پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰

سلامت نیوز-ملاقات های پی درپی ، کوهی از کارها و نگرانی های شغلی ، سلامت بسیاری از کارمندان را با خطر مواجه کرده است.

دشمن روان کارمندان
این در حالی است که چنین محیطهایی نه تنها کارمندان را عصبی می کند، بلکه تا حد زیادی برای روان و جسم آنها مضر است. کارمندان چنین محیطهایی مرتبا احساس خستگی می کنند و از درد معده رنج می برند. آنها زندگی سختی دارند و اکثرا از ناراحتی های روحی و جسمی رنج می برند. به طور کلی 40 درصد آنان احساس خستگی های روحی و جسمی دارند. این مساله را آمار و مطالعات انجام شده در سال 2006 در موسسه پژوهشی کار و تکنیک بیان می کند.
این بررسی ها حاکی از آن است که در سالهای اخیر گرچه محیطهای کاری به محیطهای علمی و خدماتی مدرن تغییر شکل یافته اند ولی محیطهایی کاملا تنش زا برای روان هستند و عامل بیماری درصد بالایی از کارمندان چنین محیطهایی هستند. همچنین مطالعات نشان می دهد کارمندان در چنین محیطهایی مدام تحت فشار استرس قرار می گیرند و خطر سکته قلبی و افسردگی در این افراد 2 برابر است. نکته جالب توجه این است که یک سوم شاغلان در معرض چنین بحران هایی قرار گرفته اند ، بویژه کارمندان محیطهای خدماتی از روابط کاری ناپایدار و دستمزدهای نامتناسب احساس نارضایتی دارند.
در حال حاضر یک سوم شاغلان در اروپا در چنین شرایطی کار می کنند و به صورت جدی در معرض خطر ابتلا به بیماری های روانی و جسمی قرار گرفته اند. 24 درصد کارمندان آلمانی از حجم زیاد کار به قدری در فشار هستند که تصور نمی کنند تا سن بازنشستگی بتوانند با سلامت کامل به کار خود ادامه دهند. 59 درصد کارمندان نیز نگرانی هایی درخصوص ثبات شغلی خود دارند و به این ترتیب روز به روز بر شمار کارمندانی که از مشکلات روانی از قبیل افسردگی و ترس رنج می برند ، افزوده می شود.
در بررسی های انجام شده روی 150 کارمندی که از 3 ماه مرخصی استعلاجی به دلیل بیماری افسردگی استفاده کرده اند ، مشخص شد تنها عامل افسردگی در نیمی از آنها شغلشان است. نکته قابل توجه این است که تمامی این افراد ، کارمندانی کارآمد و وظیفه شناس بوده اند و از انجام وظایف و برنامه های اضافه امتناع نمی کردند.
نتایج آزمایش حاکی از آن است که این افراد در محیط کار به دلیل کار زیاد و شرایط کاری خود از استرس زیاد رنج می بردند. از دیگر عوامل استرس زا در محیط کار ، رئیس و کارمندان تازه وارد هستند که می توانند از مهمترین علل افزایش استرس در میان کارمندان محسوب می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha