سلامت نیوز :  آمارها در حالی نشان از خطرات زیست محیطی بر اثر آلودگی هوا برروی شهروندان تهرانی می دهد كه غیر از كارخانه های آلاینده، خودروها و آزبست موجود در لنت های ترمز این بار انگشت اتهام به سوی فرودگاه مهرآباد تهران نشانه رفته ،چون به گفته نایب رییس كمیسیون عمران مجلس هر هواپیما به اندازه 10 هزار خودرو هوای تهران را آلوده می كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ وقتی كه 74 سال قبل فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران ساخته شد و با 20 فروند هواپیما كار خود را آغاز كرد مسئولان فكر نمی كردند روزی این فرودگاه آفت هوای پاك تهران می شود. شاید باید برای پرداختن به موضوع آلودگی هوای تهران در این روزهای بحرانی اینگونه قصه آماری را عنوان كرد. نخستین بار دو سال قبل فاجعه ترافیك و آلودگی هوای تهران از زبان رییس پلیس سابق كشور بیان شد. محسن انصاری گفت: معابر تهران حداکثر برای 2 میلیون دستگاه خودرو ظرفیت دارند، در حالی كه امروز بیش از 5 میلیون دستگاه خودرو در تهران تردد می‌کنند. بعد هم سید جعفر هاشمی تشكری معاون شهرداری تهران گفت: سالی 500 هزار خودرو وارد تهران می شود. حالا انگار انگشت اتهام آلودگی هوا از روی خودروها، صنایع آلاینده و آزبست برداشته شده و به سمت فرودگاه پیر تهران نشانه رفته است.

انتقال فرودگاه مهر آباد در طول برنامه پنجم
فرودگاهی كه روزانه بیش از 200 پرواز – نشست و برخواست- در آن ثبت می شود. ماجرای آلودگی هوا و آلودگی صوتی فرودگاه مهر آباد به حدی جدی شد كه محمدرضا حسین نژاد سال گذشته به عنوان سخنگوی فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفت: انتقال پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) به دلیل آلودگی صوتی تصمیم جدیدی است كه باید اجرا شود. وی گفت: پیش‌بینی می‌شود در طول برنامه پنجم توسعه پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی(ره) منتقل شود. هر چند شهرداری تهران دارد مترو را تا مهرآباد پیش می برد ولی انگار موضوع آلودگی فرودگاه بسیار داغ شده است.

لزوم خروج فرودگاه ها از کلانشهرها
این بار احمد علی مقیمی نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس اعلام كرده: هر فروند هواپیمایی که از باند فرودگاه بلند می‌شود، برابر 10 هزار خودرو آلودگی ایجاد می‌کند که برای رفع این مشکل، فرودگاه‌ها باید از کلانشهر‌ها خارج شوند. آمار این كارشناس و نماینده مجلس بر اساس تردد پروازی روزانه 200 فروند هواپیما بدان معنی است: فرودگاه مهرآباد روزانه به اندازه 2 میلیون خودرو آلودگی ایجاد می كند. احمدعلی مقیمی با تاکید بر اینکه مقابله با آلودگی هوا نیازمند عزم ملی است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های مرتبط نقش کم‌رنگی برای حل این معضل دارند و این در حالی است که تهیه و تدوین برنامه‌های جامع و استفاده از استانداردهای بین‌المللی می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در رفع این معضل داشته باشد.

وی افزود: شماره‌گذاری سالانه 500 هزار دستگاه خودروی جدید در تهران به طور طبیعی آلودگی هوا را در پی خواهد داشت و البته عواملی مانند استفاده این خودرو‌ها از سوخت نامناسب نیز به این موضوع دامن می‌زند. نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه تعطیل کردن شهر چاره کار نیست، اظهار داشت: تعطیلی شهر یک مسکن کوتاه مدت است که البته چندان هم از سوی شهروندان رعایت نمی‌شود، ضمن اینکه طرح‌هایی مانند تغییر ساعت کار کارمندان و مدرسه ها و اجرای سراسری طرح زوج و فرد، از جمله راهکارهای موقت برای مقابله با آلودگی هواست. مقیمی افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی و گسترش خدمات این ناوگان را مهم‌ترین راه حل معضل آلودگی هوا دانست و تصریح کرد: باید به نحوی عمل شود که مردم بتوانند به راحتی از وسایل نقلیه عمومی استفاده و به نظام حمل و نقل شهری اعتماد کنند.

وقتی حسن آقاجانی مشاوروزیر بهداشت می گوید 4400 تهرانی بر اثر آلودگی هوا جان داده اند و آمار بهشت زهرای تهران می گوید روزانه 330 مرگ ناشی از تاثیرات آلودگی هوای تهران است دیگر جای بحثی نیست كه وضعیت آلودگی هوای تهران به حدی بحرانی شده كه جان انسان ها را به شدت تهدید می كند. حالا به جای انتقال سریع فرودگاه و نجات جان شهروندان تهرانی استاندار تهران با اشاره به اینکه انتقال فرودگاه مهر آباد در دستور کار استانداری تهران قرار دارد گفته: تا زمانی که امکانات مناسب برای دسترسی آسان و سریع مردم به فرودگاه امام خمینی (ره) محقق نشود انتقال صورت نمی گیرد اما در دستور كار دولت قرار دارد.

این گفته ها در حالی است كه آلودگی شدید صوتی و خطر سقوط بر خیابان ها و ساختمان های شهری همچنان از سوی مهرآباد تهدید می شود. کوشش برای تغییر نوع سوخت وسایط نقلیه و دستگاه های گرمایشی ساختمان ها از فسیلی به برقی، انتقال کارخانه های آلاینده و وزارت خانه ها به خارج از شهر، افزایش کیفی و کمی تعداد و مسیر ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس رانی و تاکسی رانی درون و برون شهری و شبانه روزی شدن تمامی خطوط، نظارت جدی بر قرار دادن مرتب فیلترمخصوص وسایط نقلیه و کارخانه ها، ایجاد شغل و مسکن و ارائه مشوق های مالی قابل توجه در شهرستان های جدید برای کاهش جمعیت تهران، رایگان شدن تردد با ناوگان حمل و نقل عمومی شاید راهكار باشد ولی تنها خروج فرودگاه می تواند بیش از 50 درصد آلودگی را كاهش دهد.

حالا باید منتظر ماند تا برنامه پنجم توسعه چگونه اجرایی می شود؟ و آیا فرودگاه مهرآباد تهران همانند فرودگاه قلعه مرغی به پارك و بوستان تبدیل خواهد شد یا خیر؟ شاید اولین شهروندانی كه از این اقدام خوشحال و شادمان خواهند شد اهالی محله مهرآباد و اكباتان تهران باشند چون در خانه هایی زندگی می كنند كه سال هاست آرزوی زندگی بدون آلودگی و صدای بلند را در سر دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha