شنبه ۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6571

گروهی از دانشمندان آمریکایی کشف کردند که طعم شیرینی تنها در زبان احساس نمی شود و در روده نیز گیرنده هایی برای تشخیص این طعم وجود دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دانشمندان دپارتمان نوروساینس مدرسه پزشکی مانت سینای واشنگتن در روده انسان گیرنده هایی را شناسایی کردند که مخصوص درک و تشخیص طعم شیرین هستند.

این محققان دریافتند که برخی از سلولهای روده برای بیان پروتئین های T1R3 و G تخصصی شده اند.

این پروتئین ها در کل در دهان وجود دارند و مسئول تشخیص طعم های شیرین مثل طعم شکر و شیرین کننده های مصنوعی هستند.

این دانشمندان که نتایج یافته های خود را در مجله "شرح مباحثات آکادمی ملی علوم" منتشر کرده اند، اظهار داشتند که در روده سلولهای طعم قابلیت تشخیص مزه گلوکز را دارند.

دراین خصوص رابرت مارگولسکی، سرپرست این تیم تحقیقاتی توضیح داد:" سلولهای روده ای درک طعم شیرینی، میزان انسولین و هورمون هایی را تنظیم می کنند که این هورمون ها مسئول تنظیم کردن اشتها هستند. روده  باریک بخشی از بدن است که مسئول کنترل قندهای قابل جذب با رژیم غذایی است. این قندها انرژی ارگانیسم را تامین می کنند و متابولیسم را در سطح طبیعی نگه می دارد. درصورتی که گلوکز به میزان زیاد جذب شود، می تواند باعث چاقی مفرط شود."

همچنین این دانشمندان کشف کردند که فعالیت پروتئین های طعم در سلولهای روده ای باعث ترشح هورمونی می شود که این هورمون مسئول تنظیم ترشح انسولین است. بنابراین تشخیص طعم شیرینی در روده می تواند ارتباط مستیقی با تنظیم سطوح قند خون و بیماری دیابت داشته باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha