سلامت نیوز :  ناصر وافی در جلسه شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما در رادیو سلامت با موضوع چهارشنبه سوری گفت: ترکش انفجاری، موج انفجار و اشیا تیز و برنده در خاک می‌تواند به چشم آسیب وارد کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ این فوق تخصص چشم مشکلات دیگر این ترکش‌ها را از جمله ضرباتی دانست که به پلک وارد می‌کنند و می‌تواند پارگی‌هایی را بر پلک حادث کند که ترمیم آن بسیار سخت خواهدبود.

وافی در ادامه به مشکلات این ضربات اشاره کرد و افزود: بعضی از این اجسام خارجی که ناشی از انفجار ترقه‌هاست می‌تواند به قرنیه وارد می‌شود و از قرنیه نیز وارد چشم شود و صدماتی به داخل چشم وارد کند که در ادامه به خونریزی و اختلال بینایی منجر می‌شود.

این فوق تخصص چشم صدمه به عدسی چشم را منجر به آب مروارید و حتی کندن عدسی از جای خود عنوان کرد.

وافی افزود: جسم خارجی می‌تواند حتی از عدسی رد شود، وارد زجاجیه شود و به خونریزی منجر شود.

این فوق تخصص چشم به ذراتی از آهن و مس موجود در ترقه‌ها و مواد منفجره اشاره کرد و گفت: این ذرات علاوه بر ایجاد عفونت می‌توانند واکنش‌های شیمیایی و اکسیداسیون در چشم ایجاد کنند که در نهایت به عصب بینایی نیز آسیب می‌رسانند.

وی عمل جراحی 3 تا 4 ساعته را برای بیرون آوردن جسم خارجی از چشم لازم دانست و افزود: پیشگیری مهمتر است و می‌توان با اطلاع‌رسانی کمی از عارضه‌های شب چهارشنبه سوری کم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha