سلامت نیوز : بهرام عین‌اللهی صبح امروز در نشست معاونان آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سالن وزارت بهداشت افزود: چالش‌های آموزش پزشکی که مطرح می‌شود عصاره 12 سال کارشناسی و 6 سال مسئولیت بنده در حوزه آموزش پزشکی است. اما همه فکر می‌کنیم هنگامی که یک نفر به ستاد وزارت بهداشت بیاید می‌تواند تمام مشکلات را حل کند اما باید بدانیم قصه ما مثل قصه سیمرغ است و مشکلات را با هم باید حل کنیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس  ؛ وی ادامه داد: در چالش‌های موجود اولویت اصلی با هیئت علمی دانشگاه‌هاست و اگر می‌خواهیم کشورمان توسعه یابد باید نیروی انسانی و زیربنای آموزش توسعه یابد. آموزش موضوعی زیربنایی است و یک سرمایه‌گذاری کلان است.

عین‌اللهی با اشاره به اینکه مشکلات آموزشی زیاد است گفت: تصورات غیرمنطقی مانع رسیدن به اهداف می‌شود و این در حالی است که جایگاه اصلی نخبگان مشخص نیست، بودجه‌های آموزشی کم شده است، انگیزه اعضای هیئت علمی کاهش یافته و مشکلات دانشگاه‌ها بسیار شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: ادغام آموزش پزشکی با بهداشت و درمان اتفاق بی‌نظیری بوده است که بسیاری از کشورهای توسعه یافته در آرزوی آن هستند. آموزش، پژوهش و خدمت در جهت سلامت مردم باید باشد و این در حالی است که بخش بهداشت و درمان حجم بیشتری را نسبت به آموزش دارد.

وی از نظر وضعیت آماری گفت: هم اکنون 54 رشته تخصصی پزشکی، 24 رشته فوق تخصصی، 329 رشته محل وجود دارد و 115 هزار متخصص، 41 هزار پزشک عمومی، 4 هزار نفر دکترا، 11 هزار نفر دستیار، 300 نفر فلوشیپ و 810 نفر فوق تخصص وجود دارد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با طرح این سوال که آیا عدالت آموزشی در کشور انجام گرفته گفت: باید بدانیم ما برای چه انقلاب کردیم ما انقلاب نکردیم که جاهایی که داریم بزرگتر شود بلکه برای توزیع عدالت قیام کرده‌ایم در حالی که در حال حاضر در توزیع عدالت آموزشی موفق نبوده‌ایم.

عین‌اللهی تصریح کرد: در هیچ کجای دنیا فقط امکانات آموزشی را به پایتخت نمی‌دهند چرا فقط باید امکانات، نیرو و تجهیزات را به شهرهای بزرگی بیاوریم آیا با این کار خدمتی به مردم می‌شود.

وی افزود: هر شهری را که رشد داده‌ایم خدمات و کیفیت درمان بهتر شده است بنابراین آمایش سرزمین یعنی محدود کردن شهرها و اینکه نگذاریم رشد کند.

وی افزود: در شهرهایی که آموزش عالی را رشد داده‌ایم تحصیلات متوسطه بالا رفته چرا که انگیزه تحصیل بیشتر شده است. چرا همه داوطلبان باید به شهرهای بزرگ فکر کنند. استراتژی ما عدالت است که به دنبال آن توسعه و رشد منطقه ایجاد می‌شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با انتقاد از اینکه رتبه‌بندی را فقط در ظرفیت‌های رشته‌ای انجام داده‌ایم گفت: شاخص‌های رتبه‌بندی باید بر اساس کیفیت باشد اینکه بگوییم استاد دانشگاه و تجهیزات فلان شهر بیشتر است پس رتبه اول را دارد نادرست است باید بگوییم تا چه میزان کار کرده‌اند.

عین‌اللهی اظهار کرد: سالهاست که از ارزیابی درونی حرف می‌زنیم اما آیا در آن موفق بوده‌ایم باید هر دانشگاه اهداف خود را بداند و یک برنامه استراتژی داشته باشد.

وی تصریح کرد: رسالت و هدف اصلی دانشگاه‌ها به دست فراموشی سپرده شده است و دانشگاه‌ها در جهت ارائه خدمات درمانی به بیمار در تلاشند و این موجب شده آموزش پزشکی در دانشگاه‌ها فدا شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: باید بگوییم چقدر از پژوهشها مشکل دیگران را حل می‌کند. دانشجویان در بیمارستان‌ها بیشتر ارائه کننده خدمات به بیماران هستند و نیازهای آموزشی آنها مورد توجه نبوده است.

وی با تأکید بر اینکه با تدوین یک برنامه استراتژیک می‌توان نقاط ضعف و قوت را برای ارائه پیشنهاد مشخص کرد به چالش بیمارستان‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: بیشترین خدمات بهداشت و درمان کشور در بیمارستان‌های آموزشی ارائه می‌شود بنابراین اگر از نظر کمی و کیفی آنها را متحول کنیم درمان را متحول کرده‌ایم.

عین‌اللهی افزود: این بیمارستانها از نظر نیروی انسانی بهترین افراد را دارند اما باید ببینیم چقدر در بیمارستان وقت می‌گذارند و خدمت به بیمارستان را به عنوان کار اصلی می‌بینند یا فرعی.

وی مشکل اصلی بیمارستان‌های آموزشی را بحث مدیریتی دانست و گفت: مشکل اعتبارات و عدم شفافیت فعالیت بین دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها، نبود سیستم تشویق و تنبیه از مشکلات این بیمارستان‌هاست و به دلیل دستمزد پایین دستیاران علاقه‌مندی آنها بسیار کم شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: تکلیف بیمارستان‌ها از نظر بالادستی آنها مشخص نیست اینکه چه حوزه‌ای باید برنامه بدهد نامشخص است. همچنین حضور ناکافی اعضای هیئت علمی نیز در این بیمارستان‌ها از چالش‌های جدی است.

عین‌اللهی گفت: مشخص نبودن وضعیت بیماران و اینکه مسئول درمان آنها انترن است بسیار مهم است. روزآمد کردن تشریفات و فضای بیمارستانی و اینکه تخصیص اعتبارات باید از فضای آموزشی آغاز شود از اولویت‌هایمان است.

وی با تأکید بر ارتقای خدمات بستری، آموزشی و بالینی گفت: باید بیمارستان‌های آموزشی مملو از بیماران باشد و همه را بپذیرند نباید فقط سخت‌افزاری فکر کنیم تمام بیمه‌ها بیماران را باید بپذیرند و بیمارستان‌ها باید کارآمد شوند.

وی همچنین افزود: مانند سیستم مدیریت مالی باید سیستم آموزشی از زمان تشکیل پرونده تا درمان بیماران در سیستم الکترونیکی ثبت شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: مراکز آموزش پزشکی با رعایت استانداردهای بین‌المللی روزآمد باید تحت نظر اعضای هیئت علمی در محیط واقعی و علمی انجام شود.

عین‌اللهی گفت: در شرایط اقتصاد مقاومتی انجام آزمایش و عکس‌های غیرضروری لازم نیست چرا باید در یک بیمارستان دولتی ظرف یک ماه 400 آنژیوگرافی انجام شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار کرد: برنامه‌های ما به دلیل اینکه واقعی نمی‌شوند در کشوی میزمان باقی می‌ماند 3 سطح برنامه در زمینه بین‌المللی، ملی و دانشگاهی وجود دارد و لازم نیست هر چه که برنامه‌ کشوری داریم دانشگاه‌ها الزاماً آن را انجام دهند بلکه می‌توانند برنامه خود را داشته و استانداردهای کشوری را جزئی از برنامه‌هایشان بگذارند.

وی افزود: متأسفانه اعضای هیئت علمی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها را نمی‌دانند و این برنامه‌ها فقط در سطح مدیران و کشوی میز آنها باقی می‌ماند. همه ما یک کشوی کار داریم که برنامه‌ها را بدون اینکه ارزیابی کنیم و عملیاتی کنیم در آن باقی می‌گذاریم و آنچه آموزش داده می‌شود مورد ارزیابی قرار نمی‌گیرد.

عین‌اللهی ارزیابی درونی را جزء الزامات مهم دانست و گفت: باید اساتید دانشجویان را به ادامه تحصیل علاقه‌مند کنند و این دانشجویان از آینده شغلی خود مطمئن شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: متأسفانه بین وظایف آموزشی درمانی اعضای هیئت علمی تعادلی وجود ندارد و پژوهش‌ها در راستای پاسخگویی به نیازها جامع نیست.

عین‌اللهی بر جذب اساتید تأکید کرد و گفت: در ضوابط عادلانه برای استخدام و توزیع اعضای هیئت علمی ضعف داریم و در ثبات قوانین موجود در آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی مشکل داریم.

وی تصریح کرد: سیستم ارزش‌گذاری اعضای هیئت علمی بر اساس شایستگی آنها نبوده و بین درآمد دانشگاهی و درآمد بخش خصوصی این افراد تناسب منطقی وجود ندارد به طوری که این افراد حقوق چند ماهه خود را در بخش‌ خصوصی طی یک روز به دست می‌آورند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: فقط مدرک اعضای هیئت علمی برای آموزش پزشکی کافی نیست بنابراین برنامه‌ای در دستور کار است تا این اعضا از نظر صلاحیت همه‌جانبه آموزشی، علمی، اخلاقی، فن بیان و ... مورد ارزیابی قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha