکسی با اینکه در حمل ونقل شهری سهم 25درصدی را عهده دار هستند اما به همان اندازه از امکانات رفاهی از قبیل بیمه، مسکن و سایر یارانه ها بی بهره هستند.

ما را بیمه کنید

در طول این سال ها متولیان شهری پایتخت در تکاپو بوده اند که با تمهیداتی رانندگان تاکسی را از خدمات تامین اجتماعی بهره مند کنند بنابراین نخستین گام برای بیمه آنان در دوره سابق شهردار تهران برداشته شد اما فراز و نشیب های اداری مانع از آن شد که تمامی رانندگان تاکسی ثمره این یارانه های رفاهی را به چشم ببینند.از زمان اجرای طرح تاکنون بیش از 50 هزار راننده تاکسی دفترچه بیمه خود را دریافت کرده اند اما همچنان موانع موجود بر سر راه سایر رانندگان تاکسی پابرجاست.

البته بخشی از این موانع به رانندگان برمی گردد به باور برخی از آنان پرداخت حق بیمه از محل درآمدهای آنان نوعی بی تفاوتی متولیان حمل ونقل شهری به رانندگان را نشان می دهد با این حال مسوولان شهری سعی کرده اند با تخصیص یارانه هایی از طریق بودجه شهرداری تمامی رانندگان را به بیمه تامین اجتماعی مجاب کنند.

به گفته رانندگان تاکسی خط انقلاب ـ راه آهن حداقل 12 سال است که بیمه هستند اما از بیمه شدن خود پشیمان هستند به باور آنها راننده های جوانی که از مزایا و معایب بیمه اطلاع داشته باشند هیچ وقت دنبال بیمه شدن نمی روند؛ چرا که ما با حداقل حقوق بیمه شده ایم اما مزایایی برای بازنشستگی مان ندارد و اگر این مدت سابقه بیمه، نبود شاید ما هم از پوشش بیمه ای خارج می شدیم!

اما تیموری، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این باره به ایسنا می گوید که اگر مراکز درمانی دفترچه رانندگان را قبول نکنند اقدامی غیرقانونی مرتکب شده اند و آنها می توانند با اعلام نشانی آن مرکز از خدمات درمانی استفاده کنند. وی می افزاید؛ ارتباط تاکسیرانی شهر تهران با شعبات بیمه مناطق بسیار مطلوب است و از این گونه موارد نارضایتی تا به حال نداشته ایم.بنابراین گزارش تعدادی از رانندگان تاکسی بیمه شده تهرانی بر این باورند که مبلغ 42 هزار تومان یا بیشتر به صورت ماهانه برای حق بیمه در برابر درآمد ماهانه این قشر بسیار زیاد است.

در عین حال آنها تاکید دارند که اگر نوع خدمات و مزایای رانندگان نسبت به این مبلغ حق بیمه افزایش یابد می توان با امیدواری بیشتری حق بیمه زیاد آن را پرداخت کرد.البته میزان حق بیمه پرداختی به تامین اجتماعی نیز موجب بروز گلایه در رانندگان تاکسی پایتخت شده است به باور آنها چرا نباید رانندگان تاکسی در راستای اجرای اصل 29 قانون اساسی از یارانه های دولتی چون بازنشستگی، بیکاری، پیری، از کارافتادگی، حوادث و سوانح، خدمات بهداشتی و مراقبت های پزشکی به صورت بیمه بهره مند شوند.

چون این اصل قانون اساسی دولت را مقید کرده که از محل درآمدهای عمومی این شرایط را برای تک تک افراد کشور فراهم کند.با این حال تیموری کرمانی مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران دلایل افزایش حق بیمه رانندگان تاکسی از 32هزار تومان در سال گذشته به 42 هزار تومان را ناشی از عدم مشارکت تامین اجتماعی می داند و می افزاید؛ در سال گذشته حداقل حقوق 122 هزار و 500 تومان بود که در سال جاری به 150 هزار تومان افزایش یافت.

در سال های گذشته یک سوم حق بیمه رانندگان تاکسی را سازمان تاکسیرانی پرداخت می کرد اما در سال جاری این مبلغ از سوی شهرداری تخصیص داده نشد و رانندگان باید این مبلغ را به صورت کامل خودشان پرداخت کنند. در واقع حق بیمه هم کارفرمای رانندگان تاکسی شهر تهران در زمان شهردار سابق برای مدت 6 ماه پرداخت شد اما پس از آن این حق بیمه مجددا پرداخت نشد و رانندگانی که می خواستند همچنان تحت پوشش بیمه بمانند مجبور شدند که کل حق بیمه را شخصا پرداخت کنند.

فارغ از ارزیابی رفتار شهردار فعلی و سابق در مورد پرداخت یارانه های بیمه باید گفت که رانندگان تاکسی به عنوان یکی از بازوان اجرایی شهرداری تهران در زمینه حمل و نقل شهری حق دارند در کنار خدمات دهی به شهروندان از یارانه های شهردرای نیز بهره بگیرند. اگر متولیان شهری در طول سال های گذشته در زمینه بیمه رانندگان تاکسی اقدام جدی بعمل نیاورده اند شاید مرتکب خطای نابخشودنی شده اند چرا که برخلاف رانندگان مترو و اتوبوس، این گروه از رانندگان اغلب با سرمایه گذاری شخصی در بخش حمل ونقل شهری از کمترین یارانه های دولتی و عمومی بهره می برند.بگذریم که در دوره ای از دهه 60 دولت یا مدیران شهری با ارائه امکاناتی از قبیل یارانه بنزین، لاستیک و سایر موارد به این گروه از رانندگان کمک هایی را ارائه می کردند اما لازم است با توجه به سخت و زیان آور بودن شغل رانندگی تاکسی این نوع یارانه ها چه از سوی دولت و شهرداری باید ادامه یابد.

هرچند که هم اینک شهرداری تهران از محل بودجه های معاونت حمل ونقل و ترافیک حدود 9 درصد از 27 درصد سهم رانندگان تاکسی را در قالب حق بیمه به آنان می پردازد اما این مقدار کافی نیست، چرا که رد صورت خصوصی سازی ناوگان حمل و نقل شهری نه تنها رانندگان تاکسی هیچ یارانه ای را از سازمان تاکسیرانی شهر تهران دریافت نخواهند کرد بلکه در طول سال نیز درآمدهایی را از طریق آبونمان پرداختی به حساب آنان پرداخت خواهند نمود.

انتظار می رود که متولیان شهری پایتخت، در زمینه بیمه کردن رانندگان با سن بالا نیز با همیاری سازمان تامین اجتماعی اقدامات عملی را انجام دهند. براساس آمارها در حال حاضر بیش از 7 هزار راننده تاکسی بالای سن 50 سال در سطح شهر تهران فعال هستند که تحت پوشش بیمه قرار ندارند در حالی که همین افراد با سابقه 20 الی 30 سال رانندگی مسوولیت خود را در زمینه حمل ونقل شهری و خدمات رسانی به شهروندان تهرانی به خوبی انجام داده اند.

در خاتمه امید است مسوولان سازمان تامین اجتماعی نیز با استناد به اصل 29 قانون اساسی به وظیفه خود در قبال راندگان تاکسی بالای 50 سال متعهد باشند. با این حال معلوم نیست چگونه مسوولان شهرداری پایتخت و شهرداری های دیگر سراسر کشور در طول این سال ها از موضوع اساسی، بیمه رانندگان تاکسی به سادگی چشم پوشی کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha