سلامت نیوز : غلامرضا معصومی، رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور با اعلام این خبر افزود: متأسفانه به رغم آموزشهای انجام شده در خصوص پیشگیری از مسمومیت با مونواکسید کربن،‌ با شروع فصل سرما و استفاده برخی هموطنان از بخاریها و وسایل گرمایشی غیراستاندارد، در هفته گذشته در 59 مورد گازگرفتگی با اورژانس 115 تماس و به دنبال آن 71 تیم امدادی به محل حادثه اعزام شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ معصومی افزود: تکنسین‌های اورژانس پیش بیمارستانی 24 نفر از مسمومان را در محل درمان کردند. همچنین پس از ارائه خدمات پزشکی اولیه به افرادی که دچار گازگرفتگی شده بودند، 130 نفر را برای دریافت مراقبتهای بیشتر به بیمارستان منتقل کردند.

وی افزود: مکش نامناسب یا عدم مکش لوله‌های بخاری گازی یا نفتی،سوختن ناقص نفت بخاری، بد کار کردن شومینه گازی یا سوختن ناقص شومینه‌هایی که سوخت آنها چوب است، سوختن ناقص زغال (در منقل‌هایی که برای کرسی استفاده می‌شود)،  بد کار کردن اجاق خوراک‌پزی، سوختن ناقص یا نامناسب آبگرمکن ژنراتورهای خانگی و در جا کار کردن خودرو در پارکینگ دربسته، از دلایل عمده مسمومیت با گاز مونواکسید کربن است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی کشور به هموطنان گفت: پیشگیری از مسمومیت با گاز مونواکسید کربن امری ضروری است که در این راستا استفاده از از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاری‌ها، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش توصیه می‌شود.

معصومی گفت: از نشانه‌های مسمومیت با گاز مونواکسید کربن می‌توان به  سردرد، سرگیجه، استفراغ، کاهش سطح هوشیاری و نهایتاً اغما و مرگ اشاره کرد.

وی افزود: اولین و مهمترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسید کربن و سایر انواع گازگرفتگی شده، رساندن اکسیژن (هوای تازه) به وی است. به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار گازگرفتگی شده، باید پنجره‌ها را باز کنید تا هوای تازه سریعاً وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد گازگرفته را به پنجره نزدیک کنید. منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنید و سریعاً با اورژانس115 تماس بگیرید.

معصومی گفت: در صورت احساس بوی گاز، بلافاصله دستمال مرطوبی جلوی دهان و بینی‌تان گرفته تا دچار گازگرفتگی نشوید، منبع نشت گاز را شناسایی و قطع کنید. تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی‌ای به فرد گاز گرفته ندهید، چون به دلیل حالت تهوع احتمال خفگی بیشتر می‌شود، به زنان باردار، کودکان و سالمندان زودتر از بقیه آسیب‌دیده‌ها کمک کنید.

حضور اورژانس بر بالین 1411 بیمار و مصدوم  در 24 ساعت گذشته

بر اساس این گزارش، مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی اعلام کرد: کارشناسان اورژانس در 24 ساعت گذشته با حضور بر بالین 1411بیمار و مصدوم، به صورت سرپایی به آنان خدمات رسانی کرده و در 516 مورد دیگر حادثه دیدگان را ضمن انجام اقدامات پیش بیمارستانی با آمبولانس های 115 به بیمارستان منتقل کردند.

بنابراین گزارش، در این مدت 247 بیمار با ناراحتی‌های قلبی، 119 تن با بیماریهای تنفسی، 52بیمار با مسمومیتهای دارویی و غذایی از خدمات این مرکز بهره‌مند شدند.

کارشناسان اورژانس از 1524 مأموریت انجام شده خود در 260مورد به محل حوادث رانندگی اعزام شده و در 243 تصادف جاده‌ای و 17 سانحه رانندگی در حوزه شهری به حادثه دیدگان خدمات رسانی کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha