به گفته معاون غذا و داروی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی،اقتصاد ناسالم صنعت داروسازی كشور باعث شده كه ‪ ۱۰‬درصد داروخانه‌ها ‪ ۵۰‬درصد فروش دارویی كشور را بر عهده داشته باشند.

دكتر "رسول دیناروند" در ششمین همایش انجمن علمی داروسازان كشور گفت كه اقتصاد ناسالم حاكم بر صنعت داروسازی كشور بر كیفیت ارتقای خدمت رسانی و منزلت حرفه‌ای داروساز موثر است.

وی گفت در تهران داروخانه‌هایی هستند كه به علت اقتصاد ناسالم صنعت داروسازی ، درآمد فروش دارویی آنها بسیار اندك است و در بسیاری از موارد به اندازه گذران زندگی فروش دارو ندارند.

وی با تاكید بر اینكه شاخص‌های ارایه خدمت در داروخانه‌ها را باید ارتقا داد افزود باید این آموزش به صورت برگزاری كارگاه‌های آموزشی و ارایه برنامه‌های بازآموزی ارایه شود كه داروخانه صرفا محل فروش دارو نیست و داروساز از كرامت و منزلت ارایه خدمت به مردم در جهت ارتقای سلامت عمومی جامعه برخوردار است.

دكتر دیناروند با اشاره به بحث قاچاق دارو در چند سال اخیر گفت در پنج سال اخیر به علت ضعف سیستم‌های نظارتی ، شبكه‌های توزیع داروهای تقلبی گسترش یافته به گونه‌ای كه در بسیاری از داروخانه‌های كشور به طور آشكارا داروهای تقلبی به فروش می‌رسد.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت افزود این روند طی دو سال اخیر تا حد زیادی كاهش یافت اما هنوز هم شبكه‌های ورود داروهای تقلبی با همكاری برخی داروخانه‌ها اقدام به توزیع داروهای تقلبی می‌كنند.

دكتر دیناورند با اشاره به جمعیت حدود ‪ ۱۳‬هزار نفری داروسازان كشور و نقش موثر آنها در ارتقای سلامت مردم گفت در پنج سال گذشته تولید علم در كشور از رشد بالایی برخوردار بوده كه این رشد در بخش داروسازی ‪ ۱۰‬برابر شده است.

وی اضافه كرد كه این رشد علمی نه فقط در بخش علوم و تحقیقات بوده بلكه بخش قابل توجهی از این رشد در بخش صنعت داروسازی رخ داده است.

دكتر دیناروند یادآور شد كه هم اكنون دربخش صنعت داروسازی حدود هزار نفر در بخش‌های مختلف تولید، توزیع، فروش ، نظارت و كنترل كیفیت، فعال هستند كه با همین تعداد اندك صنعت داروسازی كشور از پیشرفت‌های قابل توجهی برخوردار شده است.

وی افزود هم اكنون داروهای پیشرفته در حوزه بیوتكنولوژی و داروهای بیماری‌های خاص كه تولیدكنندگان كمی در جهان دارند در داخل كشور تولید می شوند.

دكتر دیناورند یادآور شد كه در سال ‪ ۱۳۸۵‬با وجود آزاد بودن واردات دارو ، سهم واردات دارو نسبت به سال ‪ ۱۳۸۴‬پنج درصد كاهش یافته كه نشان دهنده پیشرفت صنعت داروسازی كشور است.

ششمین همایش انجمن علمی داروسازان ایران كه امروز در سالن همایش‌های رازی گشایش یافت ، تا پنجم شهریور ماه به كار خود ادامه می‌دهد.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha