80 درصد از دختران و پسران استفاده از قلیان را فقط برای سرگرمی و تفریح می دانند و هفته ای 2 تا 5 بار قلیان مصرف می کنند .

شمارش معکوس برای جمع آوری قلیان از قهوه خانه ها
سلامت نیوز : دولت سال 85 تصویب کرد عرضه و استعمال قلیان در اماکن عمومی ممنوع است. بعد دیوان عدالت گفت چرا این قانون در قهوه خانه ها اجرا نمی شود. دولت به جای اجرای قانون، قهوه خانه را از فهرست اماکن عمومی خارج کرد تا ایراد دیوان عدالت برطرف شود ولی در این میان شکایت انجمن مبارزه با دخانیات موجب شد تا این بار مصوبه دولت ابطال شده و رسما عرضه قلیان در قهوه خانه ها ممنوع شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ پژوهشگران ایرانی می گویند: بخش قابل توجهی از جوانان ایرانی استعمال قلیان را در ردیف تفریحات خود قرار داده اند. این آمار را مجید ابهری آسیب شناس اجتماعی هم تایید می کند و می گوید: این پژوهش از طریق پرسش حضوری از دختران و پسران 16 تا 25 سال در مناطق فرحزاد، درکه و دربند انجام شده است. این آسیب شناس معتقد است 80 درصد از دختران و پسران استفاده از قلیان را فقط برای سرگرمی و تفریح می دانند و هفته ای 2 تا 5 بار قلیان مصرف می کنند و فقط 20 درصد از جوانانی که قلیان می کشند درخانه هم قلیان دارند و بطور مرتب از آن استفاده می کنند. در این میان همت مسئولان اجرایی و فرهنگی را می طلبد تا با یک اقدام فوری و حساب شده جوانان را از این میراث قجری دور کنند.

دولت: قلیان در قهوه خانه ها آزاد است
این گفته ها و آمارها در حالی است که در مهرماه سال 85 قانون ممنوعیت توزیع و عرضه قلیان در اماکن عمومی تصویب و توسط دولت به تمامی دستگاه های مربوط ابلاغ شده است. ولی این قانون در قهوه خانه ها و سفره خانه های سنتی اجرایی نشد. تا اینکه دیوان عدالت اداری اعلام کرد چون قهوه خانه ها جزو اماکن عمومی محسوب می شوند قلیان در این اماکن هم ممنوع است ولی دولت در یک اقدام فوری مصوبه ای را تصویب کرد که بر اساس آن قهوه خانه ها از فهرست اماکن عمومی خارج شدند و نوعی مجوز استعمال قلیان در قوه خانه ها توسط دولت صادر شد.

شکایت یک انجمن مردمی از دولت
هر چند اقدام دولت اعتراض هایی را در پی داشت ولی جمعیت مبارزه با دخانیات در یک اقدام بی سابقه پا به میدان گذاشت. دبیرکل این انجمن با حضور در دیوان عدالت اداری در تاریخ 30 آبان ماه سال جاری از مصوبه دولت شکایت کرد و در لایحه خود به دیوان نوشت: خبر آزادی مصرف دخانیات در قهوه‌خانه‌ها از سوی دولت موجب تأسف تمامی دلسوزان سلامت کشور شده است. این اقدام مغایر با ماده 18 و 13 قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات، مصوب مجلس شورای اسلامی و ماده 7 آیین‌نامه اجرایی آن و ماده 8 معاهده جهانی کنترل دخانیات است. همچنین این در حالی است که در شهریور ماه سال جاری، رأی شماره 311 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، ارائه قلیان با هر نوع تنباکو در قهوه‌خانه‌ها را ممنوع کرده بود.

دیوان عدالت: مصوبه هیئت وزیران باطل است
بعد از ارسال لایحه جمعیت مبارزه با دخانیات، هیئت عمومی دیوان عدالت اداری تشکیل جلسه داد و در نهایت اعلام کرد: نظر به این که در بند 14 از ماده 55 قانون شهرداری، قهوه‌خانه‌ها از مصادیق اماکن عمومی قلمداد شده‌اند، مصوبه وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک مبنی بر خروج قهوه‌خانه‌ها از زمره اماکن عمومی، مخالف قانون مذکور است و به استناد بند 1 ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری حکم به ابطال آن صادر و اعلام می‌شود.

دولت تخلف کرد
حالا محمدجواد نظری‌مهر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید: به طور حتم دولت باید از قانون و مصوبه دیوان عدالت اداری تبعیت و قهوه‌خانه‌ها را نظام‌مند کند و مسئولان باید قدر قوانین کنونی کشور را بدانند و در جهت ترویج فرهنگ سالم زیستی تلاش کنند. وی با انتقاد از اقدام های دولت در چند سال اخیر درباره بی‌توجهی به مصوبه دیوان عدالت اداری و عرضه مواد دخانی در قهوه‌خانه‌ها، تصریح کرد: اگر این قانون در اجرا مشکلاتی داشت و ایرادهایی متوجه آن بود دولت باید با ارایه لایحه‌ای پیشنهادهای خود را برای اصلاح این قانون به مجلس می فرستاد، اما هم‌اکنون شاهد هستیم که دولت به‌هیچ وجه توجهی به این موضوع ها نمی‌کند.

این نماینده مجلس گفت: دولت با هر توجیهی از آسیب دیدن ارتزاق و اشتغال گرفته تا موارد دیگر نباید قانون مصوب مجلس را نقض کند. قانون جامع کنترل دخانیات، جزو قوانین روشن و محکم است و در این باره دولت یا باید قانون را اجرا یا از آن تخلف کند، که متأسفانه دولت تخلف از مصوبه قانونی را برگزید، به همین دلیل است که دیوان عدالت اداری بر اساس قانون مصوبه دولت را رد کرده است. عضو هیأت رییسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه وزارت بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی برای جلوگیری از عرضه دخانیات در امکان عمومی باید محکم‌تر در میدان حضور یابد گفت: در چند سال اخیر اقدام هایی در جهت منع استفاده از دخانیات در کشور انجام شده اما به‌طور حتم این اقدام هاکفاف میزان مصرف در کشور را نمی‌دهد، از این‌رو تمام دستگاه‌ها باید تلاش خود را برای ایجاد جامعه‌ای سالم بکار بگیرند.

تنباکوهای کثیف به میوه ای تبدیل می شوند
گفته های این نماینده مجلس در حالی است که حسن آذری عضوکمیته سیاستگذاری ستاد اجرایی قانون جامع کنترل دخانیات می گوید: استعمال قلیان در میان دختران و پسران جوان افزایش یافته است. این افزایش سرسام آور دیگر مختص قهوه خانه‌ها نیست و در جمع‌های خانوادگی و فامیلی نیز شاهد این امر هستیم چرا که به اشتباه تصور می‌شود که چون دود قلیان از آب می‌گذرد ضرر ندارد و میزان سموم مواد بیماری زای آن کم می‌شود که تصور کاملاً غلطی است. وی در مورد تفاوت توتون و تنباکوهای معمولی و میوه‌ای نیز گفت: توتون‌هایی که قرار است به تنباکوی میوه‌ای تبدیل شوند در انبارها به مدت بیشتری نگه داری می‌شوند.

انبارهایی که متأسفانه مملو از کپک و قارچ هستند، در مرحله بعد با اضافه کردن یک اسانسی که مخلوطی از ۱۶ ماده شیمیایی است تبدیل به تنباکوی میوه‌ای می شوند که متأسفانه آزمایش‌های مراکز تحقیقاتی نشان داده دو نوع قارچ آسپرژیلوس وکاندیدا در آنها رشد داشته است. البته این را باید گفت که قلیان همه مضرات سیگار را دارد و باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی -عروقی، سرطان، التهاب دیواره عروق، زخم و سرطان های گوارشی می‌شود. علاوه بر آن استفاده از قلیان به دلیل استفاده مشترک افراد باعث ابتلا به بیماری سل و عفونت ریوی می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha