چهارشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۵
سلامت نیوز : دستگیری اراذل و اوباش در دستور كار نیروی انتظامی قرار گرفته و از ابتدای سال‌جاری تا روز گذشته پلیس موفق شده تا یك هزار و 556 نفر از این افراد را دستگیركند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ حامد ملخ، شهرام آبگوشت، ممد پلشت، حمید خاك بر سر، ممد خوشگله،‌مهدی خرخره، مهدی پاپتی، سعید خارجی، رضا عربده، داوود بوقلمون، سعید سوسكه، فرشید ببعی، موش سیاه، ممد چركولك، علی كوچولو و فرشاد دنبه اسامی تعدادی از اراذل و اوباشی است كه از ابتدای سال تاكنون و در 11 مرحله از طرح جمع‌آوری اراذل و اوباش توسط پلیس دستگیر شده‌اند. به گفته سردار ساجدی نیا بیش از نیمی از اراذل و اوباش دستگیر شده در طرح‌های مختلف از طریق تماس‌های تلفنی شهروندان با سامانه 110 یا ارتباط بامراكز انتظامی بوده است.

با آغاز عملیات دستگیری اراذل و اوباش اعلام شد كه پرونده این افراد به صورت ویژه و خاص در كمیسیون پیشگیری قوه قضائیه مطرح و به آنها رسیدگی می‌شود و دادستان تهران و مسئولان قضایی نظارت ویژه‌ای بر این كمیسیون دارند. سردار رادان نیز با اشاره به این نكته كه پلیس در موضوع اراذل و اوباش با كسی شوخی ندارد از برخورد سخت و خشن قانونی با این افراد سخن گفت و تاكید كرد بیش از 90درصد اراذل واوباش پس از تعیین و تحمل مجازات، اقدامات خود را كنار می‌گذارند و اراذل و اوباشی كه وجود دارند یا از گذشته باقی مانده‌اند یا به تازگی اقدامات خود را در این زمینه آغاز كرده‌اند.

افرادی كه به نام اراذل و اوباش در طرح‌های نیروی انتظامی دستگیر و گاهی اوقات روانه زندان می‌شوندبه سه دسته تقسیم می‌شوند. این افراد براساس 6 اقدامی كه انجام می‌دهند دسته‌بندی می‌شوند. افرادی كه اقدام به نوچه‌پروری كرده‌اند و دست به اقدامات شرورانه می‌زنند، جزو اراذل سطح یك محسوب می‌شوند. اراذل دسته دوم نیز افرادی هستند كه دوست دارند همانند اراذل سطح یك شوند. این افراد نوچه هستند، اما خودشان دوست دارند نوچه پروری كنند. دسته سوم اراذل و اوباش كسانی هستند كه فكر می‌كنند اگر لات بشوند خوب است، این افراد نه نوچه دارند و نه نوچه پروری می‌كنند به همین دلیل به كلانتری احضار و از آنها تعهد گرفته می‌شود. اراذل سطح سه اگر بار دیگر مرتكب جرم شوند دستگیر و تحویل مقامات قضایی می‌شوند.

با وجود دستگیری‌های فراوانی كه طی سال‌جاری و سال‌های گذشته درخصوص اراذل و اوباش شهر انجام شده اما هنوز می‌توان تعداد زیادی از این افراد را در نقاط مختلفی از قبیل محله‌های اتابك و منصور، مشیریه و كاروان،‌ نظام آباد، حكیمیه، شهرك چشمه، خزانه و نازی آباد و... مشاهده كرد. اراذلی كه برای انجام دادن اقدامات خلاف خود به هیچ قاعده و قانونی پایبند نیستند و حتی دستگیری‌های اخیر نیز آنطور كه بایدو شاید نتوانسته از اقدامات غیر قانونی آنها جلوگیری كند.

تنها اقدام قاطعی كه درخصوص اراذل و اوباش انجام گرفت و باعث شد تا رئیس قوه قضائیه حكم محاربه را برای این افراد صادر كند پخش فیلم زورگیری در تهران بود كه به سرعت در شبكه‌های اجتماعی پخش و باعث شد تا حكم اعدام دو نفر از زورگیران در اسرع وقت اجرا شود. اگر چه گفته می‌شود بعد از دستور قاطع آیت‌الله آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه درخصوص مجازات اعدام زورگیران، جرایم این افراد در تهران 48 درصد كاهش داشته است اما هنوز حضور این افراد در محله‌های پایتخت چشمگیر است. شاهد این ادعا زورگیرهایی است كه در ساعات ابتدایی و میانی روز در محله‌ها روی می‌دهد و مالباخته به رغم شكایت به كلانتری و تشكیل پرونده در آگاهی نه تنها نمی‌تواند به دستگیری زورگیران امیدوار باشد بلكه هیچ امیدی نیز برای به دست آوردن مدارك از دست داده‌اش ندارد.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه در چهل و سومین نشست خبری خود با اشاره به اقدامات قوه قضائیه در برخورد با اراذل و اوباش گفت: در مواردی كه جرمی در جامعه اتفاق می‌افتد اگر شاكی خصوصی وجود داشته باشد كه موضوع را پیگیری می‌كند و شاكی خصوصی هم به محض اطلاع دادن، زمینه ورود دادستان را فراهم می‌كند، لذا اطلاع دادن به دادستان از طریق رسانه‌ها،‌ مردم و سایت‌های خبری در اتفاقات اینچنینی صورت می‌گیرد، كما اینكه وقتی دادستان هم از حوادث اتفاق افتاده در جامعه اطلاع نداشته باشد و شاكی هم وجود نداشته باشد، مسلما قضایا پیگیری نمی‌شود ولی دادستان زمانی كه اطلاع یابد از لحاظ جنبه عمومی موضوع حتما وارد خواهد شد. به گفته وی كسانی كه به نحوی از انحا، امنیت جامعه را برهم می‌زنند و ایجاد فساد می‌كنند، اگر اثبات شود كه مفسدفی‌الارض هستند، قوه قضائیه این موضوع را دنبال می‌كند.

وی با اشاره به اعدام دو متهم زورگیری گفت:‌اینطور نیست كه به دلیل پخش تصاویر در رسانه‌ها این پرونده رسیدگی و پیگیری شده است. گاهی وقت‌ها اثبات مطلب اگر تصویر باشد راحت‌تر است، ولی اگر نباشد سخت‌تر رسیدگی می‌شود، كما اینكه ما پرونده‌های اینچنینی كم هم نداریم، اخیرا دو، سه مورد در مشهد، شهركرد، پاكدشت و حتی تهران از این نوع احكام اجرا شده است كه هیچ كدام دارای تصویر نبودند. لذا باید بگویم كه گاهی اوقات وجود شاهد و تصویر جهت اثبات مطلب به ما كمك می‌كند، وقتی هم كه مدرك وجود نداشته باشد طبعا پیگیری قضایا و اثبات مطلب هم برای قاضی و هم برای پلیس سخت است.

جعفری دولت آبادی، دادستان تهران نیز معتقد است هركس با سلاح سرد و گرم مردم را بترساند محارب محسوب می‌شودو مجازات محارب نیز اعدام است، اما پرونده‌های متعددی در كلانتری‌های تهران به بایگانی سپرده شده‌اند كه به دلیل تجاوز به عنف تشكیل شده و به دلیل اینكه متهمان كه از اراذل و اوباش بوده‌اند، هیچ گاه دستگیر نشده‌اند به بایگانی سپرده شده‌اند.

از نصب دوربین تا پابند الكترونیكی

به زانو درآوردن اراذل و اوباش یكی از اقدامات نیروی انتظامی است.تحت نظر گرفتن اراذل و اوباش توسط نصب دوربین در مناطق جرم خیز در سال 88 مطرح شد. همان سال سردار بهرام نوروزی رئیس پلیس پیشگیری كشور از نصب 200 دوربین مدار بسته در 40 منطقه جرم‌خیز تهران خبر داد. از آن سال تاكنون نصب دوربین در مناطق جرم خیز ادامه دارد و به گفته نوروزی این محله‌ها با دوربین كنترل می‌شود. استفاده از طرح‌های كنترل الكترونیك مجرمان از دیگر طرح‌هایی است كه در مرحله مطالعاتی قرار دارد بر این اساس مجرمان با دستبند و پا بند الكترونیكی مكان‌یابی و كنترل می‌شوند.

افزایش سرقت‌های خرد در كشور

به عقیده جامعه شناسان وجود شرایط سخت اجتماعی باعث می‌شود تا شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی در كشور باشیم در این شرایط است كه زمینه برای ارتكاب جرایم مهیا می‌شود. به عقیده این افراد زمانی كه در جامعه‌ای آسیب‌های اجتماعی افزایش پیدا می‌كند این روند صعودی آسیب‌ها رابطه مستقیمی با شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی دارد و آسیب‌های اجتماعی از قبیل سرقت‌ها كه در شرایط بد مالی روی می‌دهد، ناشی از شرایط سخت اجتماعی است. سعید معیدفر، عضو هیات علمی دانشگاه تهران معتقد است: در حال حاضر مسئولیت‌های دستگاه‌های امنیتی كشور اینقدر زیاد شده كه رسیدگی به تخلفات خرد وقت زیادی از آنها می‌گیرد و شلوغ بودن راهروهای دادگاه‌ها و دادسراها می‌تواند دلیل خوبی بر این مدعا باشد.

از طرف دیگر تعادل نداشتن در حوزه‌های اجتماعی، ارزش‌ها و هنجارها، اقتصاد، تورم و حوزه‌های امنیتی و انتظامی دست به دست هم داده و افزایش جرایم و خشونت‌ها را در جامعه به ارقام فعلی رسانده است. وی به تهران امروز می‌گوید: تنها در شرایطی می‌توان از این بحران خارج شد كه دوباره در تصمیم‌گیری‌های اجتماعی، اقتصادی و امنیتی از عقل خودمان و از كارشناسان استفاده كنیم و با كمك گرفتن از كارشناسان اجتماعی و اقتصادی و با كمك مردم و نخبگان اجتماعی مشكل را حل كنیم این درحالی است كه متاسفانه امروز بی‌اعتمادی در جامعه ایجاد شده است. به گفته وی زمانی كه احساس نا امنی در جامعه به وجود می‌آید باعث بروز اثرات اقتصادی و فرهنگی زیادی می‌شود و احساس نا امنی در بروز انواع آسیب‌های اجتماعی موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha