چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۵

بیمار دزدی،آن هم در بیمارستان های دولتی به این معنا است که به اصطلاح بیماران را از بیمارستان های دولتی که هزینه درمان برای بیمار کم تر تمام می شود به بیمارستان های خصوصی و ارقام سرسام آور سوق می دهند. این پدیده گرچه نوظهورنیست اما سیستم بهداشت و درمان کشور نتوانسته برای مقابله با آن اقدامی انجام دهد چرا که منافع برخی پزشکان و بیمارستان های خصوصی در میان است.

وقتی پزشک در بیمارستان دولتی وقت ندارد
سلامت نیوز :  بیمار دزدی،آن هم در بیمارستان های دولتی به این معنا است که به اصطلاح بیماران را از بیمارستان های دولتی که هزینه درمان برای بیمار کم تر تمام می شود به بیمارستان های خصوصی و ارقام سرسام آور سوق می دهند. این پدیده گرچه نوظهورنیست اما سیستم بهداشت و درمان کشور نتوانسته برای مقابله با آن اقدامی انجام دهد چرا که منافع برخی پزشکان و بیمارستان های خصوصی در میان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ پدیده بیمار دزدی انواع و راه های مختلفی دارد که گاهی توسط برخی پرسنل اورژانس های بیمارستانی و یا اورژانس های بخش خصوصی صورت می گیرد و در بسیاری از موارد با القای این موضوع که خدمات رسانی و پروسه درمان در بخش خصوصی به مراتب بهتر از بخش دولتی انجام می شود یا این که بیمارستان دولتی وقت و جای خالی ندارد کاری می کنند تا بیمار با نگرانی از اینکه ممکن است در صورت طی کردن پروسه درمان دربیمارستان دولتی جانش به خطر بیفتد، یا پروسه درمانش طولانی شود،آگاهانه به بخش خصوصی می رود و با پرداخت هزینه های چند میلیونی تحت درمان قرار می گیرد البته در مواردی هم پزشک با بیان این که بیمارستان وقت و جای خالی ندارد بیمارش را از بیمارستان دولتی به بیمارستان خصوصی که از قضا آنجا هم کار می کند، سوق می دهد.

برای یافتن چنین مواردی کافی است سری به بیمارستان های خصوصی زد و از بیماران پرسید که چگونه سرو کارشان به این بیمارستان ها افتاده است.خانم جوانی که چندی پیش برای درمان یک عارضه مادرزادی برروی دریچه قلبش به بیمارستان ... در منطقه سعادت آباد آمده است در گفتگو با خراسان از روزهایی می گوید که بنا به دلایلی تصمیم گرفت یک عمل ساده را که هزینه اش در بیمارستان دولتی تنها چند صد هزار تومان می شد، با چندین میلیون تومان در این بیمارستان انجام دهد.

به جای بیمارستان دولتی سر از بیمارستان خصوصی درآوردم

او می گوید: «یکی از دریچه های قلبم به خاطر یک عارضه مادرزادی دچار مشکل شده بود و تپش قلب امانم را بریده بود.به صورت اورژانسی به اورژانس مرکز قلب ... آمدم. پزشکان تمام آزمایش های لازم و تست های معمول را برایم انجام دادند و قرار شد فردای آن روز اول وقت یکی از متخصصان قلب، در این مرکز قلبم را با دستگاه عمل کند.اما شب اتفاقاتی رخ داد که تصمیم من را عوض کرد.من باید برای عمل قلبم نزد پزشکی خاص آن هم در یکی از بیمارستان های خصوصی می رفتم.صبح که دکتر برای ویزیت نهایی به بالینم آمد او را در جریان موضوع گذاشتم و قرار شد از بیمارستان دولتی به همان بیمارستان خصوصی بروم که یکی از پرستاران تا صبح در باره تخصص پزشکان و تجهیزاتش برایم می گفت و از بد بودن این بیمارستان دولتی و اینکه هر کسی اینجا عمل کرده یا نتیجه نگرفته و بیماری اش بهبود نیافته یا اینکه راهی قبرستان شده است.» و در نهایت او بیمارستان خصوصی و پزشک متخصص را معرفی کرد. این خانم جوان با وجود داشتن بیمه تکمیلی درمان برای همین عمل ساده در بیمارستان ... رقمی نزدیک به سه میلیون تومان از جیبش پرداخت کرده است با این که در بیمارستان دولتی با مبلغی بسیار کمتر درمان می شد.

اصرار پزشک برای انجام عمل بالون در بیمارستان خصوصی

به یکی دیگر از بیمارستان های خصوصی می روم ،خانم مسنی که به دلیل گرفتگی عروق قلبش به این بیمارستان آمده است می گوید: اول به بیمارستان دولتی مراجعه کردم پزشک معالجم اصرار دارد عمل بالون زدن را دراین بیمارستان انجام دهد چون دستگاه های سایر بیمارستان ها قدیمی هستند و هنگام عمل ،بیمار درد زیادی را باید تحمل کند! به همین خاطر مجبورم مبلغ بیشتری پرداخت کنم. البته دکتر گفته یا این بیمارستان یا بیمارستان... چون دستگاه این بیمارستان هم جدید است و بیمار ناراحتی کمتری احساس می کند.با کمی بررسی مشخص می شود پزشک مذکور دراین دو بیمارستان جراحی می کند و اگر بیمار پول کافی داشته باشد و ترس از دستگاه های سایر بیمارستان ها هم به جانش بیفتد، حتما قلبش را نزد او و در بیمارستان خصوصی عمل می کند.

پزشک در بیمارستان دولتی وقت ندارد...

دکتر ... متخصص ... هم یکی از پزشکانی است که به واسطه عملکرد خوبش و تعریف و تمجیدهای کادر درمانی۲ بیمارستان خصوصی نامش بر سر زبان ها افتاده است.این پزشک متخصص بیمار جدید نمی پذیرد و تنها بیماران قدیمی اش را در بیمارستان... و ... ویزیت می کند.خانمی که به دلیل جراحی به این پزشک مراجعه کرده است می گوید:با احساس درد در ناحیه سینه و پشتم به بیمارستان ... که دولتی است مراجعه کردم.درهمان چند ساعتی که درآن بیمارستان بودم بسیاری از بیماران از مهارت و حاذق بودن این پزشک تعریف می کردند.اما متاسفانه به دلیل ازدحام بیماران نتوانستم نزدش بروم و وقت خالی برای ویزیت من نداشت. یکی از پرسنل این بیمارستان راهنمایی ام کرد و گفت دکتر دربیمارستان خصوصی ... هم طبابت می کنند اگر می خواهید می توانید به این بیمارستان بروید تا در اسرع وقت مورد معاینه قرار گیرید.

بعد از دو روز وقتی در بیمارستان... نزد دکتر رفتم با وجود اینکه گفتم از بضاعت مالی مناسبی برخوردار نیستم، اما دکتر برای پذیرش در این بیمارستان خصوصی نامه داد.حالا هم که به پذیرش مراجعه کرده ام می گویند ممکن است عمل فنر گذاری در قلبتان بین 15تا 20میلیون تومان هزینه داشته باشد.این درحالی است که نمی توان گفت چند رگ قلبتان احتیاج به فنر گذاری دارد و درحین آنژیو کردن مشخص می شود.وقتی هم که علت بالا بودن هزینه را می پرسم می گویند:کیفیت فنرها با آن چیزی که دربیمارستان های دولتی به کار می برند متفاوت است.عمل آنژیوی شما کمتر از 5میلیون هزینه دارد ولی هزینه اصلی مربوط به فنرهاست که چند شرکت معتبر به صورت امانت در اختیار ما گذاشته اند تا برای بیماران به کاربریم و همراهتان در حین انجام عمل مبلغ فنر را به حساب شرکت واریز کند!

دراین شرایط که بالا بودن هزینه های درمان بسیاری از بیماران را به زیر خط فقر می برد،جا دارد تا وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی فکری به حال پدیده های زیرمیزی و بیمار دزدی کنند تا بیماران به خصوص اقشار ضعیف جامعه بیش از آنچه هست برای درمان بیماری شان هزینه پرداخت نکنند وبه زیر خط فقر سقوط نکنند.

نکته

علمی-دریافت زیرمیزی و ارجاع بیماران از بخش دولتی به بیمارستان های خصوصی به بهانه های مختلف از سوی برخی پزشکان که به پدیده بیمار دزدی مشهور شده است چندسالی است در نظام سلامت باب شده است و متاسفانه با وجود گفته مسئولان بسیاری از بیماران به جای جراحی و بستری در بیمارستان های دولتی که هزینه کمی برای آن ها دربر دارد به بیمارستان های خصوصی آن هم فقط به خاطر منفعت پزشک و به دلیل تفاوت زیاد تعرفه های بخش خصوصی ودولتی،انتقال داده می شوند و علیرغم هشدارها وگفته هاباز هم شاهد چنین پدیده ای هستیم.ای کاش حداقل طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت جدا از گفته و هشدار اقدام عملی برای این معضل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha