سلامت نیوز : فرهاد عصارزادگان در گفت‌وگو با فارس در مورد سردرد رعد و برقی اظهار داشت: یک نوع سردرد بر اثر اختلال مغزی به شکل سردردهای خیلی شدید در حدود سنین میانسالی و بیشتر در خانم‌ها بروز می‌کند.

وی ادامه داد: این سردردها معمولاً در تمام سر بروز می‌کند و دو طرف و پشت سر را هم درگیر می‌کند و فرد ناگهان سردرد شدیدی در سر احساس می‌کند انگار یک چیزی در سرش پاره شده یا پتکی به سرش می‌خورد (Tunder clab) مثل رعد و برق.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به اینکه این سردرد ممکن است علامت‌ها مثل تشنج یا نقایص عصبی همراه باشد افزود: سنگینی دست و پا یا اختلالات دید از جمله علامت‌هاست و بیمار در یک هفته اول چندین بار دچار سردردهای شدید می‌شود.

عصارزادگان گفت: در سردردهای رعد و برقی، عروق مغز در نواحی مختلف دچار تنگی‌های متعدد شده و در آنژیوگرافی می‌بینم عروق مغز مثل نوار سوسیس یک جاهایی تنگ و گشاد و گره‌ای می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر این نکته تأکید کرد: تقریباً در 80 درصد افراد فاکتورهای مانند زور زدنهای ناگهانی، فعالیت‌های شدید فیزیکی و ورزش‌های سنگین شروع سردرد را دامن می‌زنند. اما عوامل دیگر ی مانند مصرف آمفتامین‌ها و مواد تحریک کننده مانند حشیش، اکستازی و شیشه نیز می‌تواند سبب بروز اینگونه سردردها شود.

این متخصص مغر و اعصاب در ادامه مصرف برخی داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین یا داروهایی که برای درمان سردرد استفاده می‌شود مثل ارگوتامین‌ها را هم در بروز سردردها رعدی مؤثر دانست.

وی افزود: البته سردرد رعد و برفی در برخی مادران پس از زایمان هم دیده شده که هیچ دارویی مصرف نکرده باشد ولی پس از زایمان به ویژه در هفته اول با این سردردها مواجه شود.

وی افزود: این گونه سردردها و در مرحله‌های حاد ممکن است صرفنظر از گره‌های مغزی، خونریزی داخلی مغزی را ایجاد کند یا زمینه ساز سکته‌های مغزی باشد. البته تمام این علائم برگشت‌پذیر است و اگر بیمار تحت درمان قرار بگیرد بعد از ۳ ماه کاملاً درمان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha