سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۹
سلامت نیوز :  آنطور كه روز گذشته مركز آمار ایران گزارش داده نرخ بیكاری 11.2 درصد محاسبه شده‌است. این نرخ نسبت به تابستان سال‌جاری 1.2 درصد كاهش از خود نشان می‌دهد. در وهله اول باید گفت كه در شرایط اقتصادی موجود هرگاه خبری از كاهش نرخ تورم، كاهش بیكاری، افزایش ارزش پول ملی و سامان گرفتن نسبی اوضاع اقتصادی به دست ما برسد خوشحال شده و از آن استقبال می‌كنیم چرا كه انرژی بیشتری برای كار و بهتر كردن اوضاع احساس می‌كنیم. بنابراین اگر نرخ بیكاری نسبت به تابستان 1.2 درصد كاهش داشته باشد باید از آن اظهار خشنودی كرد و با قدرت بیشتری به سیاست‌هایی كه این نرخ را كاهش داده‌اند، ادامه داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ در این میان اما یك موضوع دیگر شایان توجه است و باید به این موضوع فارغ از «تشكیك‌ در آمار» نگریست و بحث را به این عامل گره نزد. آن هم دشواری در پذیرفتن كاهش نرخ بیكاری در چنین وضعیتی است. آنطور كه همگان بر آن صحه می‌گذارند تولید و صنعت ما این روزها به دلیل اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه‌ها با مشكلات متعددی مواجه است و شواهد و علائم نشان می‌دهد كه با كاهش فعالیت‌های تولیدی مواجه شده‌ایم. از سوی دیگر كمبود نقدینگی در بنگاه‌های اقتصادی به تعدیل نیروهای گسترده انجامیده و همین موضوع به افزایش نرخ بیكاری دامن زده است. در چنین شرایطی یا نرخ بیكاری افزایش می‌یابد یا در خوشبینانه‌ترین حالت آن بر نرخ‌های پیشین ثابت می‌‌ماند. بنابراین اگر مركز آمار نرخ بیكاری را برابر با تابستان سال‌جاری گزارش می‌داد این امر برای ما قابل‌پذیرش‌تر بود. البته كاهش نرخ بیكاری نسبت به تابستان هم از منظری دیگر قابل پذیرش است. بهتر است برای فهم موضوع به مثالی تكیه كنیم؛ در كشور ما همیشه نرخ تورم روندی رو به جلو داشته و مردم افزایش قیمت‌ها را بسیار زودتر از كاهش قیمت باور می‌كرده‌اند.

این موضوع عاملی ذهنی‌است و نشان می‌دهد كه ذهنیت مردم ما به دلیل زندگی در شرایط تورمی به افزایش قیمت نزدیكی بیشتری پیدا كرده تا كاهش قیمت! یعنی اگر قیمت كالاهای مختلف هم كاهش داشته باشند مردم ما به سختی آن را باور می‌كنند. همین موضوع درخصوص نرخ بیكاری هم مصداق دارد و مابه‌ازای آن را در كشورمان می‌بینیم. از همین دیدگاه می‌توان گفت كه شاید نرخ بیكاری كاهش 1.2 درصدی داشته است اما چون ما به وضعیت خاص اقتصادی كشور و نرخ بیكاری در حال صعود عادت كرده‌ایم از طریق ذهنی، پذیرش كاهش این نرخ برای ما سخت شده‌است. از سوی دیگر كاهش نرخ بیكاری نسبت به تابستان می‌تواند یك دلیل فنی- ساختاری هم داشته باشد. معمولا بین وزارت كار و مركز آمار و معیارهای این دو سازمان برای سنجش نرخ بیكاری تفاوت‌های عمده‌ای مشاهده می‌شود.

امیدواریم این نرخ بیكاری كه اعلام شده‌است و تفاوت آن با واقعیت‌های موجود به خاطر تفاوت در عملیات سنجش نرخ بیكاری باشد. از سوی دیگر معمولا با تغییراتی كه دولت بر تعریف كار و فرد شاغل اعمال كرده‌است روند كاهش یا افزایش بیكاری كمی پیچیده‌تر شده‌است و بعید نیست كه این كاهش نرخ بیكاری ناشی از تغییرات در تعریف ما از «فرد شاغل» باشد. در نهایت چیزی كه اكنون و در شرایط فعلی اقتصادی برای ما اهمیت بیشتری دارد فكر كردن به سیاست‌هایی است كه بتواند اوضاع كلی اقتصاد ما را سر و سامان بدهد. به بیان بهتر به جای اینكه ما به تشریح درستی و غلطی آمار بپردازیم بهتر است به بررسی این موضوع بنشینیم كه برای كاهش نرخ بیكاری، آرام شدن تورم عمومی در كشور و آرام شدن نوسانات ارزی در آینده باید چه كنیم و در سال آینده كه سال تغییر دولت هم هست چه تدابیری برای ثبات بیشتر اقتصاد بیندیشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha