سلامت نیوز-محققین می گویند: افرادی که سرفه مزمن و اختلالات بلع دارند، به طور مشخصی در خطر بالاتری برای پیشروی بیماری مزمن انسداد ریه (COPD)هستند.

سرفه افراد سیگاری: پیشگوی قدرتمند بیماریهای ریوی

محققین می گویند: افرادی که سرفه مزمن و اختلالات بلع دارند، به طور مشخصی در خطر بالاتری برای پیشروی بیماری مزمن انسداد ریه (COPD)هستند.

  COPD، چهارمین علت مرگ در آمریکا، یک ترکیب از برونشیت مزمن و آمفیزم است. علت اصلی COPD مصرف سیگار است. در یک مطالعه منتشر شده در چاپ یکم Jan. ژورنال آمریکایی "Respiratory and Critical care Medicine"، محققین بالغین جوان را به مدت 10 سال به منظور بررسی فاکتورهایی که COPD را پیشگویی می کنند، تحت مطالعه قرار دادند. Isa cerveri از بخش بیماریهای ریوی بیمارستان و دانشگاه San Matteo در Paviaی ایتالیا، یک گروه از بالغین جوان در سنین 20 تا 44 سال را که عملکرد ریوی طبیعی داشتند، درآغاز مطالعه به کار گرفت. تست عملکرد ریوی و تست خون شرکت کنندگان در آغاز و پایان مطالعه انجام شد و محققین بررسی کردند که فاکتورهایی نظیر سن، جنس، تحصیلات، سیگار کشیدن، پیشرفت سرفه های مزمن و اختلالات در بلع چگونه خطر COPD را تحت تأثیر قرار می دهند. از میان بیش از 5000 شرکت کننده، 123 نفر در طول مطالعه با COPD شناسایی شدند. شرکت کنندگانی که دچار سرفه مزمن و اختلال در بلع بودند، 4برابر بیشتر در خطر COPD بودند.

  Cerveri در یک گزارش کتبی گفت: "نتایج مطالعات، نشان می دهند که وجود اختلال در بلع و سرفه مزمن یک علامت بی خطر نیست، بلکه یک نشانگر اولیه انسداد راههای هوایی است."

  همچنین این مطالعه به اهمیت ترک سیگار و توقف و جلوگیری از COPDاشاره می کند. در میان گروههای تحت مطالعه 77 درصد از 123 شرکت کننده ای که دچار COPD شدند، سیگاری بودند، در حالیکه حدود 55 درصد از کل افراد تحت مطالعه سیگاری بودند.

  Jorgen Vestbo از بیمارستان دانشگاه Hvidovre دانمارک و دانشگاه منچستر انگلستان در یک مقاله درباره این تحقیق گفت: " بیان کردن اینکه 15 درصد از سیگاریها دچار  COPD خواهند شد، غلط است و خطر COPD در طول حیات سیگاری ها به مراتب از این میزان بیشتر و احتمالاً حدود 35 تا 50 درصد است."

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha