چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۷

سلامت نیوز : معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور به علل ایجاد ضایعات نخاعی در کشور اشاره کرد و گفت: در کشوری که حادثه‌خیز و آسیب‌خیز است، آیا نباید وزارت رفاه بابت معلولان ضایعه نخاعی غرامت پرداخت کند؟ آیا نباید بابت جاده‌های ناامن و هزینه‌های هنگفتی که به سازمان بهزیستی تحمیل می‌کند، غرامت بپردازد؟ آیا صنایع خودروسازی نباید بابت این همه ماشین‌های پر سرعت غرامت بپردازند؟ چطور وزارت بهداشت بابت یک کارخانه "پفک" که سلامت مردم را تهدید می‌کند، غرامت می‌گیرد، اما این دستگاه‌ها هیچ کدام نباید غرامتی بپردازند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر یحیی سخنگویی در نخستین جشنواره «حمایت طلبی و پیشگیری از ضایعات نخاعی»، گفت: معلولان ضایعه نخاعی، برند معلولان هستند، به طوری که هر جا سخن از معلولیت است، عکس ویلچر، نماد آن است و این موضوع مربوط به کسی نیست، مگر معلولان ضایعه نخاعی.

وی در پاسخ به انتقادات مدیرکل دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت در این جشنواره، گفت: در گذشته جایگاه معلولان ما کجا بود؟ 30 سال پیش معلولان کشور کجا حضور داشتند؟ در گذشته معلولان در کنج خانه‌ها می‌ماندند تا همسایه‌ها هم از حضور آنها مطلع نباشند.

سخنگویی درباره قانون جامع حمایت از معلولان نیز گفت: پاشنه آشیل اجرای این قانون، ماده 16 آن است که تمام مواد قانون را به اعتبارات منوط می‌کند. این ماده قانونی سبب شده تا اکثر مواد این قانون، ابتر بماند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای بازنگری در قانون جامع معلولان، ادامه داد: حدود یک سال است که در سازمان بهزیستی با کمک NGOها توانستیم قانون جامع را بازنگری کنیم. اگر این قانون در مجلس به تصویب برسد، 80 درصد مشکلات معلولان رفع می‌شود. تحصیل رایگان، بیمه رایگان، تجهیزات رایگان و ... از جمله موارد در نظر گرفته شده در بازنگری این قانون است.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی به علل ایجاد ضایعات نخاعی در کشور اشاره کرد و ادامه داد: در کشوری که حادثه‌خیز و آسیب‌خیز است، آیا نباید وزارت رفاه بابت معلولان ضایعه نخاعی غرامت پرداخت کند؟ آیا نباید بابت جاده‌های ناامن و هزینه‌های هنگفتی که به سازمان بهزیستی تحمیل می‌کند، غرامت بپردازد؟ آیا صنایع خودروسازی نباید بابت این همه ماشین‌های پر سرعت غرامت بپردازند؟ چطور وزارت بهداشت بابت یک کارخانه "پفک" که سلامت مردم را تهدید می‌کند، غرامت می‌گیرد، اما این دستگاه‌ها هیچ کدام نباید غرامتی بپردازند؟

سخنگویی در ادامه بر لزوم راه‌اندازی بیمارستان‌های تخصصی برای معلولان ضایعات نخاعی، تاکید کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته این همه بیمارستان تخصصی برای ضایعات نخاعی راه‌اندازی شده، اما در کشور ما وزارت بهداشت در این زمینه هیچ فعالیتی نداشته است و با وجود هشت سال جنگ تحمیلی و جانبازان ضایعات نخاعی در کشور؛ هیچ کدام از مسوولان به فکر راه‌اندازی بیمارستان ضایعه نخاعی نیفتاده‌اند و روی آوردیم به آسایشگاه جانبازان و به این ترتیب معلول را از جامعه جدا کرده‌ایم که همین موضوع باعث لطمه خوردن به معلولان کشور شد.

وی ادامه داد: همیشه نباید نیمه خالی لیوان را نگاه کرد. تغییرات زیادی در جهت حمایت از معلولان ایجاد شده است، به عنوان مثال تلفن‌های عمومی تغییر یافت و کیوسک‌های آن چنانی کنار رفت و اکنون شما هم با ویلچر می‌توانید از تلفن‌های عمومی استفاده کنید. شهرداری در حال ورود به مبحث راه‌اندازی سامانه حمل و نقل معلولان است؛ البته باید گفت املای نانوشته، غلط ندارد.

سخنگویی ادامه داد: برخی مواقع می‌گویند رمپی که گذاشته‌اید، شیب‌اش تند است؛ این مشکلات درست می‌شود. آیا تنها کمبود معلولان، مناسب‌سازی محیط است؟ برای رفع کمبودهای معلولان، باید فراتر رفت. باید مناسب‌سازی اذهان صورت گیرد. در رفع مشکلات معلولان، سازمان بهزیستی انصافا از تمام امکانات خود استفاده کرده است.

سخنگویی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده مبنی بر "توزیع 10 هزار ویلچر در سال جاری"، گفت: از زمان اتخاذ این تصمیم تا تخصیص اعتبارات، قیمت ویلچر از 200 به 400 هزار تومان تغییر یافت.

وی همچنین به امتناع مهدکودک‌ها در پذیرش کودکان معلول اشاره کرد و افزود: باید کودکان سالم از همان دوران کودکی با کودکان معلول آشنا شوند که بعدها با دیدن این افراد، تعجب نکنند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: متاسفانه شاید تاکنون پروتکل درستی درباره درمان معلولان طراحی نشده است و معلول تصور می‌کند تا ابد به سازمان بهزیستی وابسته است. پروتکل درمان توانبخشی ضایعه نخاعی در دنیا چهار تا شش ماه است؛ شش ماهی که فرد را مستقل وارد جامعه می‌کند؛ البته یکسری خدمات جنبی هم لازم است.

سخنگویی با بیان اینکه معلولان ضایعه نخاعی در سازمان بهزیستی از اولویت کامل برخوردارند، گفت: اولویت مسکن، شهریه دانشگاهی، اشتغال، پلاک ویژه و ... از جمله این اولویت‌هاست.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که اقدامات مربوط به راه‌اندازی بیمارستان خاص معلولان ضایعات نخاعی را در روزهای باقی مانده از سال رقم بزنند و بتوانند توانبخشی معلولان را با سرعت و در زمانی کوتاه محقق کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha