پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 669

درد كمراز شایع ترین بیماریهایی است كه معمولاَ به دلیل تخریب دیسك بین مهره ای ایجاد می شود. یكی از روشهای درمان این بیماری جایگزینی دیسك بین مهره ای است.

طراحی پروتز دیسك بین مهره ای
به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرنگار باشگاه خبرنگاران انوشه زرگر، دانش اموخته كارشناسی ارشد مهندسی پزشكی از دانشگاه علم و صنعت در پژوهشی به طراحی نوعی پروتز دیسك بین مهره ای كه حداكثر تطابق را با دیسك طبیعی داشته است پرداخت.
وی این پژوهش دیسك بین مهره ای از منظر ساختار (آناتومیك و فیزیولوژیك)، هندسه (شكل و ابعاد) و عمكلرد و رفتار مكانیكی مورد مطالعه قرارداد.
دراین مطالعه با بررسی ویژگی سیلیكون رابر، این ماده برای طراحی پروتز انتخاب شد و مدلسازی وتحلیل عملكرد  مكانیكی پروتز دیسك بین مهره ای با كمك نرم افزارNISA و استفاده از انالیز اجزا انجام شد.
نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد كه تطابق مناسبی بین دیسك طبیعی و پروتز  طراحی شده وجود دارد و پروتز از نظر رفتاری از مدل " ویسكو الاستیك شبه خطی" تبعیت می كند كه دیسك طبیعی نیز همین رفتار را دارد.
بنابر این پروتز پیشنهادی ازنظر رفتار و پارامتر های بیو مكانیكی و زیست سازگاری با بافت بدن و سایر معیارهای طراحی مناسب شناخته شد.
یادآورمی شود: این پژوهش با راهنمایی دكتر محمد حق پناهی انجام شده و نتایج حاصل از آن را جمعی از اعضای هئیت علمی دانشكده مهندسی پزشكی دانشگاه علم و صنعت تأكید كرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha