سلامت نیوز : رییس سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه بنا بود 6600 لیتر پلاسما به منظور تهیه سرم ضدهاری در قالب سه محموله برای شرکت‌های خارجی پالایشگر ارسال شود، اعلام کرد: پس از ارسال اولین و دومین محموله پلاسمایی به شرکت‌های پالایشگر، سومین محموله 2200 لیتری پلاسما نیز بزودی ارسال خواهد شد.

دکتر غلامرضا توگه در گفت‌وگو با (ایسنا)، با اشاره به پیشرفت‌های حاصله در خصوص تولید سرم‌های اختصاصی ضدهاری، ضد هپاتیت و ضد کزاز عنوان کرد: اولین محموله پلاسما به منظور تولید سرم ضد هاری که تنها داروی درمان هاری است برای تهیه دارو به شرکت‌های پالایشگر خارجی ارسال شده است.

وی با بیان اینکه دومین محموله پلاسمایی هم آماده ارسال به شرکت‌های پالایشگر است از تلاش برای آماده‌سازی سومین محموله پلاسمایی در آینده نزدیک خبر داد و اظهار کرد: بنا بود 6600 لیتر پلاسمای ضد هاری برای تهیه دارو در قالب سه محموله ارسال شود که پس از ارسال محموله اول، در حال حاضر 2200 لیتر دیگر آماده ارسال بوده و 2200 لیتر باقی مانده در حال جمع آوری است.

رییس سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: برای آن که این فرآیند تسریع شود، شرکت‌های پالایشگر کار تخلیص پلاسما و استحصال دارو را از فروردین ماه سال آینده شروع می‌کنند.

توگه درباره تولید سرم‌های اختصاصی ضد کزاز و ضد هپاتیت هم گفت:‌ اکنون تولید سرم ضدهاری در دستور کار قرار دارد و پروسه جمع آوری پلاسما و تبدیل آن به سرم‌ها و واکسن‌های اختصاصی ضد هپاتیت و کزاز در مراحل بعدی انجام خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به اینکه فراهم شدن امکانات موجود در کشور برای تبدیل پلاسما به دارو و بی نیازی از ارسال پلاسما به پالایشگرهای خارجی به چه عواملی بستگی دارد، عنوان کرد:‌ هم اکنون مراحل ساخت و ساز پالایشگاه پلاسمای ایران در جریان است و استحصال دارو از پلاسما در کشور با آماده شدن این پالایشگاه امکان پذیر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha