چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 62522
سلامت نیوز : شیر بی‌یال و دم و اشكم همان است كه یك روز نامش دستشویی مكانیزه بود و امروز دیگر هیچ نشانی از مكانیزاسیون در آن نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم  ؛ روزی كه در تهران مراسم افتتاح دستشویی‌های مكانیزه برگزار شد. مردمی كه همیشه برای پیدا كردن توالت‌های عمومی كه كثیف و تهوع‌آور نباشد، طول و عرض خیابان‌ها را طی می‌كنند، امید بستند كه این افتتاح، مقدمه ساخت دستشویی‌های بهداشتی و مدرن باشد كه یك دغدغه از دغدغه‌های تهران‌نشین‌ها و مسافرانش را كم كند.

دستشویی مكانیزه‌ای كه اولین بار افتتاح شد ساختمانی تمیز با رنگ‌آمیزی سفید و آبی داشت كه از دستمال مخصوص خشك كردن دست تا مایع دستشویی خوشبو و خوشرنگ كه همیشه در ظرف مخصوص، مالامال بود در آن پیدا می‌شد در حالی كه سرامیك‌های كف براق و نور و تهویه عالی آن، از این دستشویی‌ها یك نمونه بی‌نقص شهری ساخته بود.

بهای استفاده از این دستشویی‌ها نیز زیاد نبود، چون اگر قرار بود كسی از اتاقك‌های دستشویی استفاده كند باید یك سكه 50 تومانی در دستگاه می‌انداخت و به مدت ده دقیقه از سرویس بهداشتی استفاده می‌كرد.

مسوولان، زمان 10 دقیقه را برای استفاده از این سرویس‌ها تعریف كرده بودند چون به گمانشان بیش از این زمان نیز مورد نیاز نبود، اما همین زمان سبب شد تا باب انتقاد از دستشویی‌های مكانیزه باز شود و این سرویس‌ها زیر ذره‌بین بروند.

البته به مرور دستشویی‌های مكانیزه مشكلات تازه‌تری نیز پیدا كردند چون شنیده می‌شد معتادان شهر این دستشویی‌ها را محل امنی برای خود دیده‌اند و با بیتوته كردن در آنها و برای خلاص شدن از شر قفل خودكار درها، سیستم‌های هوشمند را از كار می‌اندازند و تجهیزات موجود در آنها را به غارت می‌برند.

همین شد كه سرویس‌های بهداشتی مكانیزه كم‌كم از نفس افتاد و حالا آنها به شیری بی‌یال و دم و اشكم می‌مانند كه شباهتی به روز افتتاحیه ندارند. امروز اگر كسی سری به دستشویی‌های مكانیزه سطح شهر بزند با ساختمان‌هایی نیمه متروكه روبه‌رو می‌شود كه تفاوت چندانی با سایر دستشویی‌های موجود ندارد. آب در این دستشویی‌ها سرد است، مایع دستشویی به ندرت پیدا می‌شود، شیرهای آب لق می‌زند، سرامیك‌های كف كثیف است و هنگام استفاده از سرویس‌ها درهای بدون چفت و بست را باید با دست نگه داشت.

این عاقبت سرویس‌های بهداشتی مكانیزه است كه با میلیون‌ها تومان سرمایه ساخته شده اما این عقوبت فقط ناشی از كمبود بودجه نیست چون اگر مردم شهر این سرویس‌های بهداشتی را جزئی از اموال شهر می‌دانستند و هنگام استفاده از آن نكات لازم را رعایت می‌كردند هیچ‌گاه این سرویس‌ها به این سرانجام دچار نمی‌شدند. در واقع، بیگانگی مردم با این دستشویی‌ها و افتتاح آن قبل از آموزش‌دهی به افراد و پیش از گسترش فرهنگ استفاده از آن عاملی شد تا ستاره این توالت‌ها اندكی پس از طلوع، افول كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha