سلامت نیوز: جهان پیشرفت زیادی را در مبارزه با بیماری های مرگبار عفونی داشته است. اگرچه این کار باعث عمر بیشتر شده اما بیماری ها بیشتر شده و مشکلات سلامت سال‌های طولانی تر عمر بشر را با درد و ناتوانی جسمی و ذهنی روبرو می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، این طعنه دانشمندان مهمترین یافته یک تحقیق 5 ساله است که پیچیده ترین ارزیابی ها را از میزان سلامت جهانی در تاریخ پزشکی انجام داده است.

تحقیقات مرکز عواقب جهانی بیماری ها با همکاری انستیتو سلامت و ارزیابی دانشگاه واشنگتن نشان می دهد که کشورهای جهانی با موجی از هزین های مالی و اجتماعی از افزایش تعداد افرادی روبرو هستند که با بیماری و آسیب زندگی می کنند.

از یافته های دیگر این تحقیق این است که اگرچه رتبه سوء تغذیه به عنوان یک عامل بیماری و مرگ پایین رفته است اما اثرات خوردن بیش از حد جای آن را گرفته است. الکل و سیگار نیز با جای گذاشتن گرسنگی کودکان به دومین و سومین علل مرگ و میر در جهان پس از فشار خون بالا تبدیل شده اند.

به نوشته رویترز با این حال مهمترین مشکلات بهداشتی بیماری ها و شرایطی هستند که نمی کشند اما ما را بیمار می کنند. نوع بشر هم اکنون عمر طولانی تری دارد اما این افزایش همراه با درد، معلولیت های جسمی و یا بیماری هایی است که مانع درست دیدن، شنیدن و فکر کردن انسان می شوند.

این مطالعه بزرگترین تلاش سیستماتیک و منظم برای ارزیابی جریان های سلامت و بهداشت در جهان است که با حضور بیش از 480 محقق از 302 انستیتو در 50 کشور جهان انجام شده است.

بودجه این تحقیقات توسط بنیاد بیل و ملیندا گیتس تامین شده و در مجله لنست منتشر شده است.

این تحقیق به 52.8 میلیون مرگ در جهان در سال 2010 اشاره می کند که بیماری های مزمن بیشترین مرگ و میر را به همراه دارند. نزدیک به 12.9 میلیون نفر در اثر سکته و بیماری های قلبی جان می بازند شرایطی که با خوردن و نوشیدن بیش از حد و سیگار کشیدن و ورزش نکردن تشدید می شوند. 8 میلیون نفر نیز در اثر سرطان جان خود را از دست می دهند.

1.5 میلیون نفر در سال 2010 در اثر ابتلا به ایدز جان باخته اند و سل و سایر بیماری های عفونی جان نزدیک به 1.2 میلیون نفر را گرفته اند.

در حالیکه میزان مرگ و میر کودکان کاهش یافته است اما افزایش خیره کنندی 44 درصدی در تعداد مرگ و میرهای میان بزرگسالان 15 تا 49 سال بین سال های 1970 تا 2010 جلب توجه می کند. علت عمده این روند تا حدی ناشی از افزایش خشونت مانند قتل، تصادفات رانندگی و اپیدمی ایدز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha