دانشمندان قصد دارند با الهام از خاصیت پاکسازی خود به خود برگ های نیلوفر آبی یک فنجان پلاستیکی بسازند که به دلیل نچسبیدن آلودگی به آن نیازی به شسته شدن ندارد.

فنجان پلاستیکی دافع آلودگی ساخته می شود/با استفاده از نیلوفرآبی

خواص طبیعی برگ های نیلوفر آبی خاصیتی ایده آل برای تولیدکنندگان کالاهای مختلف به شمار می رود.

راز خاصیت پاک کنندگی در برگ های نیلوفر آبی در پایه های بسیار کوچک آن با لایه ای از موم در قسمت سر نهفته است. قطرات آب به وسیله این پایه ها به سطح برگ می آیند و ظاهری کروی شکل به خود می گیرند. در این حالت ذرات گرد و غبار فرصت ماندن روی سطح برگ را پیدا نمی کنند زیرا به قطره های آب می چسبند.

اکنون محققان دانشگاه "تونتی" قصد دارند با  الهام از همین ویژگی سطوح مشابهی را بدون برخورداری از موم بسازند. دانشمندان برای دستیابی به هدف خود از اشعه لیزر یک کوادریلیوم ثانیه استفاده می کنند. پالس های نوری به حدی کوتاهند که به صورت گلوله های درخشان مشاهده می شوند.

در این آزمایش اشعه لیزر طی دو مرحله به کار گرفته می شود. در گام نخست سطح مورد نظر به ساختار موج  دار نازکی مجهز می شود. در مرحله بعد روی نمونه ای از خطوط عمودی کار می شود. آنچه برجای می ماند صفحه ای از پایه ها است. 

طبیعت همواره راهکارهای زیرکانه ای را برای مخترعان و مبتکران موفق به همراه داشته است. "فرانک لیود رایت" یکی از شخصیت های برجسته در زمینه معماری آمریکا در قرن بیستم همواره بر مطالعه طبیعت، عشق ورزیدن به آن و برقراری رابطه نزدیک با آن تاکید داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha