سلامت نیوز : رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: با توجه به اینکه ۷ درصد جامعه پزشکی یعنی متخصصان و فوق تخصصان همه تصمیم گیری‌ها و مزایای این حوزه را در اختیار دارند و موجب از بین رفتن حقوق مردم و اکثریت کارکنان نظام سلامت می‌‌شوند، ائتلاف پیشگامان سلامت برای اصلاح این وضعیت و احقاق حقوق مردم آغاز به کار کرد و تشکیل انجمن دفاع از حقوق بیماران را پیگیری می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، غضنفر میرزابیگی افزود: با توجه به اینکه طبق آمارهای وزارت بهداشت، متخصصان و فوق تخصصان فقط حدود ۷ درصد از کارکنان نظام بهداشت و درمان کشور را تشکیل می‌دهند، سایر گروههای خدمات دهنده در حوزه سلامت اعم از پرستاران، ماما‌ها، پزشکان عمومی، پیراپزشکان و... طیف ۹۳ درصدی این نظام را تشکیل می‌دهند، اما متأسفانه این گروه بزرگ و اکثریتی کمترین نقش را در مدیریت و مزایای نظام سلامت کشور دارند به همین علت، این گروه ۹۳ درصدی درصدد راه‌اندازی ائتلافی تحت عنوان «ائتلاف پیشگامان سلامت» هستند.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر در اغلب موارد جمعیت ۷ درصدی متخصصان و فوق تخصصان گروه پزشکی در تمام مباحث اعم از تعرفه‌ها، واگذاری‌ها، خدمات مدیریتی و امثالهم در جایگاه تصمیم گیری نشسته‌اند و فقط منافع گروه خودشان را در نظر دارند و آنچه در این میان گم شده، حقوق مردم و بیماران، حقوق نظام سلامت و حقوق عامه ارائه دهندگان خدمت است.

میرزابیگی کارکرد ائتلاف پیشگامان سلامت را صرفاً حرفه‌ای دانست و گفت: این ائتلاف در صدد است تا با انسجام بخشیدن به این جمعیت ۹۳ درصدی در حوزه بهداشتی و درمانی در راستای دفاع از حقوق بیماران، افزایش کارآمدی نظام سلامت، توانمند سازی و احقاق حق سایر گروههای بهداشتی و درمانی حرکت کند.

وی افزود: این ائتلاف در حال حاضر به وجود آمده و چندین جلسه نیز با حضور نمایندگان گروههای مختلف ارائه دهندگان خدمات سلامت اعم از پزشکان عمومی، ماما‌ها و سایر پیراپزشکان به دور از هر گونه نگاه سیاسی تشکیل شده و به راهکارهایی نیز دست یافته است.

وی تشکیل «انجمن دفاع از حقوق بیماران و گیرندگان خدمت» را یکی از این اهداف این ائتلاف اعلام کرد و گفت: با توجه به کمرشکن بودن هزینه‌های درمانی و رشد تصاعدی تعرفه‌های خدمات درمانی به ویژه در موارد مربوط به اعمال جراحی و درمان‌های طولانی مدت و پایمال شدن حقوق مردم در نظام سلامت، این ائتلاف راه‌اندازی «انجمن دفاع از حقوق بیماران» را جزو اهداف خود قرار داده است.

غربالگری سراسری فشار خون، قند خون و وزن

رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: کار این انجمن نیز صرفاً منوط به اعلام یکسری اعتراض‌ها به تعرفه‌ها و امثالهم نیست بلکه در نظر دارد اقدامات عملیاتی‌تری نظیر ارائه یکسری خدمات عمومی عامه المنفعه نظیر اجرای طرح رایگان غربالگری در ۳ موضوع فشار خون، قندخون و کنترل وزن به صورت عمومی به منظور کاهش بار بیماری‌ها انجام دهد.

وی ادامه داد: به همین منظور در گام نخست سازمان نظام پرستاری این هدف ائتلاف را از طریق نامه‌نگاری با دولت پیگیری کرده است و رئیس جمهور هم مسئله را به ۴ وزیر مربوطه و سازمان مدیریت (معاونت نظارت راهبردی ریاست جمهوری) منعکس کرد. هر چند از سوی این ارگان‌ها هنوز توجهی به این طرح نشده است اما این ائتلاف کماکان به صورت جدی پیگیر موضوع است و به زودی این طرح را اجرایی خواهد کرد.

میرزابیگی افزود: البته با توجه به اینکه تلاش گروههای فعال در این ائتلاف این است که حتی الامکان راه هرگونه برداشت سیاسی از این اقدامات گرفته شود به احتمال زیاد اقدامات و برنامه‌ریزی عملیاتی این حرکت کشوری به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شود.

وی گفت: امیدواریم این طرح غربالگری در زود‌ترین زمان مناسب انجام شود زیرا این طرح می‌تواند با کمترین هزینه ممکن نقش موثری در جمع آوری اطلاعات ذی قیمت در جهت کاهش حجم بیماران در سیستم سلامت و افزایش سلامت جامعه با آماده سازی یکسری توصیه‌های موثر بر سبک زندگی و رژیم غذایی برای آحاد جامعه داشته باشد.

وی راه‌اندازی «پایگاه اینترنتی ارائه رایگان خدمات مشاوره‌ای بهداشتی و درمانی» را از دیگر راهکارهای مد نظر این انجمن عنوان کرد و گفت: در این پایگاه اینترنتی علاوه بر بایگانی داده‌های به دست آمده از وضعیت سلامت مردم تحت عنوان «پرونده الکترونیک سلامت و پایش سلامت ایرانیان بالای ۳۰ سال»، خدمات رایگان مشاوره‌ای بهداشتی، پزشکی و روان‌شناسی به مردم ارائه می‌شود تا با مراجعه به آن دیگر نیازی نباشد افراد برای کوچک‌ترین خدمات بهداشتی و مشاوره‌ای نزد پزشک بروند.

۸۰درصد آنژیوگرافی‌ها بی‌مورد است

رئیس سازمان نظام پرستاری اضافه کرد: متأسفانه هم اکنون بر طبق آماری که سرپرست وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده است بالغ بر ۸۰ درصد آنژیوگرافی‌هایی که در سیستم درمانی کشور انجام می‌شود غیر ضروری است و جالب آنکه به گفته یکی از متخصصان روان‌شناسی بالینی در بسیاری از درمان‌های طبی ناموفق نهایتاً مشخص می‌شود که ریشه بیماری به یک اختلال روانی نظیر اضطراب یا افسردگی بر می‌گردد در حالی که در مواردی ممکن است بیمار تا عمل جراحی یکی از ارگانهای بدن یا درمانهای دارویی شکست خورده نیز پیش برود اما عارضه همچنان پا برجا باشد.

وی افزود: در این پایگاه اینترنتی از تمام تیم‌های ارائه دهنده خدمات سلامت کمک خواهیم گرفت و تمام خدمات ارائه شده در این پایگاه نیز با رویکرد سلامت محوری و به صورت رایگان به مردم ارائه خواهد شد و هم اکنون از کار‌شناسان IT که نسبت به نظام سلامت آشنایی دارند برای همکاری برای راه‌اندازی این پایگاههای خدمات الکترونیک دعوت کرده‌ایم و آن‌ها نیز آمادگی خود را برای راه‌اندازی چنین پایگاهی اعلام کرده‌اند.

دریافت النگوی بیماران به جای حق الزحمه پزشکان تأسف بار است

وی ارتقاء اخلاق حرفه‌ای را از دیگر اهداف ائتلاف پیشگامان سلامت خواند و گفت: متأسفانه امروزه بحث اخلاق حرفه‌ای به خصوص اخلاق مبتنی بر اخلاق اسلامی در جامعه پزشکی فراموش شده است و تأسف بار است که دیده می‌شود یک پزشک به عنوان حق الزحمه خود راضی به دریافت النگوی طلای فرزند بیمار می‌شود.

نظام معیوبی که درآمد چندصد میلیونی برای پزشک دارد

میرزابیگی ادامه داد: در مباحث اخلاق حرفه‌ای گفته می‌شود که دو گروه شامل طبیبان و قضات حق دریافت پول به جز مواردی که خود مراجعه کننده مایل باشد را ندارند و باید حقوق خود را از حاکمیت کشور بگیرند. در حال حاضر خوشبختانه این موضوع در کشور ما در مورد قضات صدق می‌کند اما هنوز در مورد پزشکان نه تنها دیده نمی‌شود بلکه مشاهده می‌شود که یک متخصص یکبار پول ویزیت مطب می‌گیرد، یکبار پول زیر می‌زی دریافت می‌کند، یکبار حق العمل جراحی و بار دیگر کارانه از بیمارستان می‌گیرد.

وی گفت: البته تمام این فرایند مربوط به یک مرکز است و اگر پزشکی در چند مرکز مشغول باشد این چرخه دریافت حق الزحمه چندین بار تکرار می‌شود. و از قبل همین نظام پرداخت معیوب است که شاهد درآمدهای چند صد میلیونی برخی افراد در سیستم بهداشت و درمان هستیم.

وی افزود: لذا این ائتلاف در نظر دارد یک روز مشخص را به نام ارتقاء اخلاق حرفه‌ای نامگذاری کند که ترجیحاً پیشنهاد ما روز وفات حضرت زینب کبری (س) است از همین رو سال آینده در نظر داریم هفتم خرداد ماه مصادف با وفات این بانوی بزرگوار «اولین کنگره اخلاق حرفه‌ای دست اندرکاران علوم سلامت» را با تولیت سازمان نظام پرستاری و مرکز اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار کنیم.

وی اضافه کرد: پیگیری حقوق معنوی و مادی هر کدام از گروه‌های این ائتلاف با در نظر داشتن حقوق مردم و نظام سلامت نظیر برخورداری از تعرفه عادلانه و تعریف شرح وظایف و بسته‌های خدمتی در مراکز بهداشتی و درمانی نیز از دیگر راهکارهای مد نظر ائتلاف پیشگامان سلامت است.

هزینه اضافه به خاطر یک مُهر

میرزابیگی افزود: به عنوان مثال در بسیاری موارد خدمات درمانی در بیمارستان‌ها توسط سایر گروه‌های درمانی انجام می‌شود اما به دلیل اینکه تعرفه‌ای برای این گروه‌ها بابت ارائه آن خدمات تعریف نشده و پوشش بیمه‌ای به نام آن‌ها ثبت نمی‌شود، در ‌‌نهایت مُهر یک متخصص یا فوق تخصص که هیچ دخالتی در انجام آن خدمت نداشته پای آن می‌خورد و تعرفه‌های گزافی را به بیمه تحمیل می‌کند. به این ترتیب هم مردم، هم دولت و هم بیمه‌ها متضرر می‌شوند ضمن آنکه ارائه دهندگان این خدمات نیز انگیزه کاری خود را به دلیل این بی‌عدالتی از دست می‌دهند.

وی گفت: با توجه به اینکه به هر حال گرانی خدمات درمانی چیزی است که تمام خانواده‌ها به نوعی با آن مواجه بوده‌اند و تناقض این وضعیت با روحیات قانون اساسی و فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه بیماران جز رنج بیماری نباید درد و رنج دیگری را متحمل شوند، باعث شده که خوشبختانه همکاری بسیار خوبی در راستای تحقق اهداف این ائتلاف شاهد باشیم به گونه‌ای که از هر کسی دعوت به کار کرده‌ایم به شدت احساس مسئولیت کرده و بدون هیچ چشمداشتی اعلام آمادگی کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha