بنا بر تازه‌ترین یافته‌های پزشكی به نظر می‌رسد كه مردها و زن‌ها واقعا در قلب خود دارای تفاوت‌هایی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازرویترز،پژوهشگران در گردهمایی "انجمن قلب شناسی اروپا" در پایتخت اتریش گفتند: روش‌های درمانی تهاجمی برای درمان بیماری‌های حاد قلبی كه می‌تواند جان مردها را نجات دهد، ممكن است برای زن‌ها زیان‌آور باشد هر چند كه دلیل این مسئله هنوز مشخص نشده است.

یك مطالعه تحلیلی پزشكان سوئدی بر روی ‪ ۱۸۴‬بیمار زن نشان داد كه روش‌های درمانی تهاجمی موجب مرگ هشت نفر از آنان شده است در حالی كه در گروه دیگری كه در مدت یك سال تحت روش‌های درمانی محتاطانه‌تری قرار گرفتند تنها یك مورد مرگ گزارش شد.

"اوا سوان" از پژوهشگران ارشد سوئدی گفت: هر چند باید این یافته‌ها را با دقت بیشتری مورد بررسی قرار دهیم اما اینها در كنار یافته‌های پیشین نشان می‌دهد كه نتایج درمان بیماری‌های قلبی در مردها لزوما در مورد زنان كاربرد ندارد.

وی افزود: زنان باید به طور یكسان با مردها تحت درمان قرار گیرند اما یكسانی به معنای مشابهت شیوه درمانی نیست.

در مطالعه پژوهشی تحت نظارت پزشك سوئدی زنانی با میانگین سنی ‪ ۶۸‬سال به دو گروه تقسیم شدند سپس یكی از این گروه‌ها تحت روش‌های درمانی تهاجمی عكسبرداری از قلب با اشعه ایكس و در مواردی حتی عمل جراحی قرار گرفتند، در حالی كه گروه دوم تنها تحت نظارت قرار گرفتند و درصورت مشاهده علایم خاص از آنان عكسبرداری شد.

در مجموع ‪ ۵۸‬درصد از گروه اول تحت عمل جراحی "بای‌پس" یا شیوه درمانی "آنژیوپلاستی" قرار گرفتند در حالی كه در گروه دوم تنها ‪ ۳۱‬درصد تحت چنین شیوه‌های درمانی قرار گرفتند.

یكی از تفاوت‌های آشكار این بود كه خونریزی‌های شدید در گروه اول بسیار متداول‌تر بود كه به گفته سوان این مسئله ممكن است به دلیل استعداد بالاتر خونریزی در زنان باشد و از این رو كاربرد شیوه‌های تهاجمی درمان بیماری‌های قلبی در زنان خطرناك‌تر است.

"دانیل جونز" كاردیولوژیست مركز درمانی دانشگاه "می‌سی‌سی‌پی" و رئیس انجمن قلب آمریكا، گفت: نتایج این پژوهش قطعی نیست اما به هر حال تاكیدی است بر این كه باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha