سلامت نیوز :  محمد نهاوندیان امروز در سومین همایش بین‌المللی گردشگری سلامت، در بیمارستان رضوی مشهد افزود: بطور کلی خدمات اقتصادی در سه بخش کشاورزی، صنعت و خدمات تقسیم می‌شود و موفقیت کشورها در حوزه اقتصادی به تعادل این بخش‌ها و استفاده از پتانسیل‌های خود در هر کدام از این بخش‌ها بستگی دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی گفت: نوسانات و بحران‌های مالی سه چهار سال اخیر نشان داد که حوزه خدمات بخش واقعی اقتصاد کشورها را تشکیل می‌دهد و در هنگام بحرانها کمتر آسیب می‌بیند و حوزه خدمات سلامت نیز یکی از بخش‌های واقعی اقتصادی است که می‌توان بر آن تکیه کرد.

نهاوندیان گفت: در حوزه جغرافیایی کشورهای اسلامی پتانسیل زیادی برای گسترش بخش خدمات و از جمله خدمات سلامت وجود دارد بخصوص اینکه قرن 21 را قرن آسیا نامگذاری کردند و بخشی مهمی از کشورهای آسیایی کشورهای اسلامی هستند که امید زیادی برای توسعه اقتصادی آنها وجود دارد.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران اضافه کرد: حوزه سلامت ایران طی دو دهه گذشته نشان داده است که با وجود نیروهای فرهیخته و کیفیت خدمات بالا توان زیادی برای ارائه خدمات در سطح منطقه دارد. شاهد این مدعا وجود پزشکان فرهیخته ایرانی و پاکستانی و عراقی در پیشرفته‌ترین مراکز درمانی اروپا است.

وی اضافه کرد: با این وجود نقاط ضعف و حلقه‌های مفقوده‌ای نیز وجود دارد از جمله اینکه در حوزه اطلاع‌رسانی و بازاریابی و تسهیل ورود گردشگران سلامت ضعف داریم و کارآمدی لازم را نداریم.

نهاوندیان اضافه کرد: نگاه ما باید نگاه مهندسی زنجیره‌ عرضه خدمات باشد. باید حلقه‌ها را به هم وصل کنیم تا شاهد افزایش کاراری و بهره‌وری باشیم و در این مسیمر دولت‌ها باید نقش سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و تصدی و اجرا را به بخش خصوصی واگذار کنند.

وی ادامه داد: حلقه مفقوده دیگر وجود تشکل‌های اقتصادی که باید حلقه پیوند دولت و بنگاه‌های خصوصی ارائه خدمات باشند.

نهاوندیان گفت: مسئله مهم دیگر ایجاد شرایطی است که زمینه رقابت سالم را فراهم کند. رقابت اگر مخرب باشد زمینه صادرات کالا و خدمات را از بین می‌برد.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از تاخیر در تشکیل اتاق بازرگانی پاکستان ابراز تاسف کرد و گفت: اتاق بازرگانی ایران از هرگونه همکاری برای تشکیل اتاق بازرگانی کشورهای اسلامی در پاکستان حمایت می‌کند و برخی اطلاع‌رسانی‌های نادرست کشورهای غربی مبنی بر عدم امنیت در این کشور که موجب تاخیر در تشکیل اتاق بازرگانی پاکستان بوده است را نادرست می‌داند.

نهاوندیان همچنین گفت: یکی از الزامات توسعه صادرات خدمات در بین کشورهای اسلامی تقویت و شمول خدمات بیمه‌ای و استانداردسازی آن در منطقه است که باید به عنوان یک برنامه مشترک در سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی پیگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha