گروهی از دانشمندان انگلیسی و ایتالیایی موفق شدند اولین ژن ترکیبی مصنوعی را برای مقابله با بیماری تحلیل ماهیچه ای تولید کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، محققان دانشگاه آکسفورد، موسسه بیولوژی و آسیب شناسی مولکولی و موسسه نوروبیولوژی و پزشکی مولکولی مرکز ملی تحقیقات ایتالیا اولین ژن ترکیبی را برای مقابله با تحلیل ماهیچه ای در لابراتوار تولید کردند.

این ژن که "جاز" نام دارد می تواند نقش مهمی در درمان بیماری تحلیل عضلانی "دوچن" ایفا کند. تحلیل عضلاتی دوچین، آسیبی است که منجر به تخریب بافت ماهیچه ای در بافت های فیبری و چربی می شود و با کاهش قدرت ماهیچه ای و توانایی های حرکتی همراه است.

نتایج تولید این ژن که ابعاد بسیار کوچکی دارد، در مجله PLoS ONE منتشر شده است.

به گفته این دانشمندان، محافظت و ساخت یک ژن تنظیم کننده ترکیبی در لابراتوار نیازمند ابزارهای پیشرفته بیوتکنولوژیکی است.

ساخت این ژن ترکیبی امکان کنترل یبان ژن های هدف در آسیب های مختلف را برای دانشمندان فراهم می کند.

ژن "جاز" توانایی کنترل ژن "اوتروفین" را دارد و می تواند نقش مهمی در ژن درمانی تحلیل عضلانی "دوچین" ایفا کند.

درحقیقت این ژن، تنظیم کننده ای است که این محققان وارد DNA یک موش کردند. در این آزمایش مشاهده شد که توانایی فعال کردن پروتئین اوتروفین در ماهیچه اسکلتی موش افزایش یافت.

"اوتروفین" یک هدف بسیار مناسب در درمان ژنتیکی بیماری تحلیل عضلانی "دوچین" است. درحقیقت فقدان این ژن منجر به بروز این بیماری می شود. 

بنابراین گزارش، به طور طبیعی در ماهیچه ها ژن اوتروفین از زمان تولد بیان می شود، اما در بیماران با تحلیل عضلانی، این ژن با کاهش بیان مواجه می شود.

در این تحقیق به کمک ژن مصنوعی ترکیبی جاز دانشمندان افزایش میزان اوتروفین را مشاهده کردند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha