حتی زخم‌های كوچك هم می‌توانند منبع ایجاد مشكل و مسائل بزرگ باشند. برای همین باید اصول برخورد با زخم‌‌ها و خراشیدگی‌های كوچك و بزرگ را بدانید.

کمک های اولیه برای درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها
سلامت نیوز : در زندگی زخم‌هایی است كه... كه باید آنها را جدی گرفت. حتی زخم‌های كوچك هم می‌توانند منبع ایجاد مشكل و مسائل بزرگ باشند. برای همین باید اصول برخورد با زخم‌‌ها و خراشیدگی‌های كوچك و بزرگ را بدانید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازبرترین ها ؛ حالا شاید نه هر روز، اما هرچند هفته یك‌بار یا هر چند ماه یك‌بار، سرو كارمان به زخم، خونریزی، چسب زخم، پانسمان و حتی بخیه زدن می‌افتد. به هر حال اتفاقات و حوادث ناخواسته‌ای برای انسان به‌وجود می‌آید كه باعث جراحت بافتی و اعضا می‌شود. همه ما به طور معمول شیوه‌ای یكسان در برخورد با این زخم‌ها و جراحت‌ها داریم. اما آیا این شیوه صحیح است؟ باورهای ما درباره زخم‌ها و شیوه برخورد با آنها چقدر درست است؟ دكتر «جسیكا گاردین» در این‌باره توضیحات كاملی به شما می‌دهد.زمانی که  خون از گاز یا باند ردشده  آن را برندارید بلكه یك گاز یا باند دیگر روی آن بگذارید چون اگر گاز یا باند اولیه را بردارید امكان دارد سطح زخم مجددا خراشیده شده و خونریزی بیشتر شود

پماد آنتی‌بیوتیك لازم است یا نه؟

آیا به پمادهای آنتی‌بیوتیك موضعی نیاز دارید؟

پمادهای آنتی‌بیوتیك موضعی هم محل زخم را مرطوب می‌كنند و هم احتمال عفونت موضعی را كاهش می‌دهند. اگر می‌خواهید از كرم آنتی‌بیوتیك استفاده كنید بهترین كار این است كه یك لایه نازك را روی محل زخم بگذارید. بعضی از پمادهای موضعی آنتی‌بیوتیك در افرادی با پوست حساس باعث ایجاد حساسیت پوستی و جوش‌های كوچك می‌شود. اگر در پوست شما علائم حساسیتی ایجاد شد مصرف آنتی‌بیوتیك را قطع كنید.

با زخم‌های جراحی چگونه كنار بیاییم

زخم‌های جراحی

اصول مراقبت از زخم‌های جراحی مثل زخم‌های معمولی است. هر برش جراحی باید برای چند روز با یك پانسمان استریل پوشانده شده و پانسمان محل زخم‌های جراحی باید هر روز تعویض شود. تمام توصیه‌های پزشك معالج را به كار بگیرید و هر روز بخیه‌ها و منگنه‌ها را بررسی كنید و ببینید در محل آنها ترشح چركی، قرمزی،  تاول یا بوی بد وجود دارد یا نه. یادتان باشد محل زخم‌های جراحی و بخیه‌ها باید خشك باشد. هر خونریزی، ترشح چركی یا تغییرات پوستی در محل برش‌های جراحی یا بخیه‌ها را خیلی سریع به پزشك معالج تان اطلاع دهید.

وقتی باكتری‌ها حمله می‌كنند

علائم عفونت

اگر قرمزی محل زخم، بریدگی یا خراشیدگی به نواحی اطراف آن رسید و در محل آسیب‌دیده تورم ایجاد شد، ترشحات زرد یا سبز از محل آن خارج شد و محل آسیب‌دیده به شدت دردناك یا به شدت گرم شد، باید به فكر عفونت محل زخم باشید. سایر علائمی كه می‌تواند در این‌باره به شما كمك كند؛ بزرگ شدن غده‌های لنفاوی در نزدیكی محل زخم یا خراشیدگی یا در گردن، زیر بغل و ناحیه كمر است. درد بدن، تب و لرز هم می‌تواند از علائم عفونت محل آسیب‌دیده باشد. اگر این علامت‌ها را مشاهده كردید خیلی سریع با پزشك‌تان یا اورژانس تماس بگیرید.

اگر درباره سابقه تزریق واكسیناسیون كزاز خود مطمئن نیستید و دچار یك زخم یا خراشیدگی كثیف شدید حتما از پزشك درباره لزوم تزریق واكسن یادآور كزاز یا ایمونو گلوبولین خنثی‌كننده سم كزاز اطلاعات بگیرید.

وقتی زخم می‌تواند خطرناك باشد حالت‌هایی كه باید سریع به پزشك مراجعه كنید:

1- اگر با وجود فشار دادن مدام برای 5 تا 10 دقیقه خونریزی بند نیامده است.

2- اگر بریدگی شما بیشتر از 2 سانتی‌‌متر است یا سطحی نیست و عمق بافت را درگیر كرده است.

3- اگر بریدگی یا خراشیدگی در نزدیكی چشم شما باشد.

4- اگر له شدن یا پاره شدن بافتی به وجود آمده باشد.

آب، بهترین درمانگر است

زخم را تمیز کنید

معمولا اولین اقدام شما بعد از زخم شدن دست و پایتان مشخص است؛ شستن زخم با آب تمیز. اما اقدام بعدی شما درباره زخم‌های كثیف باید این باشد كه هرگونه كثیفی و آلودگی احتمالی را با استفاده از الكل از محل زخم دور كنید و محل را با استفاده از گاز استریل و الكل ضدعفونی كنید. ولی اگر زخم تمیز است بهترین كار این است كه اطراف آن را با صابون و آب به خوبی بشویید. نباید از صابون‌های حساسیت‌زا یا پراكسید تیروژن برای شستن آن استفاده كنید.

زخم‌ها را  نخارانید

علائم بهبود

روند بهبود زخم از همان لحظه رقم خوردن زخم یا جراحت شروع می‌شود. بلافاصله پس از ایجاد زخم یا خراشیدگی، سلول‌های سفید بدن به باكتری‌های عامل عفونت حمله می‌كنند. پلاكت‌ها و سلول‌های قرمز خون و فیبرین ترشح‌شده در خون هم یك شبكه زنجیره‌ای در منطقه ایجاد می‌كنند كه در واقع همان لخته خون است و بعد از شكل‌گیری لخته، مرحله شكل‌گیری بافت آسیب‌دیده یا همان پوست روی زخم یا «دلمه» شروع می‌شود. اگر محل زخم یا خراشیدگی خارش داشت، حتی اگر خارش شدید بود، از خاراندن زخم خودداری كنید، زیرا خاراندن آن محل، باعث نابود شدن بافت شكل گرفته می‌شود.

هرچه  سریع‌تر خنك كنید

سوختگی های خفیف و جزئی

سوختگی‌های خفیف شایع‌ترین مشكل خانم‌های خانه‌دار است. برای درمان آنها بهترین كار، خنك كردن سریع ناحیه آسیب‌دیده است. با استفاده از یك پارچه خیلی خنك یا آب خنك پوست محل سوختگی را خنك كنید و مانع از ماندن انرژی گرمایی در آن ناحیه و جلوگیری از سوزش بیشتر آن‌شوید. بعد از خنك كردن، محل آسیب‌دیده را با آب و صابون بشویید و سپس با یك پانسمان ظریف روی آن را بپوشانید به گونه‌ای كه هیچ فشاری به محل سوختگی نیاید. اگر محل آسیب‌دیده تاول زد آن را دستكاری نكنید زیرا این تاول‌ها نشانه‌ای از روند بهبود سوختگی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha